OsvíceníRecenze
Super!

Nejdříve mi sice překvapilo že to bude na tři díly. Ale potom, co jsem viděl první díl, jsem se na ty další moc moc těšil, protože mi to vážně dostalo... Moc suprově provedený prostředí, hotel byl hezkej a výkony byly super!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

100%

Jan Procházka
26.10.2009, 18:22

Osvícení

tuhle verzy považuji za daleko lepší než tu od Kubrika.Film se mi moc líbil,na tehdejší dobu to má i dobré triky.Je to jedna z nejlepších adaptací Kingova díla.Herci jsou výborně vybráni , perfektně zapadají do rolí.Osvícení jsem vyděl už pět krát a nikdy jsem se u něj nenudíl.Za jedinou nevýhodu poládám délku filmu.Je to prosťe výborný film.

90%

Hosťák Jan
16.9.2006, 20:08

Osvietenie

Film osvietenie z roku ´97 som videl už niekoľko krát a spolu s Posledným bojom ho považujem za jedno z najlepších Kingových diel. Samozrejme, veľa Ľudí má výhrady, že je vidieť, že to nie je kinofilm, no podľa mňa na tom až tak nezáleží. TV produkcia nie je až taká hrozná. (v niektorých prípadoch). Herecké obsadenie bolo fajn, Jackova manželka je dobrá herečka a pri synčekovi tiež trafili kliniec po hlavičke. Atmosféra filmu bola naozaj pekne strašidelná, len trošku to pokazili animovanými vizuálnimi efektami pri zvieratách z rastlín. Boli ako v kreslenej rozprávke a nepohybovali sa ani zďaleka prirodzene. Inak, Jack bol šialený primerane, Manželka zas primerane vystrašená, syn primerane dôležitý a hotel primerane veľký. Je to naozaj fakt film. Hlavne nečakajte super Kino atmosféru.

100%

Peter Kovalčík
23.1.2006, 15:39

Lepsi ako original?

Na tuto otazku je tazko odpovedat. Musim priznat, ze najprv som zhliadol tuto miniseriu a az potom som cital knihu a nakoniec som videl povodny film so skvelym Jackom Nicholsonom. Ked by som mal vsak porovnavat nove a stare spracovanie tohto spickoveho romanu asi by som sa napriek vsetkemu priklonil k novemu spracovaniu. Zda sa mi totiz ze cele ponatie tohto pribehu lepsie vystihuje prave moderne spracovanie, ktore sa nedrzi az tak akribicky kniznej predlohy. Samozrejme, hlavne crty romanu sa premietaju bv oboch spracovaniach ale mam pocit, ze kazdy film si vyberal ine detaily z knihy na ktorych potom dalej pracoval. Suvisi to samozrejme aj napriklad s vyuzitim pocitacovych efektov, ktore sa dobre prejavuju vo filmovom spracovani z roku 1997 (Tie pohybujuce sa zvierata naozaj nemaju chybu). Celkovo tym, ze nove spracovanie je rozdelene do dvoch casti, ma viacej casu na vykreslenie celeho pribehu, co sa mu niekedy dari a inokedy nie. Musim povedat, ze najviac ma nahnevala zaverecna vymyslena scena kde je uz Danny skoro dospely. Je to zbytocne a namiesto toho mohol reziser kludne poutit posledneu kapitolu z filmu, ktora aj ked pre bezprostredny dej nebola dolezita, ale vyznela celkovo realnejsie. Naproti tomu si myslim, ze jedine, co stare spracovanie povznieslo nad povedzme uplne priemerny film bol skvely herecky vykon Jacka Nicholsona, ktory bol aj nalezite oceneny. Ostatne herecke vykony ci uz Shelley Duvall alebo aj Scatmana Crothersa neboli podla mojho nazoru vobec na vysokej urovni a az prilis kontrastovali so skvely Nicholsonom. Naproti tomu v modernejsom ponati nenajdeme herecku hviezdu prveho rangu (Rebecu de Mornay za nu nepovazujem) avsak uchoval si slusny hororovy styl a vyvazene herecke vykony. Preto by som tento film hodnotil trosku nadpriemer (predsa len sa nejednalo o kinofilm a bolo to vidiet).

70%

Dexter The Boy Genius
25.8.2004, 17:15

Lepší než Kubrick?

Od původní Kubrickovi verze z roku 1980 jsem možná čekal více. Film jsem viděl až nedávno, protože (jak možná víte) Kubrick si nepřál, aby jeho dílo bylo puštěno na videokazety. Až po jeho smrti vyšla kompletně jeho filmografie toho nejlepšího, co kdy natočil. Patřilo sem i Osvícení, které se muselo vyhnout některým scénám popsaných v knize, jelikož(například pohybující se keřová zvířata) bylo zatěžko na tehdejší možnosti filmových efektů natočit.
V minisérii r. 1997 se to ovšem již natočit dalo a taky natočilo. Nová verze je lépe věrnější knize, scénář píše sám King.
Keřová zvířata, která pronásledují malého Dannyho se zdařile povedla a nemusela být nahrazována bludištěm jako v Kubrickově verzi.
Stephen King si zde zahrál opět svou malou roličku a režisérem je výborný Mick Garris, který se účastnil například režírování minisérie Kingova díla The Stand(Svědectví) roku 1994.
Ani zde(stejně jako u minisérií To nebo Svědectví) zde nevadí délka snímku, protože se rozhodně nenudíte.

90%

13.10.2003, 09:57

Hodnocení jednoho dílu

Nevím, zda mám tento seriál vůbec právo hodnotit, když jsem z něj viděl všehovšudy jeden - tuším že druhý - díl. (Měl jsem tenkrát období, kdy mě absolutně nelákalo sledovat TV, tím víc ne pozdě po půlnoci.) Nemůžu bohužel ani srovnávat s Kubrickovou verzí, nicméně z onoho dílu mám dojem, že jde o moderně natočený seriál, který bude patrně dost věrně kopírovat výbornou předlohu (usuzuji také z počtu minut a vlastně i toho, že scénář napsal sám King). Pouhý jeden díl mi stačil k tomu, abych se přesvědčil o tom, co jsem si někde přečetl, totiž že za kvalitními hereckými výkony dospělých představitelů hodně pokulhává výkon Courtlanda Meada alias Dannyho. Takže osmi body hodnotím spíš díl, který jsem viděl. (Z toho co jsem slyšel od známých a přátel mám však takové tušení, že bych stejně obodoval i celý seriál.)

80%

8.1.2002, 23:22

6 recenzí