SvědectvíRecenze
apokalypsa

Konečně jsem přelouskal nezkrácené Svědectví a musím říct, že mě překvapilo, že je to vlastně postapokalyptický sociologický román. King tu opět bravurně pracuje s postavami, kterých je ale zbytečně moc, přesto mi tu chybí takový ten jeho typický echtzáporák (Harold je spíš k politování a není to ryzí záporák, který by chtěl ubližovat, spíš to dělá z donucení a jakéhosi pocitu vyloučení). Jinak tu je ale vše, co od Mistra očekáváme. Poměrně hutná atmosféra, propracovaná psychologie, zajímavé dialogy, skvěle popsané prostředí zpustošeného světa a pochopitelně i dost momentů překvapení. Problém mám jen s délkou, která je trošku přehnaná, protože místy bylo hodně poznat, že je tu dost zbytečné vaty, která by tu být nemusela. K úplné spokojenosti mi taky chyběl nějaký pořádný závěrečný střet, všechno to tak nějak vyšumí do ztracena a ten konec zkrátka není tak intenzivní a dechberoucí, na jaký jsem u Kinga zvyklý. Výsledek je ale výborný, protože napsat tisícistránkovou knihu, při jejímž čtení se nenudíte ani na okmažik, je opravdu umění.

80%

26.1.2013, 00:31

Postapokalypsa stravitelně

Nejsem kdovíjakým milovníkem Mad Maxů či Vodních světů, proto jsem měl z tohoto díla trošku obavy, ovšem King se naštěstí většinu doby soustředí na to, co umí a co máme na jeho tvorbě nejraději - atmosféru. Svědectví je další výtečný kousek z mistrovy rané tvorby. Ještěže se nakonec stal slavným a mohl vydat román v původním rozsahu 1050 stran (původně vydal zkrácenou, 600stránkovou verzi). Čeká vás tedy jízda co do rozsahu srovnatelná s To. Záměrně říkám co do rozsahu, protože jinak zůstává král neporažen. Svědectví začne, na rozdíl od To, pěkně zprudka hned od začátku, ovšem zatímco gradace příběhu v To jde od pozvolného začátku do strhujícího konce lineárně nahoru, tady si projdeme sinusovkou. Spousta kritiků tvrdí, že první půlka knížky je špičková a druhá slabá. Tak jednoduché to ale není a není to ani spravedlivé vůči knize, protože toto hodnocení by mohlo dost čtenářů odradit. Knížku bych rozdělil do čtyř částí. První dvě čtvrtiny jsou vynikající, strhují, nebudete chtít přestat číst. Třetí čtvrtina je, pravda, slabší a ve čtvrté román nabere druhý dech a šine si to solidním tempem do finále. Těch tři sta stránek je, halt, nutno přežít, ale i ony mají svůj smysl, dávají příběhu hloubku a ať už je kritizuji jakkoli, oproti románu Lisey a její (nudný) příběh jsou strhujícím dramatem. Jak jsem zmínil, jedná se o jeden z Kingových prvních románů, takže tady nenajdete mnoho odkazů na jiná díla (jako např. v Pavučině snů), ale mihne se tady pár tradičních míst, jako je Castle Rock a obligátní Maine. Vzhledem k rozsahu je to ideální četba na dlouhé zimní večery (hlavně v chřipkové sezóně) nebo na letní dovolenou na chalupě. Na zahraniční dovolenou si raději vezměte něco jiného, protože touto bichlí si vyčerpáte tak polovinu limitu váhy zavadel do letadla a stejně ji během dovolené nestačíte přečíst. :-) Po tomto příběhu pro vás v každém případě chřipka získá nový rozměr a jakmile uslyšíte někoho zakašlat, zježí se vám chlupy na zátylku a budete chtít utéct.

