Temná věž IV: Čaroděj a skloRecenze
romantika

Nikdy bych neveřil, že i romantický příběh, jež je do této ságy zařazen může být tak nesmírně poutavý, tajemný a velmi dynamický. A ten závěr no měl jsem co dělat,abych nezačal brečet, když Susan hořela. Výtečná vsuvka

90%

Marek Poláček
22.5.2011, 13:56

Čaroděj a sklo

Rozdíl pěti let mezi napsáním Pustin a Čaroděje a skla je naprosto nepostřehnutelný. Jakmile se opět setkáváme s Rolandem a jeho ka-tet, pokračujeme se stejnou náladou a entuziasmem za nedostižnou Temnou věží dál, jako by se nic nestalo. Ovšem nečeká nás strhující putování ve stylu Pustin, nýbrž spousta vyprávění a spousta Rolandových až doteď skrytých duchů. Před námi se otevírají dveře do pistolníkovy minulosti, do doby krátce poté, kdy jako čtrnáctiletý chlapec složil zkoušku dospělosti a vydal se se svými přáteli Alainem a Cuthbertem do městečka zvaného Mejis. Konečně se dozvíme, jaký Roland býval, čím vším si v tak útlém věku prošel, a jak začala jeho touha po Temné věži. Rolandův příběh zabírá 80% knížky a čtenář se po vystoupení z šíleného vlaku v podstatě dějově nikam neposune. To pro mnohé může být zklamáním. Jakoby si King chtěl ještě prodloužit dobu, než bude v Temné věži naplno pokračovat. Ať je tak nebo tak, tento příběh v příběhu ukazuje našeho pistolníka v trochu jiném světle, než jsme zvyklí. Bez debat se alespoň pro mě Roland stává nejzajímavější postavou, jakou kdy sai Stephen vytvořil.

70%

23.4.2011, 16:26

Výborně, Kingu!

Docela dost dobře nechápu, jak někdo může tvrdit, že toto je nejslabší King. Mám s touto knihou úplně jinou zkušenost. Většina tohoto díla se zabývá událostmi, které se udály předtím, než se svět hnul. Ústředními postavami jsou: mladý, čtrnáctiletý Roland a Susan - dívka, kterou miluje. Celé se to odehrává v zajímavém a podivném světě, který je popsán naprosto bravurně. Skoro jsem měl pocit, jako bych ta sám byl. Závěrečných 200 stran jsem skoro ani nedýchal a přečetl jedním dechem. Zatím nejlepší díl Temné Věže, hned jdu na pětku, to tedy ano!

100%

Tomáš Pískala
4.6.2010, 11:18

Můj názor na Temnou Věž

Musím se přiznat,že série Temná Věž mi dává zabrat.Spousta postav,rozsáhlý děj,prolínání světů,a chce to hodně soustředění,ale mě se to moc líbí.Myslím si,že v každém,,kdo Temnou Věž čte(četl)určitě zanechala hluboké vzpomínky a zážitky.Nejde jen o obyčejný román,ale o sedmidílnou ságu.A to už je co říct.Já mám přečtené všechny předchozí díly(Pistolník,Tři vyvolení,Pustiny) a již čtu Vlky z Cally a zatím musím konstatovat,že se mi nejvíce líbily Pustiny(i když Vlci z Cally se zatím vyvýjejí také velmi dobře).Nebudu zde ale rozepisovat proč,viz moje recenze na tuto knihu.Čaroděj a sklo mě zaujal silným příběhem o Rolandovi a jeho lásce k Susan.Opět skvěle napsáno,pěkně čtivé a velice záživné.Na konci jsem měl slzy na krajíčku,když jsem došel ke kapitole,kde Susan upálili.Ale člověk nemůže čekat v románech jen to dobré,že?Prostě to k tomu patří. Temná Věž je prostě kus kingova světa,kterému fandím,a už se nemůžu dočkat,jak tato suprová série o Rolandovi a jeho ka-tet skončí.Mistře Kingu,doufám,že mě nezklameš.

80%

15.10.2008, 21:34

Čaroděj a sklo

Stejně jako Pustiny, tak i tento díl drží laťku na vysoké úrovni. Návrat do minulosti , do času dospívání a první lásky, bylo zajímavé, ale poněkud dlouhé. Uvítal bych, kdyby se děj pohnul více a rychleji dopředu a já nemusel číst takovou spoustu stránek, než jsem se dobral k důležitým okamžikům a na konec dílu. Ale chápu, že bylo nutné některé podrobnosti a detaily z Rolandovi minulosti objasnit a vysvětlit. Vzpomínky na první lásku vnesli do vyprávění o Temné věži něco nového, vlastně trochu romantiky, i když se smutným koncem. Čtvrtý díl se vydařil a já už se jako vždy těším na další pokračovaní.

