Jízda na StřeleRecenze
Jízda na střele

Jízda na střele je hororová povídka, která byla vydaná zprvu elektronicky, poté o dva roky později ve sbírce Všechno je definitivní. Její znaky: noční stopování, návštěva hřbitova a jízda s mrtvým- jsou v kombinaci s mistrovým stylem vyprávění zárukou úspěchu. Když si k tomu ještě připočteme filozofickou odbočku "obětovat svůj život nebo život vlastní matky (případně kohokoliv jiného)", je jasné, že v povídce je mnohem větší potenciál, než se na první pohled zdá. Při geniální slovní přestřelce se budeme spolu s vypravěčem příběhu krčit na sedadle spolujezdce a modlit se, aby ta pekelná noční jízda v zatuchlém autě skončila. Tady má také povídka svou sinusoidu děsivosti na nejvyšším bodě. Zbytek příběhu pak už jen pokračuje vlastní setrvačností až do klidnějšího finiše. Co na to říct. Asi bych už měla přestat doufat, že mě vždy na konci čeká nějaké to bombastické zakončení. Přesto je Jízda na střele dobrá povídka.

70%

27.5.2011, 12:55

Jízda na střele

Výborná děsivá povídka, která si zasloží plný počet bodů. Alan Parker studuje školu míle daleko od domova. Jednoho dne mu zavolá sousedka jeho matky a říká, že matka dostala malou mrtvici, ale přežila. Pokud ji chce vidět tak ať přijede o víkendu do nemocnice. Samozřejmě, že Alan nečeká a vydá se za matkou hned. A co se mu přihodí při cestě do nemocnice? To už si přečtěte sami.

100%

Martin Kučera
25.6.2009, 06:40

z Vsetko je mozne 2/2

Vyborna poviedka, trosku predvidatelna, ale plna "krasnych" momentov a detailov - stary muz v nakladiaku, dym unikajuci cez stehy... Len odznak mi pripadal najskor strasne "klisoidny", ale potom to s jeho napisom a s celym pribehom krasne korespondovalo.

90%

Rocky
20.9.2008, 21:12

životní jízda

Tuhle povídku jsem si stáhla z tohoto servru a už nějaký čas mi ležela ve stole. Včera jsem se konečně dostala k tomu abych si ji přečetla a naprosto mě nadchla. Alanova cesta za matkou do nemocnice je neuvěřitelná, ale přesto reálná. Stopování je velkým dobrodružstvým i když né zrovna vždycky tím nejlepším a nejbezpečnějším způsobem dopravy a to vám ani ne nemusí zastavit George Staub. Alan dostane velmi složitou otázku a nemá moc času na to, aby se rozhodl. První domy už se blíží a on se musí rozhodnout, jinak zemře on i jeho matka. Je těžké soudit zda se zachoval jako sobec. Nikdo z nás neví, jak by se v takové situaci zachoval. A já v zájmu duševního zdraví doufám, že to nikdy já ani nikdy z vás nebude muset zjišťova. Moc se mi líbilo místo kde Alan při poslechu slov staré písničky "Doktor říká že mě to zabije, ale neříká kdy zhynu " pochopil. Jeho matka nezemře hned, ale někdy. A neumírají přece rodiče dřív než děti ...

100%

Gorra
26.1.2007, 20:58

Jízda na střele

Někdy i míň je dost. Tato povídka je toho důkazem. Na několika málo stránkách najdeme vše, co patří ke Kingovým stastránkovým románům. Kdyby se King snažil ji uvést do delší podoby, ztratila by svoje kouzlo. Velice dobře napsané, zajímavá zápletka a ještě zajímavější rozuzlení. Co víc dodat?

100%

16.3.2006, 00:08

Super "Jízda"

V této povídce King trefil hřebíček přímo na hlavičku.Je zbytečné tady nějakým způsobem rozpytvávat děj (jako smrt za smrt apod.) .To není tak důležité jako "náboj", který tato povídka má.Strhující , tajemný, o překvapení není nouze.To nejzdařilejší co činí tuto povídku takovou jaká je, je její zápletka a rozuzlení.Prostě to co nemá chybět žádné dobré povídce tohoto typu, ať už v ní vystupují takové či onaké postavy a děj se odehrává kdoví kde.Právě to dělá z této povídky skvělý kousek.."Jízdu na střele" řadím mezi jeho nejlepší povídky - přesně mé gusto. Myslím, že je to typycky Kingovská záležitost.

100%

David Gnomo
3.8.2005, 15:15

Nestopovat! :)

Perfektní příběh, četla jsem ho z počítače i v knižní verzi a je to prostě - jako vždy - neskutečné! Zjistila jsem, že existuje i filmová verze, ale zatím jsem ji neviděla, tak jsem zvědavá, jestli je alespoň zdaleka tak dobrá, jako ta napsaná!

100%

17.4.2005, 16:35

ZAJÍMAVÉ

No,myslím si, že rozhodnout se mezi sebou a maminkou je velmi težké, já jsem nad tím dlouho přemýšlela, a nejspíš bych si vybrala jinak, ale na tom teď nezáleží. Je to moc hezký příběh a rozhodně mě odrazuje od stopování!!:-) a je to opravdu takové na zamyšlení.