70%

1.6.2011, 23:59

Svědectví

Ke knížce Svědectví mám velice osobní vztah, protože byla mou první kingovkou. A jak už to tak bývá, na tu první se většinou nezapomíná.Bylo mi asi třináct let, hltala jsem stránku za stránkou a za tři dny byl konec. Po třech intenzivních dnech u této hooodně rozsáhlé knihy mi zbyly oči pro pláč, kdy jsem Kinga na jednu stranu proklínala, jak si mohl dovolit nechat umřít mou oblíbenou postavu, na druhou stranu jsem ho zbožňovala, že mi něco takového dovolil prožít. Tato knížka pro mě byla malým zázrakem. Krůček po krůčku jsem díky mistru hororu zažívala strastiplné dny spolu s knižními hrdiny. Sledovala jak jejich duševní vývoj, tak dobrodružnou cestu napříč státy, kdy se museli přeživší jedinci střetnout a spojit síly proti "těm zlým". Tehdy na mě celý příběh ohromně zapůsobil, vtáhl mě o děje, že bych hodnotila na 100%. Nyní, po osmi letech jsem se ke knížce vrátila a to, co mi tak vyráželo dech a bylo pro mě magické, bylo najednou pryč. Začala jsem vidět trhliny, které jsem předtím neviděla. Stále ten příběh miluju, je to geniální. Kdybych já sama psala knížku, napíšu to stejně jako King- vytvořím skupinu lidí z různých koutů země, různých povah, s různým způsobem života a různými zážitky, aby se tato skupina hnaná čímsi vyšším, nadpřirozeným, co oni sami nedokáží pochopit střetli, aby vykonali....Ehm. Aby vykonali co? Nevím...a vtip je v tom, že to možná ani neví King sám. V momentě, kdy se nám totiž knížka přehoupne do své druhé (horší) poloviny, kdy už nemusíme sesbírávat členy do skupiny, ale připravujeme se na zápas se zlem, knížka ztrácí to kouzlo, kterým si mě získala na začátku. Už je to jen politika, organizace komunity a celé to haló ohledně boje se zlem, které má gradovat a čtenář čeká, že bude gradovat (a to nejen kvůli tloušťce knihy) vyšumí tak nějak do ztracena. A čtenář si jen řekne: "To je celé?" Tohle je ten souboj dobra proti zlu? Tohle?! Takže Svědectví podruhé bylo spíše zklamání. Naštěstí u mě stále převládá silný příběh, který svede cesty hrdinů dohromady. King mi totiž dovolil být jeho součástí a zažít svět z té děsivější stránky, kdy se lidé bojí toho, co bude zítra a jestli nějaké zítra vůbec bude.

70%

6.11.2010, 16:20

Svedectvo???

Tak, a túto ,,bichlu,, mám za sebou.Po prečítaní recenzii na túto knihu, som sa na ňu veľmi tešil. Opak je však pravdou. Táto kniha určite nieje za 100 percent. Pekne od začiatku... Kniha je naozaj monstrózneho obsahu, má okolo 1060 strán a naozaj si budete hľadať vhodnú polohu na čítanie, lebo v posteli s knihou položenou na hrudníku si zastavíte prívod vzduchu do srdca. Knihu by som rozdelil na dve polovice- dobrá a nudná. Prvých 400-500 strán je naozaj dobrých, chytlavých, kde sa zozbieravajú hlavný hrdinovia, opisujú sa úmrtia rôznych ľudí v rôznych kútoch Ameriky/sveta, opisújú sa tu charaktery a životné príbehy ľudí /Popeláč/. Táto polovica má spád,je dobre napísaná a aj keď sa tu opisuje masa ľudí, tak sa vôbec nestratíte. King myslel aj na zábudlivých a ak si už nepamätáte ako sa daná postava dostala vlastne do deja, tak Vám to v pravý okamžik King zopakuje. Chrípka sa šíri, ľudia zomierajú a tí čo prežili budú putovať krajinou a združovať sa. Druhá polovica knihy- tá nudnejšia- keď sme sa už zo všetkými zoznámili, vieme, kto je dobrý a kto zlý, nastupujú nudné pasáže. Samozrejme pri takejto masívnej knihe sa počíta aj s tým, že tu takéto pasáže budú ale 300 strán sa na niečo pripravovať, rokovať, schvalovať, tvoriť politiku a vlastne úplne zbytočné veci bola čítať naozaj nuda, a len tak tak som sa cez to prelúskal.Ďalších 200 strán sa zase pripravovať a plánovať útok proti zlu malo byť akože veľmi napínavých, ale opäť nuda. Keď má kniha vrcholiť a Vy čakáte po tých 1000 stranách boj dobra zo zlom, ste na omyle. King tu boj naozaj nepekne odbije a to akože veľké finále ma veľmi sklamalo. 1000 strán čakáte na vyvrcholenie, ktoré King úúúplne jednoducho vyrieši a zabalí do dvadsiatky strán. Naozaj od konca som čakal oveľa viac. Ďalej si budete klásť otázky: to je naozaj všetko? to je celé? a čo to bolo za chrípku?čo sa s ňou nakoniec stalo?chrípka sa vyparila?...A o čom to vlastne bolo Svedectvo? Takže prvá polka je parádna, cez tú druhú budete radi ak sa dostanete ku koncu... 60 PERCENT