90%

Grief
14.1.2008, 20:00

Roland a Susan...

Musím říct, že tento díl Temné věže mi byl zatím ze všech dílů nejbližší. Ani trochu mi nevadilo, že se mohu s Rolandem na tolika stránkách vrátit do jeho "dětství"... Do období jeho první lásky, prvních opravodvých soubojů na život a na smrt... Strašně jsem s postavami splynul, a prožíval jejich příběh velmi silně. Také jsem se neubránil slzám v jistém momentě... vy víte ve kterém... Zkrátka SK ukázal, že umí psát i o lásce, že dokáže odvyprávět nádherně i romantický příběh... Je to zkrátka KING. A malý dodatek : Vysvětlete mi někdo, jak můžete začít číst nějakou ságu třeba od čtvrtého dílu? Vždyť to musí být potom o ničem, spousta nesrovnalostí, nelogičností... Já nevím, ale mě je to proti srsti. Jen pěkně všechno popořádku :-) Už se těším na Vlky z Cally..

90%

3.9.2007, 23:36

Konečně se Stephen King vrací s dlouho očekávaným čtvrtým dílem k sérii Temná věž. Roland, poslední pistolník, a jeho družina těsně vyvázli z jednoho světa a vstoupili do dalšího. Právě zde svým druhům Roland vypráví dávný příběh jedné lásky a dobrodružství, ve kterém hraje hlavní roli pozoruhodná žena - Susan Delgadová. Čaroděj a sklo je strhující vyprávění plné šokujících obratů. Čaroděj a sklo je po Pistolníku, Třech vyvolených a Pustinách čtvrtou knihou z celkem sedmi, které tvoří dlouhý příběh, nazvaný Temná věž. Děj celé série se odehrává v neobyčejném světě, zaplněném ohromujícími vizuálními obrazy a nezapomenutelnými postavami. Temná věž se nepodobá ničemu, co jste zatím četli. Do rukou se vám dostává vizionářský příběh Stephena Kinga, magická směs fantasie a hororu, který může být i jeho vrcholným dílem. Připojte se proto k výpravě za nedostižnou Temnou věží...

100%

7.4.2007, 22:15

doba sklizně

začátek příjemně navázal na pustiny...a tam taky asi nějak skončil....nevím, ale nějak mi přišlo, že SK nevěděl kudy kam, jak s příběhem pohnout...a tak si vymyslel jeden romanticky smutný menší příběh (velikosti nejtlustší knihy této ságy) o ztracené zabité lásce. bylo to krásné,dojemné a straaaaašně smutné...ale patří to do temné věže ?????? nebo nám měla tahle epizoda zlidštit trochu rolanda, přiblížit ho do světa skutečných lidí ????? neměla jsem problém s tím, že by byl roland nesympatický, ať se v některých situacích musel zachovat podivně...ale to patří k příběhu...ale proč najednou takovýhle odklon ?? navíc už na něj není ani nijak moc navázáno v dalších dílech...SK byl tehdy asi smutný...

70%

16.10.2006, 16:30

Čaroděj a Sklo - začátek

Začátek tohoto dílu TV přímo navazuje na předchozí díl "Pustiny" a čtenář se dozví, jak Ka-tet vyzraje nad záludností a logikou Blaine Mona. V Topece se na chvíli dostaneme i do světa nemoci Kapitána Tripse (Svědectví) a Roland začíná vyprávět svůj příběh, který zabírá 80% čtvrtého dílu.
Bylo objasněno hodně z věcí, které se Rolandovi v minulosti přihodily, ale nemohu se zbavit pocitu, že příběh z městečka Mejis s Temnou Věží nesouvisí anebo jen okrajově. Mnohem více se dotýká dobrosružství souboje s "Dobrým mužem", které je vyprávěno paralelně. Rolandovo rozhodnutí dát přednost Věži před vším ostatním, které přijme po cestování v růžovém skle, je popsáno hodně letmo a trochu nepochopitelně, pro mě alespoň. Je pravděpodobné, že nakonec se všechno může včas spojit do jednoho celistvého příběhu, protože Maerlyn, Merlin, Farson, Flagg nebo Karmínový král všechno nakonec propojí.
Další drobná výtka: Příběh Rolanda byl značně předvídatelný. Nevadilo by mi to tolik, kdyby vyprávění nezabíralo cca 400 stran.
Hodnotím tedy shodnou známkou jako Tři Vyvolené a Pustiny a opět jen a jen doporučuji pokračovat se Stephenem, Rolandem, Eddiem, Susannah, Jakem a Ochem v našem společném putování.

