BeznadějRecenze
Tek jako krize víry

Tek. Nevím, jak to má King s vírou, každopádně z celé knihy jsem získal dojem, že procházel obdobím jakési krize osobnosti a možná i víry, proto měl potřebu napsat něco podobného. Desperation je výborná kniha plná silných momentů a rozhodně není jen o víře, nicméně chápu ty, kteří ji odsoudí kvůli nadměrným dialogům o Bohu a o tom, jaký je. Je pravda, že jich je tu zbytečně moc a některé proměny postav jsou laciné, King chtěl ale zřejmě ukázat, že ať věříme, nebo ne, vždy si musíme vlastně pomoci sami, i když třeba cítíme, že je to Boží vůle. První polovina je mnohem vydařenější než ta druhá, protože scény, kdy policista chytá nic netušící cestující, jsou fantastické a napínavé. Celé to má navíc skvělou atmosféru odlehlé pouště a osamělost hlavních hrdinů je znát z každé stránky. Duchařský motiv ke Kingovi tak nějak patří, tady je navíc dobře vysvětlen, takže není nač si stěžovat. S blížícím se koncem tempo malinko upadá a závěr nemá asi takovou sílu, jakou by měl mít a úplně tu chybí chvíle, kdy by lezl mráz po zádech a měli bychom větší strach o postavy. Jako celek je ale Desperation velmi dobré čtení a řekl bych, že je o úroveň výš než rozpačití Strážci zákona. Tek en leh.

80%

16.1.2015, 21:33

Beznaděj

Beznaděj je svým způsobem návrat ke starému Kingovi. Zprvu to vypadá, že cizincům projíždějícím nevadskou pouští, kromě šíleného policisty nemá už King co "nabídnout". Četba dokonce připomíná knižní verzi hororových cajdáků, kde lidé vždy uvíznou na opuštěném místě; a kde krom zabijáka není jako na potvoru žádná pomoc... Ovšem po pár desítkách stránek odhalíme, že postava zmiňovaného policisty je jen pouhým pěšákem na šachovnici zla (nebo démona, možná samotného ďábla); a kniha se začne odvíjet trochu jiným směrem. Vysoká podobnost s knihou Svědectví poukazuje i na přítomnost protikladné síly- samotného Boha, který promlouvá skrze malého chlapce Davida. Takže ve výsledku máme skupinu lidí vedenou jedenáctiletým mesiášem, jenž podniká nezbytná opatření, aby v důlním městečku vymítil se svou partou přítomné zlo. Jednoduše řečeno- slátanina! Situaci nezachraňují ani desítky mrtvol napíchaných na háky, ani zaživa hnijící monstra. Toto hrdinné odvíjení děje (kde samozřejmě nechybí rebel, který se neváhá na konci příběhu obětovat pro zájem většiny) nefungovalo ve Svědectví, a bohužel nefunguje ani v Beznaději

50%

6.4.2011, 10:30

Beznaděj

Toto byla moje druhá přečtená kniha, od Mistra hororu a také proto, že jsem ještě nečetl jeho nejlepší díla, tak jsem knihu hodnotil jako nejlepší co jsem kdy četl. Teď po přečtení téměř deseti jeho knih, hodnotím Beznaděj už s menším nadšením. Tato kniha se zásadně stylem od ostatních jeho knih ani moc neliší, ale připadá mi že se Stephen méně rozepisoval než u jiných jeho děl a to má za následek menší výpravnost děje. Neměl jsem pocit jako například u "To", že já prožívám příběh s postavami. Prostě jsem tou knihou "nežil". Ale zase na druhou stranu kniha má o hodně rychlejší spád děje a tudíž až tak často nedochází k hluchým místům, jak je u Kinga zvykem. To považuji asi za nejvetší přednost této knihy, rychlý spád. Pořád se něco děje a tak nemáte čas ani pořádně vydechnout. Jsou zde také pořádně napínavé momenty které jsou popsány na jedničku. Nejsou u nich žádné zbytečné odbočky, ale nejsou ani krátké. Co mě ale velmi mrzí je předvítatelnost děje, i když je tam pár zvratových okamžiků, povětšinu je, ale děj přesně nalinkován a tak jen málokdy při čtení, zůstanete hledět na knížku s otevřenou pusou. Postavy jsou dobře a detailně zpracovány, ale nepřilnete k nim, tak jako u spousty jiných knížek. Knihu přečtete jedním dechem, ale neutkvý vám tak v paměti jako jiná jeho díla. Tuto knihu doporučuji všem, kteří se chtějí bát a bojí se pustit do něčeho velkého. Sám jsem sní velmi spokojen.

80%

Matej Čaščevoj
6.1.2011, 11:03

BEST !

Bezpochybně nejlepší dílo které kdy King napsal, skvělé postavy, skvělý příběh a skvělé hororové scény. Spolu s TO opravdu dvě pecky. Myslím že malé hornické městečko uprostřed Nevady, je opravdu děsivý námět. TEK !