60%

Ján Hrušovský
20.3.2010, 16:55

Svědectví

Svědectví je velmi skvěle napsaný román, který se odehrává skoro po celém území Ameriky. Vláda vyvinula superchřipku (která je pod jiným názvem známa jako Kapitán Trips). Jenomže se stalo to s čím zřejmě nepočítali. Superchřipka vnikla do ovzduší a šíří se dál a dál. Celé lidstvo vyhynulo až na několik lidí, kteří byli vyvolení. Jedni jdou míle za matkou Abagail (o které se jim zdálo ve snech) a ti druzí jdou za Temným mužem. Ale více vám z knížky prozrazovat nebudu a nechám vás ať si ji vychutnáte sami. Já sám této knize dávám plný počet bodů, protože byla úžasná.

100%

Martin Kučera
25.6.2009, 06:30

Veledílo

Na Svědectví jsem se velmi těšil a musím jenom potvrdit,že se opravdu jedná o jedno z nejlepších děl pana Kinga.Trochu jsem se na začátku zhrozil nad tloušťkou knihy,ale pak jsem hltal stránku za stránkou.I když,pravda je že román To,který je ještě tlustší,jsem měl přečtený rychleji.Zkrátka-skvěle napsané,strhující děj,žádná nuda,atd.Akorát jsem se malinko ztrácel v postavách,bylo jich tam opravdu dost.Takhle si představuju dobrý román od Pana spisovatele.

90%

1.4.2009, 18:55

svedectvi

jako vzdy vyborne napsano, k tomu nemam co dodat.delku si taky pochvaluji, aspon vydrzi dele nez den nebo dva.a nakonec: kez by se neco takoveho doopravdy stalo!!!

90%

Rakohammas
8.2.2009, 18:31

Larry Underwood

Kniha je výborně napsaná,líbí se mi výborné popisování postav,při kterém si je živě představuju. Výbornej děj a trochu uspěchný a očekávaný závěr,ale přesto je to výborná kniha na delší dobu.Jsem ráda že King vydal prodlouženou verzi,zkrácenou jsem nečetla,ale v této bylo vše co kniha potřebuje..Doporučuju,i když nejde přímo o horror,nebude chtít knihu dočíst...

100%

Klára
8.2.2009, 17:59

fajn příběh

Je to hodně čtivý a důmyslně vymyšlený příběh, i když občas sem měla při čtení pocit nudy, který je u Kingových knih velmi nezvyklý. Taky závěr je tak trochu ukvapený, ale po Osvícení je to jedna z nejlepších knih, co jsem četla.

70%

Sharon
17.12.2007, 17:22

Tři NEJ.

