ZhubniRecenze
Zhubni!

Konečně se ke mě dostala tahle "bachmanovka" a musím říct, že je opět stejně čtivá jako všechna mistrova díla. Začátek je sice pomalejší a tak trošku se vleče a trvá, než čtenáře úplně vtáhne. Pak se to ale rozjede a jak postupně Billy hubne, čtenář se ne a ne odtrhnout. Psychologie sice není tak úplně propracovaná jako jindy, to ale u novrely až tak nevadí. Nechybí nějaký ten děsivý a ryze kingovský popis fyzické proměny člověka, nějaká ta dobrá hláška a zajímavý nápad. Ani jedna z postav není úplně sympatická, což mi malinko vadilo, na druhou stranu to není nikterak zásadní problém. Ginelliho pomsta byla velmi dobře promyšlená, byla ale trošku nepřehledně popsaná, což se mi u Mistra nestává. Body navíc ale získává úplný závěr, který mě odrovnal a zároveň hodně překvapil a nechal hrdinu poletovat v takové černohumorné smyčce. Za mě opět parádní počteníčko, které sice nepatří k těm kingovkám, k nimž bych se vracel, přečíst ho ale není ztrátou času. O tom svědčí i vysoké hodnocení.

80%

29.8.2012, 14:35

Špekoun vs. cikáni...

Výživný příběh v klasickém Bachmanovském stylu. Haleck je ten typický zmetek, který díky svému postavení ze všeho vyklouzne a rozhodně ho nebudete mít rádi. Budete s ním soucítit, ale rádi ho mít nebudete. V celém příběhu není jediná kladná postava, všichni jsou tu svině, někteří jsou zfetovaní, někteří nalití a hlavně jsou to pokrytci (hojná to lidská vlasnost). Steve tu nahodil pár odkazů na sebe a možná to ho stálo pseudonym (nebo myslíte, že se ho chtěl zbavit a nechali tu drobky, které onoho pídila přivedly na stopu, myslíte, že jo?) ale jsou tu umístěné pěkně. Ginneliho promyšlená ofenzíva a skvělý konec nutí jít s hodnocením vysoko.

80%

22.5.2012, 00:18

Kliatba

Román Kliatba se zpočátku nejeví jako typická bachmanovka, pod kterou by se King sám odmítal podepsat. Kniha totiž nabírá velmi pomalé obrátky. Do děje nás uvádí, když se Billy Halleck, náš obtloustlý hrdina staví ráno na váhu a zjišťuje, že zhubl. To by byla obyčejně dobrá zpráva, zvláště, když trpí nadváhou, ale ne poté, co v posledních dnech zažil- srazil v nepozornosti starou cikánku, která na místě zemřela. Jako místní právník má ty správné konexe a soudce víceméně nad případem mávne rukou. Jedná se přece jen o cikánku, lidského švába, který v městě nemá co dělat a Billy je oproti ní vážený občan. Rozsudek se ale nelíbí starému cikánovi, který se rozhodne, že si spravedlnost vynutí po svém- kletbou. Prokleje Billa tím, aby jednoduše "zhubl". Billy má následné hubnutí spojené se stresem a zvýšenou fyzickou aktivitou, ale když hubnutí neustává, začíná se o něj rodina strachovat a strach nahlodává i Billa samotného. Na jakou váhu bude hubnutí pokračovat? Netrpí rakovinou? A je vůbec možné na následky hubnutí zemřít? Bill si uvědomuje, že nemůže čekat až do úplného vyhubnutí a je třeba kočovného cikána vystopovat a donutit ho, aby kletbu vzal zpět, pokud je to vůbec možné. A v tom mu má pomoci zase jeho kletba- kletba bělocha z města, kterou je dávný přítel, italský mafián Ginelli. Tady se rozvleklé tempo knihy (které vůbec není špatné) rapidně zrychluje a děj se stává mírně nepřehledným (jediná vada na kráse Kliatby), aby se následně vrátil zpátky do starých pomalých kolejí. O to horší a bachmanovské je drastické zakončení příběhu, které budete muset zajisté ještě dlouho vydýchávat. Já osobně jsem byla zaskočená a chtělo se mi ze zoufalství křičet, jak moc mě příběh zasáhl... A co Vám budu lhát, poprvé v dospělosti jsem nad knížkou utírala slzy.

90%

10.12.2010, 14:33

Kletba

Kliatba je príbehom muža, ktorý zrazí cigánku, práve vtedy, keď sa jeho žena rozhodne sprijemnit mu jazdu ehm... Bill ako právnik, ktorý má známosti, z toho vyjde zdanlivo bez trestu, až pokým nezačne chudnúť po dotyku-prekliatí starého cigána s hnijúcim nosom a slove "schudneš". Príbeh je o uvedomovaní si pravdy, o hrôze s menom váha, o nenávisti. V knihe je niekoľko vynikajúcich postáv. Bill Halleck, ktorého som si obľúbil až po desiatkách zhodených kíl. Taduz Lemke, cigán, ktorého vyslovená kliatba zakýve s osudmi všetkých zúčastnených. Richard Ginnelli, talianský mafián, kliatba belocha z mesta, ktorého som si ihneď zamiloval, viac ako hlavnú postavu, pretože aj keď je to gangster, je to správny chlap s dobrým srdcom. A Angelina Lemkeová, mladá vášnivá cigánka, ktorej krása sa rovná iba jej zručnosti strieľania z praku. King je majstrom hororu, pretože dokáže napísať príbeh o "banalite" (u Dlhého pochodu je to chôdza) a pritom si zachová vysokú čtivosť. Príbeh je zo začiatku pomalší, s príchodom Ginnelliho získava čoraz vyššie obrátky (žart s hudbou, keď sa dotyčný preberie z bezvedomia ma veľmi pobavil), a koniec ktorý sa zdá jednoznačný sa zvrtne na posledných riadkoch a zasiahne tak silno, že po minúte s otvorenými ústami som o knihe ešte dlho rozmýšľal (ráno som to prerozprával mame a aj moji súrodenci stíchli). Jediné čo by mohlo niekomu vadiť je rozťahanosť príbehu, pretože King potrebuje priestor na dôkladné opisy reálií príbehu, vďaka ktorému sú jeho knihy tak pútavé a takmer vždy dokonalé po každej stránke. Top 10

