ToHlavní strana

USA: 1986
ČR: 1993
  • Originální název: It
  • Rok vydání: 1986

S Kingem jsem se seznámil, jakoby mimoděk, při zhlédnutí Osvícení, takže skvělí Kubrick a Nicholson mě k němu vlastně přivedli. Logicky jsem si opatřil román a s "hrůzou" zjistil, že je ještě lepší než film. Takže k To jsem přistupoval již s velkým očekáváním. Byl to úžasný zážitek a od té doby jsem přečetl snad všechno co napsal. Těším se na každý nový přírůstek do knihovny, ale už mě nic tak nenadchlo jako TO. Nejblíže k extatice byla četba Srdcí v Atlantidě, i když se v ní odvolává na Temnou věž, ke které jsem stále ještě nenašel cestu. Nechci It!, tenhle kultovní kus, nějak podrobně rozebírat, to tady učinili mnozí, jen bych vyzdvihl mistrovský popis psychologie postav a jejich vzájemných vztahů. Pro mě je King v tomto ohledu nedostižný! Dějová kostra nebývá zdaleka tak poutavá jako právě tahle lahodná "vata." To je ostatně patrné i z filmů, podle jeho předloh natočených, které zdaleka nejsou tak úspěšné. Soudím, že je to proto, že filmy sledují právě a především onu kostru, ale na plátno nedokáží (nemohou) přenést ten vnitří svět hrdinů, případně spisovatelem použitá barvitá adjektiva. Jsem přesvědčen, že právě v tomto románě dovedl vzájemnou interakci postav k dokonalosti. Na pozadí vcelku nepříliš vynalézavého příběhu rozehrál ohromnou paletu bratrských, rodičovských, partnerských, (ne)přátelských, a vůbec mezilidských, mikropříběhů. Člověk si posteskne: "Vždyť tohle znám! Proč já něco takového nedokážu vyjádřit!" Omlouvám se fanouškům za tu nevynalézavost, ale je to můj subjektivní dojem, přičemž si jsem vědom o jaký žánr jde. Je to ale chyba samotného mistra, :-)) on totiž žánr hororu přivedl k dokonalosti a člověk ho bere jako PANA spisovatele - pak hledá mouchy i tam, kde nejsou. Jinak bych rád poděkoval lidem na tomhle webu, že dali dohromady fandy a umožňují jim vyřádit se.

90%

7.3.2012, 17:09
celkem 91 recenzí