SVĚDECTVÍ patří ještě spolu s TEMNOU VĚŽÍ a TO (TEM/TÍM, skloňujte si to jak chcete) k mým nejoblíbenějším knihám vůbec. Snad za to může má podivná posedlost a lačnost po tlustých knihách, možná si prostě říkám, že tisíci stránková bichle dýl vydrží. Klidně se přiznám, že jsem raději, když se svými oblíbenými postavami mohu strávit co nejvíce času a King mi toto přání, zvláště ve svých románech, rád plní. Sám Velký Steve chtěl prý ze SVĚDECTVÍ udělat svého PÁNA PRSTENŮ a i když tuto úlohu za čas převzala právě VĚŽ, kniha o superchřipce se Tolkienově dílu podobá přece jen víc. Takový pán Mordoru dal jistě Kingovu arcizáporákovi pár tipů. Musím říci, že Randall Flagg si mě získal celým svým prohnilým srdcem a stal se mou nejoblíbenější knižní postavou. Navíc právě ve SVĚDECTVÍ získává ze všech Kingových knih nejvíce prostoru. Na závěr bych ještě chtěl dodat, že SVĚDECTVÍ si u mě drží rekordní počet NEJ: NEJlepší začátek (v podstatě celá první kniha), NEJlepší mimodějová scéna (Poke a Lloyd a jejich eskapády) a konečně NEJoblíbenější knižní postava: Randall Flagg. Apeluji na BETU ať se konečně dotlačí k novému vydání.

100%

13.11.2007, 22:06

Dobrý způsob, jak skoncovat se světem: chybná nanosekundová operace v laboratoři Ministerstva obrany a miliony kontaktů znamenají cestu k řetězové smrti. A den poté: holý svět, zbavený řádu a z 99% vylidněný: svět, ve kterém si hrstka přeživších panicky vybírá strany, na kterých má stát nebo kterými je vybrána. Svět, ve kterém jsou nejhorší noční můry zla ztělesněny mužem s osudným úsměvem a nevýslovnou silou: temným Randallem Flaggem. Kingova apokalyptická vize: svět zničený morem a chaosem způsobí boj mezi dobrem a úplně vzkříšeným zlem... Kniha vychází v úplné, kompletní verzi.

70%

7.4.2007, 22:26

Svatý King.

Své zklamání z „do té doby dokonalého Kinga“ jsem mohl při četbě Cuja v nejhorším svést na nedokonalý překlad. Skutečným zlomovým bodem v mém nahlížení na S.K. bylo ovšem Svědectví. Pamatuji si, jak jsem se těšil, až se do něj začtu - vždyť kromě Cuja jsem se u tohoto autora setkával jen s díly té nejvyšší kvality. I u Svědectví to dlouho vypadalo na další špičkový produkt made by King, ale druhá polovina knihy byla jednou velkou deziluzí. Nejdříve se to projevovalo čím dál tím větším množstvím vaty, kterou byla hojně prokládána hlavní dějová linie. Odbočky byly stále častější, nikam nevedly, vyprávění se začalo vléct. Ke slovu se pomalu dostávala i nuda – jev na který jsem u S.K. ještě zdaleka nebyl zvyklý. Přestal jsem se radovat, že se mi do rukou dostala prodloužená verze románu, a začal nabývat podezření, že pokud nakladatelé původní verzi seškrtali, asi věděli co činí.
Postupně se ukazje, že Svědectví je jakousi Kingovou verzí Apokalypsy: Závěrečný boj mezi dobrem a zlem. Boží bojovníci versus ďáblovi zaprodanci. Jak je to prosté! V momentě kdy do děje zasáhne jako deus ex machina samotný Bůh, respektive jakási Boží ruka, jsem se nemohl ubránit pocitu trapnosti. Jediné, co mě při tom napadlo, bylo, že King už si se svým mega-spisem nevěděl rady, a tak to celé nějak ukončil.
Po dočtení ve mně převládalo zklamání z nepřesvědčivosti knihy a také ze spousty zbytečně popsaných stran. (Navíc na nich King často plýtvá i nápady, které mohl s klidem použít někde jinde.)
Jedno je jisté: Poučování a zmatené religiozní blábolení horrorovým autorům ani trochu nesluší. Možná chtěl King předvést NĚCO VÍC než „pouhý“ další horror, ale neukočíroval to. Možná byl tenhle pokus odsouzen k nezdaru už předem. To, že spousta čtenářů zbaštila Svědectví i s chlupama (a ještě si u toho spokojeně pomlaskávala), je pro mě zajímavým přírodním jevem. Nemůžu se ubránit myšlence, že nadšení fanoušků S.K. je občas přímo úměrné délce inkriminovaného díla. Na druhou stranu uznávám, že většina z první půle knihy je opravdová delikatesa (nejen) v žánru katastrofických románů.
Resumé: Svědectví bylo pro mě Vystřízlivěním, které mě donutilo pohlížet na Stephena Kinga více kritickýma očima.

