Rose MadderRecenze
Úplně (ne)obyčejný obraz

Okolo týhle knížky sem v knihovně chodila dost dlouho, ale vždycky sem si půjčila buď něco úplně jiného, nebo jinou knížku od Kinga, která se mi tak nějak líbila víc. J Ale teď jak toho mám hodně, tak sem chtěla něco menšího, lehčího, ale hodně dobrýho, co bych mohla tahat pořád s sebou i když táhnu mrak jinejch věcí a to tahle knížka splnila naprosto na výbornou. A víte proč? Za první je to King, takže bych jí stejně jednou četla, za druhý je to malá a paperbacková (tudíž lehká) knížka a ze třetí v sobě ukrývá tak dokonalej příběh, že vám to fakt veme dech. Takže sem jí prostě jednou čapla, půjčila si jí a hned v autobuse jsem se do ní začetla. J Takhle knížka byla naprosto dokonalá a byla sem do ní fakt hoooodně zažraná. Dost mě mrzí, že zrovna tahle knížka nebyla zfilmovaná, protože si myslím, že by to fakt stálo za to a byl by to rozhdně velkej trhák, protože je to fakt hodně dobrej příběh, plnej tajemna, napětí, děsu a takového toho kouzla, který King do svých knížek dokáže vložit. No a o čem, že to je? Hlavní hrdinkou je mladá Rose, která žije se svým psychopatickým a sadistickým naželem, který jí fakt dost ubližuje. A to nejen fyzicky, ale i psychicky a Rose je momentálně už dost zlomená a nešťastná a pořádně neví, jak z toho ven. Jednou se v ní ale něco zlomí - díky jedné malé kapičce krve na čistě bílém prostěradle - a rozhodne se od Normana utéct. Nevezme si s sebou nic než jen svojí kabelku s pár drobnostmi, které v ní neustále nosí a Normanovu platební kartu. Z ní vybere - se strachem v očích - částku, která se jí zdá akorátní a zmizí daleko od svého manžela. Dostává se do jiného města, kde najde bezpečí ve skupině dalších žen, které odešli od svých sadistických manželů a partnerů, později si najde - shodou krásné náhody - práci, pronajme si byt a začíná žít normálním životem. Dokonce se seznámí s pohledným mladým mužem, který jí opět dodá ztracené sebevědomí. A je tu ještě někdo/něco, co spomáhá víc, než si Rose myslí. Velkou pomocnicí je jí tajemná žena na obraze, který si koupila v jedné zastavárně. A jak je určitě všem jasné - přeci jen mluvíme o Kingovi - není ten obraz jen tak ledajaký. Abych vám to tedy alespoň trošku přiblížila…žena na obraze není tak docela (ne)skutečná a Rose zjistí, že potřebuje nutně její pomoc, která má být po zásluze odměněna. Navíc, ta žena se nápadně podobá naší Nové Rose. Nebo se Rose začne podobat ženě na obraze? Jak to vlastně je se dozvíte jen tehdy, pokud si knížku přečtete. A fakt to stojí za to, i když to asi není úplně typická Kingovka na jakou mohou být mnozí z vás zvyklí. Rose Madder je úžasně vyprávěný, dokonale napsaný a poutavý příběh, který vás chytí do svých pavoučích sítí a nepustí, i kdybyste sebou házeli sebevíc. Je to příběh o odhodlání, nenávisti a o tom, že když někomu pomůžete, - i v případě, že ryskujete vlastní život - tahle pomoc se vám stonásobně vrátí a může vám dokonce zachránit krk. A taky o tom, že bysme neměli podceňovat zázraky, i kdyby nás sebevíc děsily. http://kosmikline.blog.cz