70%

Smoca
30.8.2005, 13:47

Už jsem taky závislák

Čaroděj a sklo byla první kniha ze série Temná věž, kterou jsem četl. A to jsem se ještě dlouho přemlouval, abych ji číst začal, protože teď nemám moc času a takto tlustá knížka ve mě vyvolávala obavy, že ji budu číst příliš přerušovaně a nedokážu se do ní ponořit. Jak hluboce jsem se mýlil.... Okamžitě mě do sebe vtáhla, hltal jsem každou stránku a když bylo nutno přestat čist, tak jsem se už nemohl dočkat, až zase budu moci ve čtení pokračovat. Knih od Kinga jsem přečetl už hodně, ale tahle knížka mě absolutně dostala a po jejím přečtení jsem si okamžitě dokoupil všechny zbývající díly, které u nás zatím vyšly. Pistolníka jsem zhltl také jedním dechem, teď mi na stole leží Tři vyvolení..

100%

Karel Partl
4.5.2005, 11:17

"Rolandův výlet do minulosti

Roland, Eddie, Susanah a Jake s Ochem jež tvoří jedno Ka-tet z mnoha se dostávají ze spáru lstivého avšak téměř šíleného Blainea. Jejich osud řídí všemocné Ka a nyní je zavedlo do světa který je mimo ten Pistolníkův. Tento takzvaný výlet jim však poskytne dost času na to aby si Roland uvědomil jak důležité je aby jeho společníci znali část jeho minulosti. Tu část která byla jedna z nejbouřlivějších a na které také započala jeho cesta za Temnou věží...

Čaroděj a sklo je již čtvrtým pokračováním o putování Rolanda posledního Pistolníka za Temnou věží. Kniha je o dost obsáhlejší nežli předchozí díly avšak to ji právě přidáva na svém kouzlu. Roland se v ní ponořuje do vyprávění svého příběhu o své osudové lásce a počátku jeho cesty za Temnou věží. Odhaluje jeho temnou část kdy se o Rolandovi dozvímě mnoho "špatných" věcí avšak proto je také vypráví. Jeho společníci to musí vědět. Teď ale musím konstatovat že tak hluboké ponoření do jeho minulosti může být až naškodu protože poté ubíra místo věcím které předchází a nadchází Rolandovu vyprávění.

S těžkým srdcem dávám této knize 80%. Je to spíše ovlivněno pocity které z této knihy mám ale nemůžu se zbavit dojmu že Rolandovo vyprávění mělo být přecijen kratší a dát tak místo věcem které se stávají poté. I tak vám ji vřele doporučuji. Jako pokračování ságy o Temné věži je to výborné dílo a rozšíří to vaši chuť po dalším díle.

80%

Jumbik
16.3.2005, 19:48

Příběh jedné lásky

Jednoznačně pro mě nejlepší Kingova kniha. A to nepočítám jen Temnou Věž, ale celkovou tvorbu. Příběh a svět Rolandova mládí, Mejis, Susan, Pád, člověk to čte a chce tam být, chce v té době uvíznout navěky. Taky jediná kniha kdy jsem brečel jak Želva, poté co Susan upálili. V tu chvíli jsem si přál aby ty stránky tam nebyli, aby to tak nekončilo... Po přečtení jsem na tu knihu ještě dlouho tupě koukal... Prostě jednička Kingovy tvorby. Četl jsem to už 4x.

100%

echidna
22.11.2004, 22:07

Temná věž IV

Čtvrtý díl Temné věže se mi zdá o něco slabší, než dva díly předchozí. Vyprávění příběhu z Rolandova dětství mě prostě nepřišlo tak fascinující. To ovšem neznamená, že Čaroděj a sklo je nuda - přestřelka mezi Rolandovým ka-tet a Farsonovými "vojáky" je skvělá. Bylo zodpovězeno několik zatím nevysvětlených otázek, dvakrát tolik jich bylo položeno...
Třeba se jedná pouze o "ticho před bouří" - už se těšim na právě vycházivší Vlky z Cally.