50%

17.10.2005, 05:21

svedectvo

Velmi dobra knizka uz od prvej strany,dobre sa do nej zacitava. skvele rozpisany napad, vobec nevadi, ze to ma tolko stran.
Len aj pri "To" (zamotane az az do nejakeho duchovna) a aj pri "Svedectve" (bum a koniec) by si zaver zasluzil nieco lepsie. Tych par stran na vylepsenie zaveru by uz takym hrubym buchlam neuskodilo. Alebo zeby tlacil vydavatel?

PS: vo Svedectve kvely navod ako neprist o panenstvo :-))

90%

peter cvikla
23.6.2005, 08:09

skvělá kniha

Podle mne nejlepši kniha jakou jsem četla.Svědectví by si zasloužilo,aby v nejbližší době vyšlo další vydání.Určitě by se tato kniha hodně prodávala,protože se nedá nikde sehnat.Tak do toho vydavatelství!!!!

100%

radka trneckova
25.5.2005, 22:18

Svědectví

Svědectví je kniha, kterou jsem přečetla až po shlédnutí filmu (což obvykle nedělám. Film i kniha byli naprosto skvělé. King je můj nejoblíbenější autor a přečetla jsem od něj prakticky vše co vyšlo, kromě Temné věže. Čekám až bude "celá". Svědectví je dle mého názoru 2. nejlepší kniha z těch které u nás vyšly.

90%

Zdenka Holasová
18.2.2005, 11:55

Naprosto skvělá

Román Svědectví mě doslova dostal. Když jsem ho viděl poprve a zjistil, kolik má stránek, moc se mi do něho nechtělo, ale sotva jsem začal číst, tak jsem byl ztracenej. Doslova jsem se musel přemáhat, abych to nepřečetl naráz :-) Fakt super. Až doteď jsem si myslel, že je Svědectví Kingova nejlepší knížka. Začal jsem ale číst Temnou věž a líbí se mi čím dál víc, už se těším na šestý díl a váhám, jestli tímto románem na pokračování King Svědectví nepřekoná - uvidíme jak Roland a jeho Ka-tet dopadne :-)

100%

17.2.2005, 09:56

Nejlepší..

Nejlepší Kingova kniha, kterou jsem četla. Zaujala mě od začátku až do konce. Myslím, že opravdu stojí za to si tuto knihu přečíst, i když spousta lidí se k tomu přemáhá, že to má moc stránek apod...:-( Já ji četla asi tři měsíce a vážně stojí za to. Viděla jsem film a moc se mi nelíbí, spousta věcí je jinak a není až tak podle knížky.