100%

Štefan Král
18.6.2009, 15:49

Beznaděj

Najnovšie prečítaná kniha od kráľa moderného hororu vo mne zanechala príjemné pocity. Príjemné na veľmi dobrú atmosféru mestečka Beznádej, na šialeného Collieho Entragiana, na kojoty, škorpióny, štrkáče a netopiere. Jednoducho na kvalitne napísaný horor, ktorý svojou formou je klasický, nápadom relatívne nie. Jediné čo ma rušilo, je modlenie a očakávateľný koniec, ktorého prevedenie som ale neočakával také. PS: spojte si obálky Beznádeje a Strážcov zákona a zistíte prečo tieto dve knihy predávajú spoločne

90%

25.7.2008, 11:20

Skvělá kniha

Beznaděj byla moje druhá kniha od Kinga,kterou jsem četl a taky jedna z nejlepších,z asi 20ti přečtených.Koupil jsem ji samotnou,i když se prodává dohromady se Srážci zákona.Kniha má skvělý děj,který vás nenechá ani na chvilku vydechnout.Napětí a strach je na obsaženo na každé stránce.Při ni jsem se opravdu nenudil(narozdíl od Pytle kostí).Hltal jsem stránku za stránkou.Tato kniha se Kingovi opravdu povedla.Jen tak dál.Snad se mi podaří sehnat samostatně i Strážce zákona.

100%

22.12.2007, 13:23

Bravo

Nemam toho zatim od SK nacteno tolik (Misery, Rose Madder, Pavucina snu, Dlouhy pochod a Mrtva zona), ale musim rict, ze tahle kniha me vazne dostala a zatim ji povazuji za to nejlepsi. Sceny z nocniho poustniho mestecka a smrt na kazdem kroku, pri cteni mi vazne behal mraz po zadech. Takze Beznadej vsem vrele doporucuji. P.S. Nikdo tu nepsal o perlicce, ktera by mohla byt i pridana do zajimavosti k titulu, totiz ze jedna z hlavnich hrdinek knihy vystupovala uz v Kingove romanu Rose Madder...prislo mi to celkem zajimavy...

100%

tomes vila
18.4.2006, 17:49

Neáktuální

Tady je jeden z dřívějších přispěvatelů tohoto wwwebu. Nedá mi to, abych se nevrátil k jedné své původní recenzi a takřka třicet let (ano, slovy 30 !!! let) staré knize mistra horroru. Nese název Mrtvá zóna. Z dnešního pohledu to není dílo ani příliš zajímavé, ani příliš aktulní, natožpak horrorové. Ale to poslední jsem já osobně věděl již v sobě četby (někdy kolem roku 2000). O to nejde. Jde o to, že zatímco vy ostatní se tady rozplýváte nad Beznadějí (beznadějí?), Hrami (s Geraldem) a zábavou (máte v seznamu.cz), The Dead Zone zústává a zústane Kingovou absolutně nejlepší knihou. Pokud o tom chcete polemizovat, přečtěte si ji vícekrát. Pochopíte. Nicméně, drtivá většina jeho děl je víc než nadprůměrná...

100%

12.2.2006, 03:04

Hornické městečko

Po silnici číslo 50 ujíždějí nemilosrdným letním vedrem lidé, kteří do svého cíle nikdy nedojedou. Mrtvá kočka na dopravní značce značí městečko Beznaděj a pokud vás zastaví policista Collie Entragion, začíná pro vás ta nejhorší noční můra. Malý David Carver věří v Boha a díky němu také pochopí, co se zde, v hornickém městečku vlastně děje. Duch, démon nebo něco podobného jménem Tek zabíjí lidské jedince. Ať už sám v těle člověka nebo zvířete nebo pomocí kamenů Ten kehů. David a několik lidí, kteří přežili, nakonec najdou cestu, jak se dostat pryč. Pryč od mrtvých těl a zabíjejících zvířat. Každý z vás si pod pojmem BEZNADĚJ představí něco jiného. Po přečtení toho díla uznáte, že to, co jste pokládali za nejhorší, není ani malý zlomek toho, co prožívají ti lidé. Kombinuje tam prvky hororové (pověšená těla na hácích), trošku fantasy (démoni), náboženství (pomoc Boha), ale také zapojí obyčejné příběhy cestujících (stopařka, motorkář, rodina na výletě).

90%

Petra Jančíková
5.2.2006, 12:42

Opravdu beznaděj

Asi jeden z nejděsivějších románu od Kinga, alespoň tak na mě působil - a název vystihuje přesně pocity, jaké jsem při čtení měla. Nění to sice to nejlepší, co jsem od Kinga přečetla, ale zase se nedá jen tak snadno zapomenout.