80%

13.11.2004, 15:10

Zpátky

Čaroděje a Sklo jsem poprvé četl v pořadí jako druhou. Moje vůbec první kinha od Kinga byl Pistolník a po dvou letech jsem v kinhovně viděl Čaroděje a Sklo. Sice mě mrzelo že jsem 2 a 3 díl nečetl ale 4 díl mě absolutně dostal. Dostal takovým způsobem, že jsem se stal stručně řečeno "feťákem věže". Asi do týdne jsem si sehnal zbývající dva díly a doslova je zhltl. A musím říct že Temná věž je nejlepší "sága" všech dob. Lepší než Pán Prstenů a Harry Potter (jo četl jsem je). Alespoň já to tak vidím (5,6 a 7 díl znám sice jen útržkovitě, ale to co vím vypadá více než slibně.)

Celkově je Čaroděj a Sklo zatím nejinformativnějším dílem Věže.
Dozvídáme se jak Roland začal svou cestu k Věži a co jí přinesl za oběti. Setkáváme se s Bertem a Alainem prvními pistolníkovými společníky s Waltrem (mužem v černém), s Rolandovými rodiči a se Susan "dívkou v okně".

Jak jsem uvedl tenhle díl mě vrátil zpět na cestu a já už se nemůžu dočkat pokračování.
Polovina tohoto roku bude pro mne hodně dlouhá.
Ke stu přidávám 20 procent. (měli by jste rozšířit procentualní nabídku ať to všude nemusím psát)

100%

10.10.2004, 18:43

Susan

Opět nám děj perfektně kráčí dál bez povšimnutí přechodu mezi jednotlivými díly. Roland ale už nemůže dál držet zbytek svého ka-tet bez vědomosti a vypráví jim osudový příběh ze svého dětství. Samozřejmě o Susan Delgadové.

Toto téma je naprostou většinou z knihy a je perfektní. Je psána lehounce odlišným stylem, King se prostě pořád v Temné věž zlepšuje. Nemyslím tím, že by neuměl psát, je mistr hororu, samozřejmě, nicméně žánr Temné věže nelze pojmenovat, je to naprostý originál a každý velký spisovatel potřebuje trochu zorientování, i když se knihy píšou samy.

Po dočtení jsem konečně pochopil (nebo alespoň z části), kdo Roland je a byl. Celý příběh se pořádně otevřel a ještě více zamotal. Opět mohu jen doporučit, nikdy jsem nic obdobného nečetl a pochybuju, že i někdy jindy číst budu.

100%

7.9.2004, 22:49

Haluz :-))

Je to žůžo! Lidičky, jestli si chcete něco přečíst, Temná věž rozhodně stojí za to. Tohle je zatím poslední, která u nás vyšla, takže honem spěchejte a pučte si první díl ať se brzo pročtete až na konec!

100%

Iveta Zieglová
21.4.2004, 14:38

TV IV - Rolandovo mladi

Dokonceni hadankarske souteze s Blainem z III dilu je uchvatne a Edie BODUJE. Bolestny navrat k rolandovu mladi nas necha nahlednout do jeho sveta ktery se hnul. Vysvetluje a osvetluje mnohe. Vstup Rolanda mezi pistolniky v predcasne slozene zkousce. Velkou lasku k Suzan Delgadove i obrovske utrpeni pri ztratach v mladi. A zatvrzeni se v ceste za VEZI. Jeho spolecnici (Jake, Susannah a Edie ) si konecne o svem jinak malomluvnem priteli mohou udelat obrazek a jsou postaveni pred volbu zda s nim dal pokracovat. Zustavaji KA-TET ( jedno z mnoha :-) ) a pokracuji dal. !!!. Knihu hodnotim 100 procentne z mnoha duvodu a uz se tesim na Vlky z Calla

100%

28.3.2004, 00:06

Trošku

mě zaskočil styl psaní u téhle knihy,myslím tím návrat do minulosti,ale přesto opět King zabodoval a napsal výbornou knížku.
Jak se člověk v tomto příběhu dostává stále dál,čeká už s napětím na pokračování.
Doufám,že čekání nás,čtenářů nebude tentokrát dlouhé.
I když,známe Kinga..

