NespavostRecenze
Insomnia

Tak jsem konečně dočetl i nespavost a musím říct, že je hodně zajímavá. Začátek je sice hodně zdlouhavej, ale nic moc se tam neděje, na druhou stranu tu probleskují takové náznaky toho, co bude později. Schopnost vidět aury mi přijde velmi originální a samozřejmě i já jsem přemýšlel, jakou mám asi barvu já a lidé kolem mě. Postava Ralfa je zajímavá i tím, v jakém věku je a jak je aktivní. Lovestory s Lois byla opět kingovsky citlivá, zároveň ne laciná a k happyendu má zaplaťbůh daleko. Sice tu na mě bylo už moc nadpřirozena a někdy mi přišlo, že King už vykrádá sám sebe (což ale nijak zásadně nevadí, protože toho napsal už hodně a hodně), pořád je to ale zdařilý a čtivý. Skalní příznivce určitě potěší i některé lehké odkazy na jiná díla, jejichž neznalost ale podle mýho vůbec nevadí. Pro mě je to tak mezi 60 a 70, bohužel to tu zas neni, tak dám 70.

70%

5.7.2011, 12:50

Nespavost

Nespavost je dílem složitějším, než jsou jiné Kingovy knihy. Nechci tím říci, že Kingem nepolíbený čtenář, jenž se pustí do Nespavosti jako do své první, by ji snad nepochopil, ale bude mu unikat pár maličkostí týkajících se Temné věže a myslím, že je škoda se okrást o pár takových chvilek, kdy si můžeme pyšně říci: "Tohle já už znám!". Tato kniha je značně kontrastní a kdybych se měla rozhodnout, zda se mi líbila nebo ne, nedokázala bych odpovědět. S Ralfem, sedmdesátiletým důchodcem, což je na hlavní postavu netypické, prožíváme dny plné procházek a vysedávání po lavičkách. Ralf je sice na svůj věk trochu "živější" než jeho vrstevníci, přesto se téměř polovinu knihy nic zásadního neděje. Naopak druhá půle je natolik akční, až je to nepříjemné. Žádný pozvolný nástup, King do toho bez okolků hupsne a čtenář skoro nestíhá. Král hororu si vezme na paškál existenci a schopnost vidět aury; a také zabloudí do filozofie. Myslím, že spousta lidí začne při čtení přemýšlet, nakolik je co v našem životě náhoda, osud a účel... A přesně v těchto sférách sebou King v tématu plácá jako snad nikdy. Ovšem nad ryze lidským závěrem by mohlo oko i slzu uronit- myšleno čistě necynicky.

50%

12.2.2011, 15:49

Insomnia

Nespavost je rozhodne jedna z vydarenych knih. Tuto knihu Vam rozhodne odporucam precitat. Je to pribeh starnuceho muza Ralfa, ktory zacina vnimat podivne aury, farby a sledovat nezname a nadprirodzene javy vo svojom prostredi. Kazda takato skusenost je spojena so smrtou. Registruje zvlastnych doktorov, ktory navstevuju ludi tesne pred smrtou, snazi sa pochopit preco sa tak deje. Co je za tym. Dej knihy ma vsetko, co mam mat hlavneho hrdinu, lovestory, milovana osoba, nepriatel a z toho vsetkeho vyplyvajuce napatie.

100%

26.1.2010, 08:33

jejky

tak tato kniha byla naprosto báječná. Sice když jsem zjistila, že hlavní postavou není žádné dítě ani dospělý člověk, ale člověk, který si svoji zábavu představuje jako tlachání se starci na lavičce v parku a soupeření s nimi ve hře v šachy, tak mi to nepřišlo jako něco extra. Nicméně později se to rozjelo a musím se přiznat, že i já jsem během četby této knihy trpěla nespavostí, i když z zcela jiného důvodu - musela jsem prostě číst, ať jsem chtěla či nechtěla. Romantická pointa byla jasná již zpočátku, každý věděl, že jsou pro sebe stvořeni až na tento náš zamilovaný pár. A když už nemohli ani jeden spát a popisovali ten nádherný svět plný balónků a barviček, připadalo mi to nádherné. Až na toho ušmudlaného třetího, který tuto scenérii nějak kazil. a nebyl by to King, aby se nestalo něco divného, když už ne až tak děsivého, tak nadpřirozeného. Třeba ale přiznat, že i nadpřirozené postavy měly strach z něčeho neznámého. Skoro jako by se autor připravoval na smrt... No nic, snad nám ještě dlouho vydrží :-)

100%

Lucie Maršálková
4.6.2008, 00:22

Nespavost

Tak tohle je skvost! Vůbec se mi do téhle knihy nechtělo. Představa nějakého staříka, který vidí nějaké nesmysly způsobené téměř naprostou absencí spánku mě vůbec neoslovovala. I příliš protichádné recenze způsobovaly odstup a menší averzi. A možná právě proto mě tohle dílko smetlo. Výborný nápad točící se kolem aur, dokonale vykreslující vidiny a pocity člověka na jiné úrovni vědomí. Představte si, že na této úrovni jste schopni vidět, poznat a vědět, kdo má na kahánku, kdo je zdravý, kdo je naprosto zdravý a příjde díky nešťastné náhodě (nebo je to osud?) o život, psychické rozpoložení jedince apod. a na základě tohoto vědění možná změnit průběh již předem daných věcí. Román opět lehce naťukává tématiku Temné věže. Při téhle části mě, jako oddanému fanoušku mistra, opravdu mrazilo. Jeden z nejlepších a možná nejnáročnějších děl pana Ká.

