Dolores ClaibornováRecenze
Dolores Claibornová

Neobyčejný příběh obyčejné ženy. I tak by se dala nazvat policejní zpověď hospodyně Dolores Claibornové, která je obviněna z vraždy své zaměstnavatelky Very Donovanové. Kniha je vlastně monologem Dolores, jež uvádí věci na pravou míru. Jak na začátku sama tvrdí, nezabila Veru; svého manžela ano. A i přesto, že nám Dolores tímto vezme vítr z plachet už na začátku, budeme její svérázné zpovědi rádi naslouchat. Kniha není rozdělena do kapitol a tak není kde si dát v tomto monologu případnou přestávku, aniž bychom přerušili vypravěčské vlákno. Naštěstí je pro Kinga tato forma v jeho bibliografii spíše experimentální. Místy je tato zpověď vtipná, místy k pláči. Dozvíme se, jaké je to sloužit u panovačné osoby jako je Vera. Pochopíme sílu mateřské lásky. A zjistíme, jaké je to být ženou v době, kdy je povinností manželky poslouchat svého muže na slovo jako pes. King opět ukazuje, s jakou lehkostí umí vyprávět příběhy, které vezmou za srdce.

80%

3.2.2011, 13:11

zajímavá kniha

Dolores Claiborn je další parádní kniha od Stephena Kinga. Ač nepatří k jeho nejlepším, tak je pořád ještě dost děsivá a kvalitní. Dvě ženy, které mají víc společného než se zdálo, obě mají skoro stejný smutný osud. Čím více se blížíte konci knihy, tím víc je vám Dolores, ale svým způsobem i Very strašně líto, za to, co se jim stalo. Konec knihy je na mistra poměrně nezvyklý, svým způsobem se konec dá nazvat happy endem, i když po kingovsku. Hlavním kladem knihy je její spád, délka a hlášky.které Dolores při výlechu vypouští z úst, některé jsou opravdu bomba. Bohužel touto knihou se King chtěl zřejmě přiblížit klasikům světové literatury (napadá mě třeba Defoe a jeho Moll Flandersová, takže kniha nemá kapitoly a působí tak trochu více umělecky, než ostatní kingova díla. Přesto přečtením této knihy neprohloupíte a když už nic, tak zjistíte, že i king je schopen napsat dílo, kterým se vzdáleně přiblížil klasikům. Dal bych sedmdesát pět procent, to tu není, tak musím dát sedmdesát, ale kniha je o chloupek lepší.

70%

17.1.2008, 20:19

Román o obyčejné ženě v neobyčejném dramatu. Dolores Clainbornová na konci svého života před soudem vypráví příběh svého manželství, jehož průběh vyústil v napínavé drama a smrt. Mistrně rozvíjený děj, postupně odhalované motivy, realistické scenérie, rostoucí napětí a překvapivý závěr...

90%

7.4.2007, 22:23

Stojí váš život za...?

Tak to si přečtěte tuhle knížku a zaručeně se budete cítit jako osůbky štěstěny...Záměrně jsem si našla v půjčovně "jednohubkovou" knížku a rozhodla se strávit večer(a noc) s Dolores. Už od začátku si mě Dolores ziskala svým humorem, některé hlášky byly vážně úžasný. Postupně jsem se úplně ztotožnila s touto hrdinkou a nenáviděla prašivýho Joa a začínala mít pochopení pro Veru (i když si to zas tak nezasloužila:-)). Pokud od této knížky čekáte cíleně horor,tak ji nečtěte...ale pokud si chcete zkusit prožít těžkej život jedný "chudý" ženský se správně prořízlou pusou,doporučuju.Každopádně mě tahle knížka přesvědčila o tom,jak jsou moje útrapy malicherný...ale je to jen vymyšlenej příběh...nebo ne?...:-)

80%

lijik
20.2.2007, 12:20

Dolores vypravuje...

...a to je podle mě také největší problém. Příběh psaný formou zpovědi na policejní stanici by mohl být lepší a napínavější, kdyby ho King napsal klasicky ve třetí osobě. Takhle se již na třehned na začátku dozvídáme zásadní zvrat, ke kterému se King postupně dopracovává. Kdybych ho ovšem neznal, ale jen tušil, užíval bych si vyprávění o týrané ženě daleko víc. Jednoduše řečeno je Dolores Claibornová velice dobrý příběh, který ale sráží na kolena způsob, jakým je vyprávěn.