100%

14.4.2014, 20:30

Rose Madder

Toto je asi oblíbená četba žen, které pohrdají muži. Tichá myška Rose po čtrnácti letech bití sebere odvahu a utíká od zlého manžela vstříc do neznáma. Rose nachází nové přátele, pohledného chlapa a pohádkově placené zaměstnání. Nebýt toho, že její vykutálený manžel Norman je velice schopným policistou- detektivem, nebyl by tento román ničím jiným než kýčovitou selankou z červené knihovny. Takže díkybohu za Normana, jenž se v průběhu kapitol stává opravdovou zrůdou, ještě horší a krvelačnější, než George Stark z Temné půle. Dodává knize opravdový říz a svým perverzním způsobem někteří budou i doufat, že si to s Rose pěkně "vyříká". Kniha Rose Madder je totiž feministické čtení, kde jsou chlapi vykresleni buď jako sadistická prasata nebo jako neschopní troubové, o které by si normální ženská ani kolo neopřela. Ženy tady jasně ve všem vedou. Existencí tajemného obrazu King šalamounsky vyřeší jinak neřešitelný střet manželů Rose a Normana. Respektive řešitelný by byl, ale to už by feministky asi nadskakovaly ze židlí.

70%

15.2.2011, 13:12

Rose Madder v originále

Právě jsem se pustila do čtení Rose Madder v anglickém originále. Právě jsem dočetla první kapitolu. A těším se na další. Chce se mi jen číst a číst a číst. Ačkoli hororový žánr nevyhledávám, Stephen King mě naprosto uchvátil.

100%

Pavla Marklová
11.1.2009, 13:31

Rose Madder

Veľmi dobrá kniha. Počas celej knihy ma King držal v napätí ako sa príbeh skončí. Musím povedať, že toto je jeden z hlavných dôvodov prečo je Stephen King môj obľúbený autor, pretože vie dej knihy postaviť tak, že od nej nebudete chcieť odtrhnúť oči. Príbeh týranej manželky Rose Daniel ma ihneď pohltil. Keď sa rozhodla ujsť od jej manžela Normana, ktorý ju niekoľko rokov týral, začala som tušiť, že pojde ponej. Nečakala som však, že autor spojí skutočnosť s fikciou. A keď si Rose po úteku do nepomenovaného mesta začne pomaly zvykať a v jednej zastavárni vymení svoj prsteň za starý obraz, ktorý ju prevedie do iného sveta, začala som trochu pochybovať. Nevedela som vôbec odhadnúť ako sa kniha skončí. Koľko životov sa tentoraz King rozhodol zobrať? Príbeh, ktorý sa odohráva za obrazom ako aj opis prostredia mi pripomína prostredie z Temnej Veže alebo Dračích Očí (výborné knihy - odporúčam). Dosť ma prekvapilo, že sa kniha končí s dobrým koncom. Dobro víťazí nad zlom. Surový manžel je zabitý vo svete za obrazom, kde sa dostane do rúk "Rose Madder", ženy žijúcej v tomto svete, a ktorá má u Rose podlžnosti za záchranu jej dieťaťa. A naša Rose začína žiť nový život "takmer bez strachu". Odporúčam každému, kto má rad aj "rozprávky pre dospelých" :=)

90%

Viera Skukalkova
9.12.2008, 14:30

Skvělé dílo

Na tuto knihu jsem se těšil a nezklamala mě.Už od začátku děj nabírá tempo,které si drží až do konce.King skvěle rozvádí pocity Rossie,která prchá před svým sadistickým manželem.Skvěle se vžil do role ženy.Pořád se tu něco děje a je to skvěle napínavé.To s tím obrazem je to trochu jako pohádka,ale to vůbec nevadí,naopak.Jestli tato kniha někoho nezaujala,tak mě tedy ano.Tento román řadím mezi ty,které si za čas rád přečtu znovu.