100%

Lucka Venturová
28.1.2005, 21:25

super

... uz siesty rok travim vianoce citanim tejto knihy. Sam neviem, ci ma pritahuje dej, alebo majstrovske obracanie slov. Dlho som povazoval tento roman za najprepracovanejsie dielo S.K. (uvidim, co bude ked docitam Temnou vez, mozno zmenim nazor)

100%

R101
13.1.2005, 22:31

the best

Kniha Svědectví byla pro mě výzva. Nenechal jsem se odradit recenzemi a faktem, že jsem byl ovlivněn čtyřdílným filmem a pustil se do čtení.
Když se mistrně rozvíjený děj umístí do postapokalptického světa vznikne z toho podle mě nejzdařilejší "delší" Kingova próza. Kratší nejzdařilejší je samozřejmě povídka Bojiště :)
Měl jsem samozřejmě strach, že ve Svědectví uváznu jako fůra mých kamarádů, a taky sám Mistr, ale místo kde se to zpravidla stává jsem asi nějakým způsobem prošvihl.
Otřásla se mnou bomba ve skříni (cože? Jak mohla když jsem to už viděl v telce), nicméně dalo se to čekat. Symbolismus dobra a zla zde čiší z každého odstavce a oboustranné propojení z Temnou věží je prostě typické. Jak ze strany Flaggovy ve Svědectví, tak ze strany Rolandova Ka-tet z Čaroděje a skla. Samotná apokalypsa, osudy jednotlivců při hledání cesty za bábi v Nebrasce, a putování do Boulderu je jen sexuální předehra před nevýslovným vyvrcholením ve Vegas. Každá knížka má svoje podnebí…. Tohle byla fakt bomba, měl jsem svíravé pocity v každé části těla a já to četl stylem „Moravská –nikomunicnedám- hltačka“.
Jedna věc mě však zaráží. Proč King prozradí klíčovou věc hned na začátku a pak se k ní časem propracuje? Dyť je to nestydatost….!

100%

Tartaro
28.12.2004, 13:27

the best

100%

Tartaro
28.12.2004, 13:27

Jasný odkaz na aktuálnu tému

Román Svedectvo hodnotím vysoko, dokonca jeho rozsiahlosť, podobne ako pri románe To, považujem za plus. Umožnil totiž Števovi preniknúť hlboko do jednotlivých postáv a pekne ich vykresliť, aj keď to niekedy išlo na úkor deja a záver mohol byť tiež lepší(preto nie 100%). Dielo však má hľbku a nastoľuje aktuálne témy.

V diele som postrehol štyri základné myšlienky -

1. asi najpodstatnejšiou je vykreslenie ľudských sklonov k samodeštrukcii, čím podľa mňa autor zdvíha výstražný prst a dáva tichý výkričnik spoločnosti a ľudstvu ako takému, aby rozmýšľalo nad svojím nebezpečným konaním.
2. ďalej je tu jasná paralela medzi Slobodnou Amerikou - USA, najväčšou demokraciou na svete (ako sa sami radi označujú) ku chaosu, ktorý nastáva pri takej katastrofe ako je v diele opísaná a zverstvám na nevinných ľuďoch (kvôli utajeniu), ktorí len chcú vedieť prečo? prečo ja? ako prežiť? kde je vláda a systém, ktorí sa o nás postará?
3. stav postapokalyptického sveta -> zmeníme sa na divochov a barbarov, vrátime sa do praveku, kde základnou zásadou bolo silnejší prežije? alebo -> čriepky našej ľudskosti a vštepených základných morálnych a prírodných zákonov budú natoľko silné, že vytvoríme novú, možno ešte lepšiu, spoločnosť?
4. boj dobra so zlom a jasné spojenie s Temnou vežou - zlo tu prezentuje jedna z hlavných postáv Randall Flagg (ako vtelenie karmínového kráľa) a ktorý tentokrát priamo (vačšinou sa objavuje v pozícii našepkávača, toho kto len ťahá nitkami v pozadí) privádza jeden z mnnohých svetov (smola, že to je akurát ten náš) spojených paprskami s Vežou do chaosu a zániku.

