Strážci zákonaRecenze
Strážci a pocta Peckinpahovi

Přiznám se, že Strážci zákona patří k tomu nejhoršímu, co jsem od Kinga (Bachmana) v poslední době četl. Námět je strašlivě zajímavý, o čemž svědčí i první stránky, které navnadí na to, co se bude vlastně dít, nechybí tu typicky kingovské minispoilery a hutná atmosféra. Často je tu znát, že kniha má být jakousi poctou Samu Peckinpahovi a jeho filmům, které svou brutalitou a líčením některých scén Strážce skutečně připomínají. Bohužel postupem času se čtenář začne ztrácet ve velkém množství postav, které jsou více než z poloviny zbytečné, nemají dostatečně rozvinuté osudy a vlastně jsou na Kinga až překvapivě nezajímavé. To, že knihu vydal pod pseudonymem, naprosto chápu, protože jde o román brutální, násilný a bezvýchodný, což je typickým znakem Bachmana. K nejlepším momentům knihy určitě patří osudy tety a autistického chlapce a překvapivě prakticky všechny doplňky klasických kapitol v podobě různých dopisů a deníkových záznamů (výborná pasáž o cestě do opuštěné šachty), kterým nechybí napětí a jsou výborně a výstižně napsány. Jen ty udrží úroveň ve čtivé a nadprůměrné rovině. Nápad s oživením seriálových postav je rozhodně velmi dobrý, jen lehce nevyužitý.

70%

18.10.2014, 23:19

Strážci zákona

Pokud jsem Beznaděj hodnotila jako román na hranici vkusu a nevkusu, jeho dvojvaječné dvojče jménem Strážci zákona, dopadá v mém hodnocení ještě o něco hůře. Kniha je podprůměrnou ukázkou toho, jak se i mistr tesař utne a z románu s celkem vysokým potenciálem vytvoří nepoživatelný guláš. V díle je přehršle postav, u kterých ještě minimálně do poloviny knihy nebudeme tušit, která je která. Může za to jak surový děj, kdy není čas postavám vytvářet jejich soukromé příběhy; tak neustálé střídání jmén. Mistr hororu je schopen u jedné osoby použít na jedné stránce pouze její příjmení, na druhé stránce pouze její křestní jméno; a u některých dokonce i přezdívku! Vzhledem k tomu, že postav v románu je jako máku, pro lepší orientaci je vhodné číst knihu alespoň dvakrát za sebou. Ale upřímně- nestojí to za to. Příběh autistického chlapce ovládaného démonem, pod jehož velením terorizuje a zabíjí sousedy z předměstí za pomocí zhmotňování westernovo-komixového světa, je patlaninou, kterou je lepší po dočtení hodit do krbu. Nutno však říct, že ten, kdo dočte Strážce zákona do konce, bude odměněn vzrůstající kvalitou románu a překvapivě milým závěrem.

30%

12.4.2011, 11:09

Slabší

Tak jsem dočetl Strážce zákona a musím hned na začátku konstatovat, že zpřízněná Beznaděj byla teda o dost povedenější. Pochyboval bych o Kingově střízlivosti při psaní tohoto díla. Pro mě to byl nepřekousnutelný nesmysl. Jeho představivost tady je až příliš fantastická. Představivost osmiletého kluka, který si libuje v kreslených seriálech typu Pikaču a spol nebo jak se to jmenuje, zde pomocí tzv. Teka (což je jakási jiná varianta zlého démona, který v něm sídlí) nahrazuje realitu a mění okolní svět na spustošilý divoký západ, v němž si hlavní hrdinové snaží zachránit prdel. Postav je zde tolik, že se za chvíli přestáváte orientovat. Kdyby King alespoň používal stále stejné jména. Ale ne. Jednou je to Belinda, pak je to Bee, pak použije její příjmení a to vše na jedné stránce spolu s dalšími pěti postavami. Zmatek. Ale i přesto je to King. Světlé momenty jsou zde také (Seth a jeho nákaza Tekem, úvodních 60 stran) a další. Přišlo mi to celé ale jaksi moc fantasmagorické, ujeté. Žádná mrazivá scéna. Před tím jsem četl Misery. To bylo jiné kafíčko.

60%

8.11.2008, 13:50

Ta lepší verze

Beznaděj i Strážce zákona jsem přečetla najednou v rozmezí asi dvou dnů a tak si dovolím porovnávat. Asi se neshodnu s hodnocení většiny čtenářů, ale mě se naopak líbili víc Strážci zákona. Představa poklidné předměstské čtvrti, kde se najednou odehrává masakr, zdánlivě bez příčiny a bez omezení je hrůzná. Je to překročení tabu, kdy se u nás doma něco takového nemůže stát. Autismus si do děl nejrůznější kvality vypůjčilo už dost autorů, Kingovo použití je ještě stravitelné. Motiv projekce scifi seriálu a starých kovbojek z televize a představ do skutečnosti se mi taky poměrně zamlouvá.Mrtvoly jsou opravdu na každém rohu a krve víc než dost, jenže když se někdo takhle rozhodne střílet do lidí, ono to tak světe div se dopadnout asi musí. Dostal mě i konec i když by nemusel být tak přislazený idylkou v horách. Výhradu bych měla také k množství někdy nevýrazných postav, čtenář se opravdu špatně orientuje, kdo je kdo. Beznaděj je oproti Strážcům trochu schematičtější a zdlouhavější. Necítím tam tu surovou přichuť reality, jako by místy prosvítaly kulisy a hlavně David všechno ví a zná, vše nám osvětlí, prostě takový malý kříženec ježíška a proroka. Přesto je Beznaděj dobrý příběh a stojí za přečtení stejně jako Strážci zákona, každý má možnost volby.