90%

29.2.2008, 15:47

Rose pravá

Tenhle román mi připomíná jeden film s Julií Roberts. Taky utíká a skrývá se před relativně sadistickým choťem. Jenomže takový odvárek u Kinga rozhodně čekat nemůžem. I když se z námětu může zdát, že je román určen spíše pro ženy, není tomu tak. Na zfilmovanou verzi bych přítelkyni raději nezval. Zvlášť, kdyby se režie chopil třeba takový, dnes již zesnulý, Stanley Kubrick. Děj je opět napěchován brutálními scénami, pitváním chorobné mysli, strachem, bosestí zoufalstvím a také hrdinstvím. King musel studovat psychiku sexuálních deviantů, jinak by Normana tak přesně nevystihl. Kniha se výborně čte. Od počátečního trýnění Rose, přes její útěk a postavení se na vlastní nohy, její romanci, která nemusí skončit dobře. Norman je jí totiž nemilosrdně v patách. Co se týče nadpřirozena, které je v knize zobrazeno ve formě obrazu, jsem spíš skeptik. Nějak mi do děje a celkového formátu nezapadl. Ale vůbec to není špatné počteníčko.

80%

31.10.2007, 17:30

tajemný obraz

Kniha o týrané ženě, jejíž manžel - policista je psychopat, kterého vzrušuje násilí, není špatná, v pasážích, kdy je popisován myšlenkový pochod policisty, je kniha mnohdy výborná a připomíná to nejlepší z Kingových děl. Bohužel ale je zde přidán motiv tajemného obrazu, do kterého žena vstupuje a který sehrává rozhodující roli v závěrečném vyvrcholení. Pasáž s obrazem mi ale přijde trošku zbytečná, popis tajmeného prostředí obrazu není tak napínavý a hrůzostrašný, jak je u mistra zvykem. Dle mého názoru je slabinou díla hlavně konec, kdy život policisty ukončí tajemná žena z obrazu. Nejlepší by bylo, kdyby ho zabila sama Rose /manželka/. Přesto ale ten, kdo sáhne po této knize určitě neprohloupí, protože je stejně jako ostatní knihy od Kinga čtivá, zajímavá a místy i strhující.

70%

4.9.2007, 17:56

Příběh mladé ženy Rose, provdané za sadistického policistu-detektiva, který s ní nesmírně brutálně zachází. Jednoho dne se Rose rozhodne od svého muže utéct a začít nový život. V malé antikvariátu spatří podivný obraz starověké kněžky v růžovém rouchu na pozadí pohanského chrámu. Při pohledu na obraz pocítí zvláštní, silné pohnutí a rozhodne se ho koupit. Když jej doma pověsí na zeď, obraz se stane branou do tajemného světa...

100%

7.4.2007, 22:18

Aktuální

Při čtení této knihy se mi při některých pasážich dělalo opravdu špatně. Je to silný příběh, surově vylíčený.Norman je psychopat se vším, co k tomu patří. A Rose? Žena, která se hledá a nakonec i najde. Řešení příběhu je trochu pohádkové, ale dá se zkousnout. Podle mě, kniha patří mezi lepší průměr.

70%

Martina dut
13.1.2007, 16:25

Rosie prava

Kniha Rose Madder se mi chvílemi líbila, chvílemi tolik ne. Rosie je typizovanou postavou, od které se toho příliš neočekávaného čekat nedá, Norman také není ničím novým, co by literární svět přinášel. Sadistický policista se známými na dobrých místech... co se asi bude dít dál... Bodudík (žel), že tu máme obraz ženy v chitonu, který příběh patřičně oživí a dodá mu nějaké to tajemno. Jenže mi připadá, že to King nějak nedomyslel, protože mám v hlavě spoustu otázek, na které mi kniha nedává odpovědi... když to řeknu laicky, tak je to prostě odfláklý. Nejkrásnější částí knihy pro mě byl obraz. Takový (bez těch speciálností kolem něj) bych vážně pověsila na zeď... líbil by se mi... a když do něj Rosie pravá vstoupila, bylo naprosto úžasné, jak King popsal prostředí obrazu... Ale ten konec... příliš uspěchaný a dost zamotaný... Nechci být jen kritická, ale slova jako čtivost, napětí(občas jsem byla i napjatá...)... tyhle věci jsou u Kinga téměř samozřejmostí...