80%

Eva Vaculová
31.1.2004, 16:34

Konečně odhalen

Super....na to jsem čekala. Až se konečně dovíme, kdo je vlastně ten Roland zač, jak vznikl jeho příběh a tato skvělá dobrodružství. Knihu jsem opět přečetla jedním dechem. Další čekání na pokračování úžasné Temné Věže si krátím čtením dalších děl. Ale stejně, už aby to bylo.

100%

28.1.2004, 15:25

Temná věž IV.

Naprosto skvělé pokračování napínavé série o putování za temnou věží. Tento díl mi přijde o dost lepší než II. nebo III., výborně a napínavě popsaný příběh o velké lásce a smrti. Na Kinga opět trochu netradiční, ale zvládl to podle mne s naprostou bravurou.

90%

20.10.2003, 08:05

Super

King opět prokázal, jak výborné dokáže být jeho umění. Čtvrtý díl Temné věže s podtitulem Čaroděj a sklo je zatím nejrozsáhlejší z celé této série a dá se říci, že trumfnul předchozí tři díly.
Velmi mě překvapil konec. I když se dalo již od samého začátku předpokládat, co se stane, stejně to se mnou docela slušně otřáslo.
Každý kdo četl tuto knihu, měl jistě stejný pocit. Pro ty, kteří to ještě nečetli, to nebudu rozebírat. Ať se však připraví na dost dobrý čtení. Od začátku do konce.

Ještě bych však doporučil přečíst nejprve předchozí díly Temné věže.

100%

17.10.2003, 10:55

Trochu to naštve

Tak tohle je myslím nejslabší článek z řetězce příběhů o Rolandovi a Temné věži . Když sáhnu v knihovně po knížce o Kinga , rozhodně nečekám , že najdu romantický příběh o lásce . A i když je také velice dobře napsaný , zdá se , že poněkud zdržuje od toho , o co v Pistolníkovi opravdu jde . Tedy co se mě týče , nepotřebuji nijak nutně tohle obsáhlé zpětné vysvětlování a přehrabování v Rolandově minulosti :-/

80%

Pearlly
8.9.2003, 13:33

Skvělé pokračování

Četla jsem všechny dosud vydané knihy Temná věž a musím říct že jsou opravdu skvělé.I tady mě autor příjemně překvapil.Temná věž IV je neméně dobrá než všechny tři díli před ní.Zde máme důkaz že Roland má srdce i když se to někdy opravdu nezdá.Už se velmi těším na další díl.

90%

Michaela Horáková
1.6.2002, 23:53

Otvorena seria

Pred "Carodejom" som necital ziadny predchadzajuci diel Temnej veze a tak bohuzial nemam s cim porovnavat. Uvod bol typicky fantasy stresteny, ale hadanky v rychlovlaku Velkeho Blaina a jeho "smrt" sa mi pacili. Zaujal ma aj prichod do Topeky. Tu sa dej prelina s inou Kingovou knihou "The Stand". I tu vyhubila ludi superchripka. Moje nadsenie sa vystupnovalo, ked Rolandova druzina zbadala v dialke pred sebou skleneny palac. Tu ich urcite cakaju uzasne dobrodruzstva! No tu sa dej knihy "sekne" a Roland rozprava pribeh zo svojej mladosti ktory zabera skoro cely zbytok knihy. Najprv ma rozpravanie o krasnej Susan, Rolandovych vernych druhoch a tajomnou spiknuti v Hambry nudil ale neskor ma to strasne chytilo. Koniec je velmi smutny a "neferovy" ked je Rolandova tehotna Susan upalena na hranici. To mi umoznilo pochopit Rolandovu vnutornu prazdnotu a rozorvanost, kedy po strate milovanej Susan je mu uz len Temna veze zmyslom zivota. Koniec ma strasne sklamal, pretoze v sklenenom palaci sa dokopy nic prevratne nestane a vsetko je opat otvorene. ALE TAKA JE UZ SERIA "TEMNA VEZA"

80%

1.6.2002, 23:49

Hlouběji v Temné věži

Možná ne tak dobrý díl jako dvojka nebo výborná trojka, ale i tak jsem se ponořil ještě hloub do Temné věže. Čtyřka přináší odpovědi na nevyřčené otázky, ale v závěru se na vás nahrnou další a ještě záhadnější než ty předtím. Například objevení postavy pana Flagga je docela zajímavé.
Musím přiznat, že se ze mě stal velký fanoušek temné věže a nemůžu se už dočkat pětky.

80%

6.11.2001, 20:48