90%

28.12.2004, 10:05

Svědectví

Kniha Svědectví mě naprosto uchvátila! Nosila jsem ji jeden čas neustále s sebou a četla ji každou volnou chvíli. Nakonec mi bylo vážně líto, že neni delší. Opět smekám před Kingovým geniálním mozkem, protože dokázal tenhle katastrofický příběh domyslet do nejmenších detailů, alespoň na mě to působilo přesvědčivě. Opět tam byla spousta chytrých myšlenek a ponaučení. King zvládl todle podle mě dost teoretické a těžké téma naprosto s přehledem. Dávám 10

100%

Veronika Markovičová
2.11.2004, 09:37

Mile překvapena...

..jsem byla knihou Svědectví.Už jsem toho přelouskala od S.Kinga dost a nutno přiznat,že ač se mi zpočátku do tak objemné knihy nechtělo,měla jsem ji přečtenou poměrně brzy.Kniha má vše:aktuální téma,skvěle vykreslené postavy,napětí,rozvíjející se zápletku,hororové prvky(i když v daleko menší míře než ostatní Kingovy knihy)a konec,který přináší naději,ale i varování.Čte se dobře,nemá žádná"nudná místa".Při čtení tohoto románu se Stu a ostatní staly na čas součástí i mého života.Fakt,myslela jsem na ně a na to,co bude dál.

100%

lady
3.5.2004, 17:46

SVědectví

V době,kdy jsem četl tuhle knihu,řádila v Praze chřipková epidemie...Kdykoliv jsem seděl v metru a četl Svědectví a někdo kýchl, vylekaně jsem knihu zaklapl a přemýšlel,jestli dotyčný nemá Kapitána Tripse...Je to jedna z nejlepších Kingových knih...Dokonale rozebrané postavy a napětí,které je udrženo od začátku do konce, řadí knihu do Top 5 Stephena Kinga! Prostě nemám proti Svědectví žádné námitky a je dobře,že vyšlo v nezkrácené verzi!

100%

16.4.2004, 18:16

Nejlepší kniha

Ačkoliv drtivá většina recenzí hodnotí tuto knihu pozitivně, v každé se objevuje nějaké "ALE". Dle mého soudu se však jedná o nejlepší knihu (nejen) z Kingovy bibliografie. Na vrchol svého žebříčku řadím právě Svědectví a Temnou věž. Ale myslím si, že v Temné věži je spoustu "zbytečných" pasáží z Pistolníkova mládí. Ve Svědectví jsem však žádné "zbytečnosti" nenašel. Je to nejlepší román všech dob!!!

100%

Vašek Brachtl
23.3.2004, 15:37

Svědectví o budoucnosti

Budoucnost je obvykle, přinejmenším z hlediska mocných, líčena záměrně jako světlá, zářivá a jako něco, nač je třeba se těšit (viz náš vstup do EU). Ovšem může také dojít k alternativě, jakou nám předkládá pan King. Budoucnosti plné chaosu, zmaru, strachu, utrpení, bolesti a beznaděje... Má cenu pokračovat? Svědectví je skvělá kniha. Určitě to není Kingovo Top dílo, ale přesto jsem se k ní několikrát vrátil. Opět má nezanedbatelný rozsah, ale čte se velice dobře. Jinak je to ovšem pro Kinga poměrně netypická kniha. Není tu žádné maloměsto, žádná postupně budovaná houstnoucí atmosféra... Jen obraz Země, která po atomové katastrofě hledá znovu svou identitu a jaksi ji spíše ztrácí než nachází. To, co dílo posouvá hodně vysoko, jsou skvěle napsané a dalo by se říci až vygradované jednotlivé postavy. Jen lituji, že Larry nepatřil mezi ty, jež pan King zařadil mezi 'vyvolené'...

80%

15.3.2004, 01:36

Celkově vzato bezva

I když si myslím, že některé pasáže této knihy spadají trochu moc do říše nadpřirozena, celkově ve mě zanechala dobrý dojem. Nejlepší pasáží je podle mě úvodní část, kdy probíhá šíření infekce a základy společnosti se hroutí. Skvěle popsáno vše, co tuto apokalypsu provází. Další děj už mi připadá trošku jako snaha najít nějaký závěr ve stylu Kinga. Já osobně bych se v této části knihy obešel i bez snů, temných sil a pod. V jiných knihách ano, ale tady mi to prostě nějak nesedlo. Nicméně i přes to je to kniha výborná a za přečtení určitě stojí.
Filmové zpracování bylo ucházející, ale temná atmosféra byla tatam. Plno scén se odehrávalo za veselého slunečného počasí a spíš ve mě zanechalo pocit pikniku než horroru. Ale i tak jsem to zkousnul. Mimochodem nikdy nechoďte do tunelu plného mrtvol!!!