60%

František Zedek
27.7.2006, 12:49

zajímavé

Jde o knihu výjimečnou jak obsahem, tak stylem. Na rozdíl od většiny žen-trpitelek z jeho děl není D.Claibornová žádná slabošská chudinka, která v tichosti bere svůj úděl jako nevyvratitelný osud ženy. Jak se v knize říká “Když jde o děti, je každá matka mrcha”. Dolores vyrůstá na malém ostrově u pobřeží Maine (kde jinde). Hned po střední škole se musela vdát a pak už jen rodila děti, dřela od rána do noci a nechala se týrat svým manželem alkoholikem. Pak přišly do jejího života dva významné zvraty. Za prvé začala pracovat pro pedantskou, ale v nitru správnou Veru Donovanovou, bohatou paničku, která jezdila na ostrov na své letní sídlo. Vera měla na manželství docela svérazné názory. Za druhé zjistila, proč se její dospívající dcera Selena začíná duševně hroutit. V této chvíli se Dolores rozhodne vzít osud do svých rukou a radikálně ho změnit. Něco se dá řešit pouze tím nejbestiálnějším způsobem.
King z příběhu udělal něco víc než jen obyčejný thriller. Vytáhl to nejodpornější bahno z lidské duše a přivede hrdiny knihy i Vás na pokraj šílenství. A jen těžko lze říct, kdo je zde záporný a kdo kladný hrdina. Protože i v reálném světě musí člověk pro dobrou věc často napáchat spoustu zla. Zajímavý a na Kinga nezvyklý je i styl zpracování románu. Jde o tzv. já-formu. Celá kniha je vlastně dialogem Dolores během policejního vyšetřování, kdy ale autor vynechal otázky a odpovědi ostatních účastníku vyšetřování. Jde o jednolité vypravování bez kapitol, jako je tomu zvykem u knih Bohumila Hrabala. Kniha mezi čtenáři sklidila spíše vlažný ohlas. Pro mnoho fanoušků S. Kinga to byla málo fantastické a hrůzostrašné. Podle mne ale kniha ukazuje, že King dovede člověka napnout i v tak obehraném dějovém schématu, jako je násilí na ženách. Přestože zde chybí něco monstrózního, nejedná se v žádném případě o profeministické čtení jako třeba v Rose Madder, ale o příběh, při kterém Vás mrazí.

70%

Masa
17.12.2004, 13:05

...Dolores

...byla ctena mou malickosti v mezidobi a uz pri jejim cteni jsem vybiral hlavni predstavitelku. Nechci se stavet do role genia ale Kathy Batesova byla moje jasna volby aniz jsem vedel kdo to hrat bude.Kniha a film nebyly nejlepsim z Kingovy tvorby ale zatim krom Nespavosti jsem zhltal vse co se mi dostalo do ruky,takze pjenkny:)

60%

marfushak
24.3.2004, 21:27

Zajímavé? Určitě

Po přečtení prvních stránek jsem se obávala, že mě časem omrzí celistvost - žádné dělení na kapitoly, souvislá výpověď jedné osoby - ale naštěstí se tak nestalo. Také mě mírně děsily výrazy, které jsou v knize používány, je pravda, že jsem si na ně u Kinga již mohla dávno zvyknout, ale někdy mi tam ta sprostá slova přijdou zbytečná. U Dolores Claibornové jsem je začala akceptovat brzy, neboť přeci jen tady s námi nekomunikuje neverbálně King, ale verbálně stará žena uvyklá jistým svým způsobům, které jen dokreslují její osobnost. Co se týče románu, tak jeho příběh beru jako dva celky. Jeden je o Dolores a Veře a ten druhý o Dolores a její rodině. Samy o sobě by ty příběhy byly po obsahové stránce "relativně běžné", ale když se skloubí, měly by dát dohromady životní příběh Dolore Claibornové a ten je zajímavě řešen. Každopádně se nevyhnu srovnání s Geraldovou hrou, kterou vidím jako zílo zdařilejší.

70%

23.3.2004, 20:41

Mainstream ne - Dolores snad

Hned na úvod mám pro vás jako obyvkle dvě zprávy. Kterou chcete slyšet nejdřív? Přirozeně, tu špatnou. Dolores Clayborn spadá časově do období kdy se pan King naneštěstí rozhodl, že bude atakovat velikány tzv. mainstreamové literatury. A teď ta dobrá. Pád až pod samé dno (mluvím přirozeně o Geraldovi) máte už naštěstí - vlastně naneštěstí - za sebou. Dolores je překvapivě docela stravitelným čtením. Přinejmenším do vlaku, autobusu a na horskou lanovku. Možná, kdybych měl jaksi kladnější vztah k tzv. 'krásné' literatuře, řekl bych, že jde i o poměrně dobrou věc. Není to v žádném případě horror, je to těžko zařaditelný žánr, ale číst se to skutečně dá (ověřeno 10 z 9 špičkových knihkupců a vydavatelů). Alespoň si procvičíme písmenka...

30%

15.3.2004, 01:22

Kingova realita

Tato kniha má vztah k jiné jeho knize a to k Geraldově hře. V obou knihách v podstatě není žádný nadpřirozený činitel a v obou je v ději malý odkaz na tu druhou. Ženy která si užila svoje a na konci života vypráví svůj příběh,který je v mnoha ohledech překvapující. Kniha se líbila i známé, která horory nečte,ale tímto příběhem si ji S.K. získal. Celkem dobré bylo i filmové zpracování.