60%

1.9.2005, 12:29

Zklamání

Tak tohle je z mého pohledu jednoznačně nejslabší kniha, kterou jsou od Mistra četl. Jsou to asi 2 roky, kdy jsem marně po knihkupectvích sháněl nějakou novinku od Steva až jsem konečně na jedno zapomenuté knihkupectví narazil a objevil jsem v něm spoustu Kingových knih, které jsem do té doby nečetl. Dlouho jsem stál a přemýšlel, co si vybrat, nakonec jsem si vybral tuto knihu, i když v druhé jsem držel Pytel kostí, který je, jak jsem zjistil až později, podstatně lepším dílem.
Musím se přiznat, že mě tento román docela hodně zklamal. Při čtení jsem se ptal sám sebe, jestli tohle opravdu napsal Mistr... Spíš mi to připadalo jako takový ženský román z edice Harlekýnek, do té doby než Rose objevila obraz a manžílek Býčka. Potom už se to trochu zlepšilo. Pro mě docela zklamání, pokud se Vam ale tato kniha dostane do rukou jako první od Steva, můžete si být jistí, že ostatní už budou jenom lepší.

60%

24.5.2005, 12:22

Realistika s prvk fantastiky

Roman Rose Madder je realisticky, dokonca v mnohych hladiskach realny pribeh o tyranej zene sadistickeho policajta (tym sadistom v realnom zivote moze byt hocikto; policajta si Stevo vybral asi len v tej suvislosti, aby mu lepsie sadol do deja), ktora sa v urcitom okamihu (potrat dietata je rozhodujucim momentom, aj ked samotnym spustacom tejto myslienky je kvapka na plachte) rozhodne utiect. A pri tom si este dovoli zobrat Normanovu kreditku, nehoraznost! Po uteku do ineho mesta nachadza pomoc v spolku na ochranu zien, najde si novu pracu, obstara novy byt a raz v antikvariate, kde o.i. spozna svojho buduceho partnera, si kupi obraz, ktory ju zvlastne pritahuje (zeby bol branou do ineho sveta? - hmm co mi to len pripomina :-) ??). Sialeny Norman to vsak nenecha len tak a vyda sa svoju neposlusnu malu Rose hladat (ako to dokazala, ved sama ani nakupit nevedela?). Toto je hlavna dejova linia poprepletana vedlajsimi, pricom vrcholi v zaverecnom suboji, kde Sialeny Norman sa meni na jednookeho minotaura a ... (zaver nebudem prezradzat).
Ako uz bolo napisane, je to hlavne pribeh o zene ktora v sebe najde vnutornu silu na zmenu a na postavenie sa svojmu strachu. Muzi tu su reprezentovanym najma sadistom Normanom, ktoreho myslienkove pochody Stevo bravurne rozpisal. Mystickost a fantastiku tu zastupuje obraz ako brana do ineho sveta s Rosinou dvojnickou a inymi zvlastnyymi bytostami.

Skvely roman na precitanie, aj ked Stevo napisal aj lepsie.

PS-postava Normana, tak ako ju sformoval King, sa mi pacila z hladiska jeho psyxopatickej osobnosti.

80%

15.12.2004, 15:19

Rose Madder

Tenhle román je docela rozporuplnej. Pasáže s Normanem "Batesem" Danielsem, jak jde po svý manželce, jsou dost dobrý; ale to, když jsou v tom jinym světě v obrazu mně moc nebavilo. A taky to s Normanovou telepatií-vždycky jí moc snadno našel.
Jo - a koncentrace sprostých slov na jednu stránku je taky slušná!
Celkově je to knížka víc dobrá než špatná, tak dávám 7b.