90%

Radovan Urban
19.1.2004, 12:52

Žeby vízia budúcnosti?

Je to skvelá kniha, práve som ju prečítal druhý krát po pár rokoch a myslím, že si ju o pár rokov znova rád prečítam. Podľa môjho názoru je návrat Stua a Toma na konci trocha "urýchlený", ale páči sa mi úplný záver o "znovuzrodení" Flagga - dobro nezvíťazí nikdy úplne ... Inak celkovo sú v knihe pasáže, ktoré sú tzv. "o ničom" a niektoré veci by si zaslúžili trochu viac "rozpitvať", vcelku je to ale fakt dobrá kniha.

90%

pinocchio
13.12.2003, 16:11

Velice slušně

napsaný román. Postkatastrofická vize je výborně vylíčena, naprostý chaos, kdy lidé naivně věří, že jim někdo, nějaká vláda nebo instituce pomůže. Vynikající je scéna, kdy lidé naivně hromadně sbírají poletující dolarové bankovky, naprostá ztráta iluzí. Konec není nic moc, proto nemůžu dát nejvyšší hodnocení.

90%

24.9.2003, 08:28

Nijako zvlášť...

Čítal som, čítal, ale nechalo ma to tak akosi vlažným. Teda až na tú ruku. Ale stále som mal pocit, že King mal len hmlistú predstavu, kam sa bude jeho príbeh uberať, a tá predstava sa príliš neskonkrétnila ani pri písaní. Koniec (Popeláčov darček) bol pre mňa vysloveným sklamaním...

40%

18.7.2003, 15:13

Skvělá bichle

Tak tomuhle říkám BICHLE. Devíti set stránkové běsnění v podání Stephena Kinga stojí opravdu stojí za to. Je tak skvěle napsaná ( spíš přepsaná, ale to vůbec nepoznáte), že i přes její obsáhlost nebuete myslet na to, že byste ji odložili, protože se Vám zdá zdlouhavá, ale budete pořád otáčet stránky a pořád čekat, co se stane za chvíli

80%

Chosen-one
6.11.2001, 20:05

Vydařené Svědectví

Konečně jsem si teď, bezmála pět let po vydání českého překladu, přečetl román, o němž jsem předtím několikrát slyšel, že patří k tomu nejlepšímu, co King vytvořil. Sám autor podotýká, že Svědectví není jeho nejoblíbenější knihou a já bych se k němu směle připojil. Tím ovšem nechci tvrdit, že je to špatná kniha. Na téměř devítistech stránkách se tu rozvíjí příběh s řadou nečekaných zvratů (musím přiznat - jednou mě děj "naštval" skoro stejně jako naštvalo Annie zjištění, že Paul Sheldon nechal zemřít její milovanou Misery) , se spoustou postav a klasicky i se spoustou "okecávání", jehož množství mi tentokrát připadalo už opravdu trochu nadměrné. Samotný příběh se asi moc nehodí do škatulky hororu - což nemíním jako výtku, která by měla navíc snad ještě snižovat hodnotu románu, ale jako prosté konstatování. Na druhou stranu tu ovšem najdete i pár hororových prvků. Příběh se mi spíš zdá být hodně o mezilidských vztazích, což se dá říct nepochybně i o například románu "Nespavost" - v tomto případě je to však takové nějaké...lepší.
Tentokrát musím ještě navíc speciálně vyzvednout obálku Petra Bauera. Opravdu se mu povedla.

90%

6.11.2001, 19:29