100%

25.7.2008, 11:18

Film

Film siel nekolko krat na satelite, neprijemna odtucnovacia kura ktoru musel podstupit hrdina na zaklade kliatby od ciganskeho samana, najhorsi bol koniec kedy musel priniest domov kolas z vlasnej krvi a dat ho ochtnat , blizkej rodine, len tak sa mohol zbavit kliatby , no pritom musel stratit clena rodiny. pekne boli urobene maskovacia efekty vychudnuteho hrdinu filmu davam hodnotenie 8

90%

5.1.2004, 04:26

odtucnovacia kura ako hrom

zacnem ako vzdy hmmmmmmmmmmm
Je to jedna z mala knih od K co som cital zatial iba raz.repete ma este caka.
Celkom putavy a dynamicky pribeh cloveka,ktoremu nikdo nevie pomoct. Predstavte si to vasa zena /tak trosku puritanka tzn. sex iba doma a v posteli/ si odrazu povie ze jej hlave bude lepsie pod volantom a to sedi prave na mieste spolujazca no uznajte.Da sa v takej situacii pozerat na cestu??? Nas Hrdina netusil ze zrazi zenu romskeho samana /tu sa tak trochu neubranim usmevu kedze tych samanov je u nas dost.... nie... nie som rasista, ale uz odcarovali u nas kopec zemiakov z poli -:)/
Citalo sa mi to trochu tazsie /nie jednym dychom/ svoje tempo som chytil az v zavere asi ako ked som cital cuja.Tema osamoteneho jazdca ktoremu niet pomoci a vylizava sa vlastnou vynaliezavostou majstrovy celkom ide.opat ako skoro vzdy v jeho dielach je citit ze aj v beznadejnej situacii ak ma dotycny gule /nemyslim ze je to muz ale ze ma guraz -:)/ a trochu stastia je mozne to dokopat hmmm.pokusim sa aj ja dat facku nejakemu vajdovy. Zo 20 kileciek by som chcel zhodit aj ja ,len dufam ze ma nenakope cela osada ved som iba gadzo oooooo

70%

27.12.2003, 15:05

"Obzvlášť nechutný příběh"

Novela „Kliatba“ , v originálu The Thinner, je jedna z knih , které King vydal pod pseudonymem Richard Bachman. Tento pseudonym King používá jen tehdy, jak sám říká: „.. když to má být obzvlášť nechutný příběh, pod který se stydím podepsat svým pravým jménem“. Ale kromě novely Running man toto pravidlo neplatí. Hrůzné je pomalu vše, co kdy napsal.
Příběh Billa Hallecka , obtloustlého právníka, ctihodného občana města Fairview , začíná při dopravní nehoda, při které přejede starou cikánku, která namístě zemře. Jen dva tlumené nárazy „bum, bum“ a trocha krve na čelním skle. Jde o nehodu z nedbalosti s následkem smrti. Jde o těžký zločin, ale jde také o pouhou toulavou cikánku, a to se v maloměstě nepovažuje za zločin. Není divu, že soudce i šerif Billa osvobodí a případ zmizí at acta. Tak to přece ve světě slušných lidí chodí. Ale takto nechodí u kočovných cikánů. Ti jsou zvyklí, že se na ně koukají přes prsty a vždy se nejde nějaký zákon, nebo vyhláška, které je vypudí z města. Ale odpustit vraždu, to je už příliš. Tak se dostává ke slovu jejich spravedlnost - prokletí. Vůdce cikánů Lemko sešle na Billyho, soudce i policajta prokletí, které znamená jediné – SMRT. A nejde o nic příjemného. Po osvobuzujícím soudu si na Billyho před budovou počká Lemko, jemně se dotkne jeho tváře a zašeptá: „ zhubneš“. Tak tak začíná pomalá smrt úspěšného právníka. To stejné, ale v jiné podobě čeká i na soudce a šerifa.
King rozvíjí příběh pomalého umírání, ve které využívá své perverzní fantazie ve své obvyklé obludnosti. Příběh člověka, který se snaží celý život zhodit pár kil, a teď hubne rychleji než kdokoliv jiný. Zpočátku je to celkem příjemné. Ale pak se začíná objevovat nervozita, která nakonec pramení ve strach z rakoviny a později z psychické lability. Rodina se pomalu rozpadá, přátelé ho opouštějí a najednou je člověk nepochopený a osamocený v boji o život.

80%

6.11.2001, 20:23

7 recenzí