80%

jdk
3.12.2003, 07:51

Jedna ze slabších

Kniha patří (podle mě) k jedné ze slabších z Kingovy produkce. Skutenčě mi zde chybí (jak je psáno v jedné z recenzí níže) dotek nadpřirozena- na začátku autor sice "slibuje", že zde asi hlavní roli budou hrát prachvoá klubíčka, ale nakonec jim dá až jednu z "komparzních" rolí.

50%

1.10.2003, 06:38

Netradiční

Tento poměrně netradiční román od S.K., kde nevystují nadpřirozené bytosti, ale naopak skvěle psychologicky vykreslené postavy Dolores Claiborn, životem ubíjené ženy. Výborná ponurá atmosféra ostrova doslova nahání husí kůži.

100%

24.9.2003, 08:36

Dolores

Jedna z mála knih S. Kinga, ve které se neobjevují žádné nadpřirozené věci, takže si ji mohou zcela klidně přečíst i lidé, kteří nemají ono nadpřirozeno rádi. Samozřejmě, pokud jim nevadí jakési telepatické spojení hlavní hrdinky s hrdinkou jiné Kingovi knihy - Geraldova hra. Celá kniha je napsána jako výpověď Dolores Claibornové, která je zatčena pro podezření z vraždy své zaměstnankyně Very Donovanové. Škoda je, že téměř celý děj románu se čtenář dozví hned v úvodu. Jinak je ale kniha velmi dobrá, hodnotím ji za 8, a to jenom proto, abych mohl dat Geraldově hře 9, protože si myslím, že je přece jenom o něco lepší.

80%

9.9.2003, 12:01

Jednoznačne najlepší...

Naopak, myslím si, že toto je najlepšia Kingova kniha. Pretože jeho sila nespočíva vo vymýšľaní bubákov a prelievaní potokov krvi. King vie, že najhorší bubáci sídlia v našich mysliach a srdciach.
Famózny príbeh, ktorý má absolútne famózny (slovenský) preklad.

100%

18.7.2003, 14:31

Aj majster tesar...

Dolores ma vobec nezaujala. King urobil zasadnu chybu tym, ze pouzil metodu Agathy Christie a uz na zaciatku citatel vie vsetko co sa stalo. Ani opisy psychickeho a fyzickeho tyrania Dolores jej muzom ma nepresvedcili a dej nezaujal. Zrejme Kingova najslabsia kniha. No co, aj majster tesar sa utne.

40%

1.6.2002, 23:44

Víc než jen obyčejný thriller

Jedním z charkteristických prvků autorovy tvorby je jeho představa ženy – trpitelky. V jeho dílech většinou ženy vystupují jako objekty mužské nadřazenosti a násilí. Člověk nemusí být žádný Freud, aby pochopil, odkud tyto představy King bere. Jde o typický příklad prolínání osobních zkušeností s fiktivním světem v jeho knihách. Do této kategorie zapadá i jeho Dolores Claibornová. Jde o knihu vyjimečnu jak obsahem, tak i stylem. Na rozdíl od většiny žen-trpitelek z jeho děl, D.Claibornová není žádná slabošská chudinka, která v tichosti bere svůj úděl jako nevyvratitelný osud ženy. Jak se v knize říká “Když jde o děti, je každá matka mrcha”. Dolores vyrůstá na malém ostrově u pobřeží Maine (kde jinde). Hned po střední škole se musela vdát a pak už jen rodila děti, dřela od rána do noci a nechala se týrat svým manželem alkoholikem. Pak přišly do jejího života dva významné zvraty. Zaprvé začala pracovat pro pedantskou, ale v nitru správnou Veru Donovanovou, bohatou paničku, která jezdila na ostrov na své letní sídlo. Vera měla na manželství docela svérazné názory. Za druhé zjistila, proč se její dospívající dcera Selena začíná duševně hroutit. V této chvíli se Dolores rozhodne vzít osud do svých rukou a radikálně ho změnit. Něco se dá řešit pouze tím nejbestiálnějším řešením.
King z příběhu udělal něco víc než jen obyčejný thriller. Vytáhl to nejodpornější bahno z lidské duše a přivede hrdiny z knihy i Vás na pokraj šílenství. A jen těžko lze říct, kdo je je zde záporný a kladný hrdina. Protože i v reálném světě musí člověk pro dobrou věc často napáchat spoustu zla. Zajímavý a na Kinga nezvyklý je i styl zpracování románu. Jde o tzv. já-formu. Celá kniha je vlastně dialogem Dolores během policejního vyšetřování, kdy ale autor vynechal otázky a odpovědi ostatních účastníku vyšetřování. Jde o jednolité vypravování bez kapitol jako je tomu zvykem u knih Bohumila Hrabala. Kniha mezi čtenáři sklidila spíše vlažný ohlas. Pro mnoho fanoušků S.Kinga to byla málo fantastické a hrůzostrašné. podle mne ale kniha ukazuje, že King dovede člověk napnout i v tak obehraném dějovém schámatu, jako je násilí na ženách. I přesto že tam chybí něco monstrózního, nejedná se v žádnémpřípadě o pro-feministické čtení jako třeb av Rose Madder, ale o příběh při kterém Vás mrazí.

80%

6.11.2001, 20:40

16 recenzí