70%

Lucie Putnová
27.12.2006, 19:35

až na podruhé

tak jako asi většina z nás jsem si zakoupila dvojdílo spolu s beznadějí. tu jsem přečetla jako první a nebyla špatná, celkem napínavá, prostě kingovská. se strážci ale už jsem měla problém. na poprvé jsme se do nich vůbec nedokázala začíst. odložila jsem je na později. přišli mi brutální,podivní a ano, bachmanovský.kingovo temné já se asi projevilo.po čase (po pár letech) jsem překonala sama sebe a zkusila to znovu.tentokrát jsem knížku přečetla bez rozmýšlení,ale stále se stejnými pocity.přišlo mi trochu moc zamíchaných věcí do sebe. autistické dítě, svět jeho tety(který neměl občas do autistického světa daleko), zhmotnělé představy chlapečka a jeho pohledu na seriály v tv (fakt na nás nepůsobí televize násilím ???), souboj se zdivočelou přírodou a podivnými tvory..hmmm...možná trochu přemletá káva. chvílema jsem hledala rose madder (ve vysněném světě tety)...chvílema jsem přemýšlela, kam se ztratil ten chlapec (a co ho tak ovlivnilo v onom dole v beznaději)...a jestli se to někdy dozvím.

60%

16.10.2006, 16:37

Strážci z Beznaděje

Strážce jsem četla bezprostředně po Beznaději, takže mi nejdřív dělalo problémy odlišit stejnojmené postavy od předchozí knihy. V celku se mi knížka docela líbila, dobré byly např. některé momenty souběžné v obou knihách (např. souboj s pumou). Říkala jsem si: kdo přežije tentokrát? a kdo to odnese? Takže souhrnem docela spokojenost, i když ne přímo nadšení.

70%

Lucie Pecková
8.8.2005, 09:21

Strážci..

Strážce zákona jsem četla až po Beznaději a líbili se mi o hodně víc než Beznaděj. Zaujal mě děj a nemohla jsem se od knihy odtrhnout. Sice tam bylo moc postav, ale docela jsem si je zapamatovala. Je to velmi dobrá kniha.

90%

Lucka Venturová
28.1.2005, 21:20

nic moc

strazci zakona me moc nezaujali. Moc se mi libily casti s tekem a uteky jeho tety do snoveho sveta, ale casto jsem se ztracela mezi postavami. bylo jich tam hodne a vetsina nebyla nijak varazna, abych si ji mela podle ceho zapamatovat. To mi kazilo celkovy dojem z knizky. Jinak dej byl socela slusny, ale jak rikam, misto na dej jsem se musela soustredit, abych se uplne nezamotala do postav.

40%

23.9.2004, 12:23

The Regulators sucks!!!

Strážci zákona sú s najväčšou pravdepodobnosťou posledným dielom Kingovej temnej dvojičky Richarda Bachmana. Kniha sa na príkaz autora musí predávať s voľným pokračovaním, románom "Beznádej". Kedže s poslednej dobe nemám na čítanie veľa času, siahol som po tenšej dvojičke.
Inkriminované diele je prvým pokusom autora o "skutočný" horor od jeho príklonu k realistickejším románom zo začiatku 90-tych rokov. Vyzerá to tak, že King po dlhšej dobe oddychu zabudol písať horory a zároveň bol riadne sfetovaný (čo uňho nebývalo nič neobvyklé). "Los reguladores" sú nemastným-neslaným zlepencom hororu, fantasy a komixu o votrelcovi, čo žije v hlave autistického chlapca a jeho nie práve selankovité fantázie "projektuje" do skutočného sveta. Kniha priam praská vo švíkoch zastrelenými a zohavenými mŕtvolami, ktoré sa váľajú na každom rohu. Príbeh o vraždiacich komixových postavičkách priam prekypuje nepresvedčivosťou a nudou. Túto nie príliš hrubú knihu som sa nútil čítať skoro mesiac a na jej konci som si zhlboka odddýchol a zahodil ju spať na regál.
Jediná "silná" časť diela je úryvok zo zápiskov banského inžiniera z Beznádeje, kde opisuje stašidelné udalosti v znovu objavenej vyše storočia zavalenej šachte, kde sa začalo všetko to zlo. Z temnoty ma ovanul mrazivý závan starého Kingovho talentu...ale to bolo všetko.

30%

28.3.2004, 18:12

Moc osob

Při čtení tohoto díla mi dělalo velké problémy pamatovat si, kdo je vlastně kdo. Osob bylo moc. Na knihu jsem byla opravdu hodně zvědavá (vlastně na kterou z jeho knih ne), ale moc mne nenadchla. Konec byl zajímavý, to se musí nechat. Ale stejně musím říct....horší.

50%

28.1.2004, 15:22

Spojenie s fantasy

Tento roman ma celkom zaujal. Samozrejme zaujimava je gradacia deja, rozpisanie charakteru a spravania sa ludi vo vypatyx situaciach, ale najma koniec sveta hned za krovim. Proste tak ako to vie Stevo pekne urobit, aj ked veci napisane po 1995 roku uz nie su co byvali, snad s niektorymi vynimkami (najma seria Temna vez). Je celkom zrejme ze do pribehu Stevo zakonponoval odkazy na niektore serialy z jeho mladi. Aj autisticky xlapec je pozoruhodny, ked strelu vnima ako gulu. A pozor si treba dat aj na farebne dodavky, ktore sa za horuceho sparneho dna objavia na vasej ulici bez zjavneho dovodu tam nieco opravovat.

80%

29.12.2003, 08:50

11 recenzí