100%

22.2.2008, 11:07

Dimenze, vyšší levely a aury

Co se týče Nespavosti, dle mého názoru jedno z "nejhlubších" děl vůbec. V jedné pasáži (někde u konce) jsem četl, dychtivě louskal, četl a najednou se mi hrůzou rozšířily oči, naskočila husí kůže, vstaly chlupy na rukou, a pln děsu jsem knihu odhodil z postele na zem. S vědomím, že jsem součástí něčeho, co je rozdělené úrovněmi existence a já jsem někde na levelu plácnu 20, a že náš milý Ralfík se podíval do takových hloubek jako plácnu úroveň 10, a na jakej hnus tam narazil a to byl tělem vlastně na stejným místě, x a y, ale dimenzionálně naprosto jinde. A co je potom úplně tam na dně? V té nejtmavší hloubce, v tom tmavém černočerném bahně a kalu? Prostě a jednoduše, přátelé, až nebudete moci spát a začnete vidět aury a balónky, vězte že jedete výtahem do jiných sfér :)

90%

Joe Harvey
24.6.2007, 20:21

Hrdina románu má problémy. V poslední době nemůže spát. Má vidění, ale není si zcela jistý, zda jsou to opravdu halucinace. Nezvykl si ještě, že je vdovcem, a prožívá hrozné časy... A není divu, vždyť děj jednoho z románů Stephena Kinga se odehrává v Derry, malém městečku tak dobře známém všem ctitelům tohoto autora, kde pod klidným povrchem všedního života zuří nemilosrdné síly, strhávající jeho obyvatele do smrtícího víru.

90%

7.4.2007, 22:19

Nespavost

Tedď jsem dočetla další Kingův román. Začíná pomalu a nanápadně, ale čím dál více jste uvězněni ve strhujícím příběhu. Příběh dvou postarších lidí v Derry je plný barev, života a i smrti. A ti, co četli Temnou věž, se zde také najdou. Propletenou housku nerozpleteš.

100%

Any
2.2.2007, 23:48

SUPER KNIHA

VYNIKAJICI ROMAN KTERY JE SICE HODNE DLOUHY ALE ZATO I HODNE VYBORNY.PODLE MNE JE TO TAKOVA RELAXACE A PRITOM JE TAM I DOST NAPETI.PODLE MNE JEDNA Z NEJLEPSICH KNIZEK KTERA VYSLA OD STEPHENA KINGA

100%

25.1.2007, 17:59

Moje první "Kingovka"

Tak jak jste možná správně pochopila z titulku, Nspavost je první z Kingových knih, kterou jsem četla a rozhodně toho ve mě hodně nechala... Je to prostě naprosto úžasné dílo a King je ůžasný v tom, jak vše spojuje, je když jsem hned po nespavosti četla TO, nestačila jsem chápat.... MOžná by bylo lepší, dybych četla TO jako první, protože až v TOM bylo řžečeno, jaké Derry doopravdy je.... Husí kůž mi nahnalo, jak v nespavosti bylo řečeno, jaká aura šla z Kanálu a všechny postavy opakující se v jiných knihách.... Třeba jako Rolf účinkuje také v Pytlu kostí... Ale abych se vrátila k nespavosti.... Prostě úžasná kniha, ve keré mě uchvátily dvě bytosti.... Vlastně 3 no.... Ale k věci, hrozně se mi líbilo jak Klotho a Lachechis něco vysvětlovali Ralfovi a jak vždy ten nejlepší výraz byl zapsán nějak takhle:__________ O té knize by se dalo psát archy listů a tak to nebudu proslužovat, a napíšu vám, že jestli se rozhodujete, jestli si přečíst tuto knihu, nebo nějakou jinou, takl děte do nespavosti!!! :) Je to prostě skvělá kniha se skvělým dějem a skvělým propracováním a vším co Kingova kniha má mít!! :)

100%

žabka kuňkalka
19.10.2006, 19:37

Depresivní kniha o Smrti

Jsem vášnivý čtenář hororu a fantasy. King je pro mě nejlepší spisovatel, ale mám rád i Barkera, Lumleye, Koontze... Takže, vzhledem k tomu, že nejsem žádný nováček v hororové četbě, přesto tato kniha dala mé psychice zabrat. Je to hodně epická kniha skvělého vypravěče. Při jejím čtení jsem měl dosti depresivní myšlenky o neodhadnutelné délce života, nenadálé smrti a "náhodilé" chování doktůrka č.3 my opravdu nahánělo hrůzu. Kniha ve mně zanechala velmi silný prožitek

100%

Dušan Hrnčíř
21.7.2006, 13:58

Z jiného soudku

Tak tohle je opravdu z jiného soudku mistra Kinga. Není to typický horor a určitě to tak neodsýpá jako jiné výplody Krále hororu, ale můžu vám říct, že tuto knihu jsem si opravdu vychutnal. Věru mistrovské dílo. Kde on na ty nápady chodí, to bych chtěl vědět.