70%

29.6.2004, 17:59

Nepříliš povedený horor

Jsem skalním fanouškem Stephena Kinga a jeho knih, ale kniha Rose Madre se (podle mého názoru) nezařadí mezi "Top" knihy. Je sice zajímavá tím, jak líčí myšlenkové pochody policisty při pátrání po své ženě a i nápad s obrazem není špatný. Ovšem jinak se kniha řadí mezi slabší "kousky".
Děj knihy je pokažený závěrečnou scénou, kdy na scénu vsoupí Deus ex machina v podobě tajemné ženy z obrazu. To je část, které si myslím, že trochu ujela. I ve světě fantazií a horroru jsou určité meze, kam by takový profík jako je King jít neměl.
Prostě ve srovnání s dalšími třemi desítkami knoih, které jsem četl to není ono. Ale co člověk, to názor a někomu se ta kniha určitě líbila.
Takže za přečtení určitě stojí, ale nečekejte od ní žádný převratný příběh.

30%

4.5.2004, 10:10

Rose King

Po pravdě řečeno dost dobře nechápu, proč je tato kniha u fanoušků Kinga nepříliš oblíbená. Podle mého názoru jde - pro mnohé možná překvapivě - o knihu, která doplňuje Kingovu Top 5. Proč? Inu prostě proto. Silný příběh, snová, ale zároveň realistická a velmi děsivá atmosféra, vykreslení postav - očekávání věcí příštích. Rose opět není jednou z 'typických' Kingovek. Ale přinejmenším je to jeden z jeho typických špičkových klenotů. Inu, znáte to - kdybyste psali sto let a sto dní...

90%

15.3.2004, 01:10

Statečná

Nevím čím to je, ale tento román mě doslova uchvátil. Není sice nijak dramaticky akční, ale příběh je úžasný. Do Rose sem se snažila nějak vcítit. Jak se asi cítí žena, jejíž muž ji vlastní rukou připraví o dítě? Bylo mi jí příšerně líto, jednak proto, že je to i problém dnešní doby - domácí násilí. A nejen v USA, nejen v Číně nebo v Pákistánu, je to problém celého světa a Rose si mě doslova získala svou odvahou. Norman mi byl naopak odporný. Zůstat s takou nestvůrou čtrnáct let si zaslouží čestné uznání. Po jejím potratu se jí změnil život, troufla si utéci a tím na sebe poštvat toho odporného sadistu - svého manžela. Opravdu sem jí velmi fandila. připadá mi inteligentí a až příliš skutečná. To není žádný příběh ze světa za oponou, je o příběh zakládající na reálném problému. Velmi se mi líbí. Není zbytečný. Je super!!!!

100%

3.3.2004, 11:43

Všechny jsme Rose Madder

Tento romám jsem četla minulý týden. A ačkoliv jak jsem se dívala, kritiky na něj nejsou zrovna příznivé mě uchvátil. Mám ráda příběhy o slabých ženách z nichž se stanou ženy silné. Asi proto, že to je prostě běžná denní praxe. Kus šílené Rose Madder je v každé z nás a na zavolání přijde. Samozřejmě mám na mysli tu sílu.
Příběh je to silný a krásný. Je pravda, že pohádkově v něm je happy end, což právě u Kinga je poměrně vyjímka.
A co jediné mě na Rose Madder mrzí je to, že konec, který by byl krásný rozpracovaný, je shrnutý do jedné kapitoly. Ale jinak? Paráda!

100%

Evewolf
23.12.2003, 14:11

Rose Madder

je příběh ženy, která je týrána svým krutým manželem, který je policista. Po útěku od něj, kdy se uchýlí do centra pro týrané ženy, najde zajímavý obraz a současně se zamiluje i do prodavače v tomto obchodě. Její manžel se však rozhodne jí vypátrat. Kniha nezačíná špatně, naopak, ale postupně příběh podle mého názoru trochu upadá a konec taky není nic moc. Celkově bych tuto knihu hodnotil jako slabší dílo Stephena Kinga.