80%

Lucie Pecková
8.8.2005, 09:12

Božský román

Wow, táto kniha ma úplne dostala. Napriek tomu, že v nej bez akejkoľvek spojitosti vystupujú rovnaké postavy ako v "Strážcoch zákona", nemá našťastie "Beznádej" s týmto beznádejným odpadom nič spoločné.
Dielo sa radikálne odlišuje od viac-menej realistickej Kingovej tvorby 90-tych rokov. Hneď na prvých stránkach na vás dýchne tá pravá hororová atmosféra Kingových "zlatých" 80-tych rokov.
Nebojím sa zaradiť "Beznádej" do kategórie autorových tvz. "božských kníh" ako bolo "To", "Svedectvo" a séria "Temná veža". I tu, ako v skôrspomenutých dielach rozvádza Majster strhujúci príbeh večného boja medzi Dobrom, symbolizovaným Bohom a kozmickým Zlom v podobe "Bezvekého cudzinca", ktorý je pravdepodobne stelesnením samotného Diabla. V tejto knihe zachádza autor ešte ďalej a Boh priamo bojuje s Diablom prostredníctvom malého Davida Cartera. Veľmi sa mi páči aj odvážny autorov obraz krutého a nemilosrdného Starozákonného Boha, ktorý pre svoje ciele neváha obetovať aj svoje hriešne ovečky.
Komu sú podobné "vyššie princípy" ukradnuté, ten sa môže v tejto úžasnej knihe tešiť na desivú kulisu rozpadnutého púštneho mestečka plného mŕtvol, štrkáčov, škorpiónov, pavúkov, v ktorom vládne obrovský šialený policajt, a na Zlo nepredstaviteľných rozmerov číhajúce zaživa pochované v banskej jame na okraji mestečka.
Byť vami by som pri jazde Nevadou pri tabuli s nápisom "Desperation" radšej zaradil spiatočku, alebo sa môžte vydať ďalej na cestu... bez návratu.

90%

17.6.2004, 20:01

Božský román

90%

17.6.2004, 20:01

Beznadějná paralela?

Paralelně vydaná dvojice románů Strážci zákona/Beznaděj mě pořád naplňuje určitými rozpaky. Dráždivé je "znovuoživení" Richarda Bachmana a "objev" jeho posledního románu, nicméně mi poněkud uniká smysl rozvinutí postav stejných jmen ze Strážců zákona v Beznaději, kteří zde zažívají jiné příběhy bez většího propojení se Strážci. Těšil jsem se na geniální propojení obou knih, ale zůstaly ve mě spíš rozpaky. Obě knihy jsou znamenité, ale jejich koherence mi uniká. Rád se nechám poučit.

70%

Jan Petričko
16.4.2004, 10:19

Beznaděj

Beznaděj je další z výborných románů Stephena Kinga, který vypráví o cestě několika lidí skrz nevadskou poušť, kde na cestě blízko hornického městečka je zastaví pod různou záminkou policista a vždy jsou uvězněni. Zlo, které se šíří opuštěným městečkem vychází z bývalého dolu. Strašidelná a ponurá atmosféra, která se člověku až vkrádá pod kůži. Všudy přítomný strach ze smrti a z beznadějné situaci, vytváří další skvělý román.

80%

2.3.2004, 07:28

zážitek

Beznaděj mi opět potvrdila, jak je p. K. výborný spisovatel. Skupina lidí pod tlakem strachu, neznámý protivník a nakonech skvělý závěr

100%

19.11.2003, 03:52

Horor

Opet jedna kvalitni kniha z zanru hororoveho, chytlava cetba od zacatku do konce. A fanousek Stephna Kinga nemuze byt zklaman. Dej se odehrava v mestecku Beznadej, kde vladne stvura nejprve v podobe policejniho prislusnika. Ale dej prozrazovat nemuzu, pripravil bych vas o zazitek:o)

80%

18.11.2003, 18:50

Návrat k hororu

Po přečtení prvních několika stran tohoto románu jsem se zaradoval. Ačkoliv předchozí dva (vlastně tři, pokud k nim připočítám ještě Dolores Claiborneovou) plus Zelená míle byly vším možným, jen ne hororem, a já začínal mít pocit, že se King k tomuto žánru už nejspíš ani nehodlá vrátit, je tu konečně zase něco, co vás ponoří do atmosféry nasycené tajemstvím (a později i skutečnou beznadějí), co vám nabízí epizody, které vás prostě samy nutí, přečíst je jedním dechem. Pravda, na druhou stranu se z hlediska námětu nabízí srovnání s romány z Kingova asi vrcholného období. Zase je tu jakési Zlo, dosud čekající v hlubinách, a nyní se dostávající na zemský povrch a shodou okolností je jedním z těch, kteří s ním - respektive proti němu bojují, je tu znovu spisovatel (to ovšem není zase tak podstatné, nakonec - kdyby psal romány dejme tomu řezník, pravděpodobně by se postava řezníka také objevila v každé jeho druhé knize). Přesto ovšem není Beznaděj žádným plytkým odvarem předchozí tvorby. A navíc alespoň pro mě znamená naznačení, že King neřekl na poli moderního hororu své poslední slovo, což je velice potěšující.

80%

6.11.2001, 19:34

17 recenzí