100%

pavel bambas
16.1.2006, 12:41

Opět úžasné

Díky nespavosti jsem několik nocí opravdu nespal, když jsem hltal stránku za stránkou, abych se dobral konce. Dle mého názoru tento román patří mezi Kingovy nejlepší (i když pochybuju, že ještě dokážu být objektivní - mě se snad líbí naprosto všechno, co King napsal). Ještě dlouho po přečtení jsem se snažil v zrcadle vypozorovat barvu své aury a hledal jsem i ten provázek, co by mi měl trčet z hlavy :-) Bohužel se nezadařilo, tak pořád nevím, jestli mám zdravou barvu nebo ne. Opět musím tuto knížku vřele doporučit, na mě udělala obrovský dojem.

90%

17.2.2005, 10:20

Spí sa vám dobre?

Ralfovi Robertsovi po dlhom trápení zomrie manželka. Po jej smrti ho pochytí nespavosť, spí stále menej a menej, až sa nedostatok spánku začína podpisovať na jeho duševnom stave. Lenže... naozaj?
Ralf sa proti svojej vôli zaplieta najprv do manželskej krízy Eda a Heleny, potom do boja zúriaceho okolo feministky a zástankyne potratov Susan Dayovej, aby nakoniec jeho zásahy vyvrcholili na celosvetovej úrovni.
Hlavný hrdina vidí okolo ľudí i predmetov ich aury - a niečo podobné ako aura je aj táto kniha. Nájdeme tu niekoľko motívov z iných Kingových kníh: Temnú vežu, boje v malom mestečku pripomenú Needful things, mestečko Derry a Mike Hanlon nakuknú z To... Celkovo však na mňa kniha pôsobí, akoby si King povedal, že ho už viac nesmú obviňovať z upísanosti. Napriek slušnému rozsahu by som si vedel predstaviť dôkladnejšie rozpracovanie jednotlivých motívov i postáv. Tie si mimochodom vysluhujú pozornosť najmä svojím vekom - hlavní hrdinovia sú dôchodcovia, dokonca jeden dôchodca-gay, čo je tuším postava v literatúre unikátna.
King v Nespavosti nesklamal - ale ani nijako zvlášť neprekvapil a nenadchol.

80%

24.5.2004, 09:11

O smrti a umírání

Kniha nespavost (a je opět pěkně tlustá) je klasickou ukázkou toho, jak King dokáže vygradovat napětí od společenskéh románu po děsivý konec.
Celkem zajímavý pohled na auru člověka a způsob smrti. Něco podobného jsem četl v jedné povídce (dokonce byla možná i od Kinga) o "rakovinových upírech" - knížka Temné vize. Patří mezi to lepší, co King napsal a přes obzvláště velkou dávku nadpřirozena se dá číst i vícekrát a pokaždé tam člověk najde něco nového a děsivého.

80%

10.5.2004, 08:56

Nespím z Insomnie...

Tak...
Před dvěma týdny jsem dočetl tuhle knihu. Četl jsem ji v angličtině; přivezl mi ji jeden známý. Trvalo mi dlouho, než jsem se jí prokousal, ale stálo to za to.
Opravdu je trochu zdlouhavá, ale dokonalý konec a mnoho dalších zajímavých pasáží a především výborný námět to hravě vykompenzují.
Nespavost vám nedá spát! Budete muset stále a stále o něčem přemýšlet: Jaké by to bylo, kdybych trpěl nespavostí já? A viděl bych auru ostatních lidí?
Skvělá kniha, 85%!!!

90%

9.5.2004, 19:26

Opět

Opět další výborná knížka. Malilinko zdlouhavá, ale své grády dostane. I když na můj vkus je zde až moc nadpřirozena, temných sil a vůbec takových nereálných úkazů. Četl jsem ji na vojně, kde jsem měl hromadu času, ale nevím, jestli bych to dotáhnul do konce i teď.

80%

Radovan Urban
19.1.2004, 13:07

Román o stáří

Tato obsáhlá kniha na mě zapůsobila trochu zdlouhavě. Děj se mi táhnul před očima. Ale příběh sem tam spestřovaly propletence s jinými Kingovými romány. Ke konci knihy je zde dokonce malý náznak něčeho, co málo hodně společného s Temnou věží a Rolandem, ale autor to moc nerozpitvává, takže to málo kdo pochopí; nezasvěcení čtenáři Kinga vůbec.
Obdiv si u mě King získal velice povedeným koncem(jak to již u jeho knih bývá).Kniha si tím u mě velmi polepšila a změnila můj názor v hodnocení.

80%

3.11.2003, 08:42