60%

1.10.2003, 07:32

Další román o ženách

Román Rose Madder je z rodu románů o ženách. Vypráví příběh Rosie, která byla šestnáct let vdaná za policistu se sadistickými sklony. Jednoho dne se rozhodne od něj utéct. Vydává se autobusem co nejdále a v úplně cizím městě začíná za pomoci spolku Dcery a Sestry nový život. Její manžel Norman však naprosto nemá v úmyslu nechat jí být. Vydává se jí hledat. A protože je policista, nečiní mu to nijak velké problémy.
Když zhodnotíte námět, přidáte sadistické sklony Normana a přičtete k tomu Kingovu zálibu v dramatickém vyprávění, vyjde vám šance na velmi kvalitní čtení. Nebyl by to ale King, aby nevylepšil svůj příběh špetkou tajemna a mystična. Rosie navštíví antikvariát, kde jednak potká svého příštího vyvoleného a jednak zakoupí obraz, který se stane ústředním bodem rozuzlení celé knihy. Nemohu se ale zbavit dojmu, že King ten mystický obraz použije možná z důvodu, že mu nic jiného nezbývá. Tak, jak na začátku rozdá karty a jak je manžel Norman s každou další stránkou démoničtější a sadističtější, převálcoval by Rosii a jejího přítele jako buldozer. Do cesty se mu sice postaví statečná Gerta ze spolku Dcer a Sester, ale protože na Normana nemůže stačit, sehraje obraz posléze úlohu Deus ex machina, pro kterou je stejně od začátku knihy určen. Nicméně vzhledem k tomu, že u pera je mistr King, ani si jistého násilného řešení nepovšimnete.
King opět dokazuje, že vavříny nejlépe placeného spisovatele mu nepatří náhodou. Kniha má spád od samého začátku a jediné, co vás zachrání od jejího spolknutí za jeden večer je, že je delší než se dá za večer zvládnout. Vydechnout vás nechá jen na chviličku a hned se zase vrhne do víru dalšího děje. Některé scény jsou poměrně brutální a nejsou určeny nezletilým čtenářům. Kupříkladu výslech homosexuála Normanem, nebo některé scény z manželství Rosie a Normana.
Musím říci, že mužské plemeno zde King vykresluje poněkud nelichotivě, a i když se nápadník Rosie Bill snaží mužskou reputaci zachránit, stejně jej King nenechá udělat něco zásadního. Oslňuje pouze něžnou duší, útlými boky a silnou motorkou. Když jde do tuhého, uklidí ho autor pěkně stranou a nakonec ho radši nechá na všechno zapomenout. Jednají ženy. Ty skutečné i ty neskutečné. Prostě, hrdiny této knihy jsou ženy, ženy podvedené, znásilňované, bité, mučené, opovrhované. Ale zároveň ženy silné, cílevědomé, schopné (vybavuje se mi Irving a jeho Svět podle Garpa). A King se netají sympatiemi k nim.
Celý příběh dopadne poměrně dobře. Nicméně, zejména konec obsahuje okamžiky, které dělají z Kingových příběhů to, co jsou. Nekončí se totiž happy endem. Například Rosiiny nenadálé záchvaty vzteku dodávají konci knihy příchuť nezodpovězeného a nutí čtenáře přemýšlet, jak to ten autor vlastně myslel.
Překlad knihy je velmi kvalitní a i redaktor odvedl podle mého názoru velmi dobrou práci. Obálka je standardní, ve stejném duchu, jako jsou ostatní kingovky nakladatelství Beta - Dobrovský Ševčík. Zajímavé je, že ač to není první Kingův román vydaný tímto nakladatelstvím, překládal jej opět jiný překladatel, v tomto případě překladatelka. Čekal bych, že takové romány budou mít již jednoho překladatele. Ale na kvalitě překladu tato skutečnost poznat není.

70%

6.11.2001, 20:43

19 recenzí