90%

28.1.2005, 17:41

Stopovat se nevyplácí

Chudák hlavní hrdina.Co si vybrat?Sebe nebo maminku?Jak byste se rozhodli vy?Ale taky:sloužilo to pouze k postrašení a navíc,každý jednou umře,dřív či později,takže nechci vypadat jako necita,ale podle mě je to vcelku jedno.I když...komu by se zas chtělo umřít?Tak to radši skončím jednou radou,milionkrát omílanou,známou a přece tak často nedodržovanou.Ani když jste v ohrožení života,NESTOPUJTE.Můžete se totiž docela dobře ocitnout v ohrožení ještě větším.A to nejenom v horroru,ale i v reálném životě.Protože když narazíte na ňákýho úchyla,skončí to přinejlepším tak,že vám sebere peněženku,zavazadla,brutálně vás zmlátí,pokud jste opačného pohlaví (ale to ani nemusíte,záleží na situaci a typu člověka) tak vás brutálně znásilní a vykopne z auta někde 100 kilometrů od civilizace.A to je jedno z poselství,obsažených v této povídce(ačkoli se to nezdá a je to řečeno jinak).

80%

Martin Plachý
30.12.2004, 18:19

holt king

To snad neni mozne. Jak jsem cetl tohle dilo tak uz jsem postupne a jiste zacal proklinat mistra. To co dava hrdinovi na vyber je naprosto zdrcujici. Nechtel bych byt v jeho kuzi. Dokonce neni jasne jestli to je vubec kladny hrdina co vy, na to? Po jeho rozhodnuti jsem si rikal " Ty jsi pekny sobec",Ale co bych udelal ja na jeho Miste? ...... Urcite bych ZESILEL.

90%

pavel bambas
26.11.2004, 18:15

Riding the bullet

Poprvé jsem ji četl staženou z internetu, podruhé v povídkovém souboru Všechno je definitivní. Už jen to, že jsem si ji sjel 2x svědčí o tom, že nejde o lacinou záležitost. Téma rozhodování se mezi vlastním životem a životem matky se všemi argumenty pro i proti je "lahůdka".Co zamrzí je fakt, že King právě tak silný motiv zpracoval docela povrchně. Od krále hororu bych přece jen čekal, že půjde trochu víc do hloubky, ten příběh si to určitě zasluhuje. Co ovšem nezklamalo byl skvělý vypravěčský um mistra K. Ta povídka vás chytne a nepustí až do posledního řádku. Tradičně skvělá atmosféra je nejhustější zhruba uprostřed dílka, ve chvíli kdy hlavní hrdina jede v autě s Georgem Staubem. Jejich dialog, kdy si s ním Staub hraje jak kočka s myší je excelentní. Rovněž některé popisné scény (proužky kouře pronikající mezi stehy)jsou nezapomenutelné. Po této části se tempo vyprávění zvolňuje a povídka má již méně výrazný dojezd.
I přes těch pár nedostatků ale určitě stojí za přečtení a mezi ostatními povídkami z Všeho definitivního ji vidím jako nadprůměrnou.Takže?....sedmička

70%

Blueclown
12.2.2004, 23:00

Super...

Jde o hodně povedenou a napínavou povídku, kterou přečetl v podstatě jedním dechem. Jde o klasickou Kingovu tvorbu a v této povídce naleznete vše, co Kinga čekáte. Vřele doporučuji..

80%

27.1.2004, 09:01

Výborná povídka, kterou jsem slupnul jak malinu. Dobře provázaný děj a výborný popis míst. Opravdu napínavé a strašidelné. Dá se říct že je to taková minimalistická verze románu. Našel jsem tam vše co v jiných kingových knihách. Doporučuji.

100%

Radovan Urban
19.1.2004, 13:13

Jízda na střele

Skvela povidka, u ktere me fantasticky mrazilo, jak z popisu mist, hrbitova, tak i ze situace v niz se mel Alan rozhodnout mezi zivotem a smrti. Celéou povidku jsem precetl jednim dechem az dokonce, i presto ze konec trochu vazl a byl slabsi. Myslim, ze je to povedena povidka a rozhodne stoji za precteni.

70%

17.12.2003, 16:13

Jízda na Střele

Tato povídka vyšla v knize Všechno je definitivní a popisuje cestu mladíka za svou matkou, která je po mrtvici. Na cestě do nemocnice jede stopem, kdy na posledním úseku ho vezme divný mladík s plackou na džínové bundě, na které je napsáno Jel jsem na Střele. Problém je ale v tom, že onen řidič je dávno mrtvý a hlavní hrdina se musí rozhodnout mezi svým životem nebo životem matky. Dle mého názoru vynikající povídka, která mě dostala, že jsem jí hned přečetl znova.

90%

17.12.2003, 15:52

Trošku pomalá jízda

Povídka S.K. je o těžkém rozhodnutí hlavního hrdiny mezi životem svým a životem své matky,které King samozřejmně zabalil do hororového hávu-návštěva hřbitova,jízda autem s mrtvým.Hrdina,který se nakonec rozhodne,se ale stejně šťasného konce nedočká protože je zžírán pocitem viny. Zajímavé téma které by mohlo být zpracováno i v nějakém delším formátu. Takhle mi to připadalo trošku rozvláčné. S.K. už napsal spoustu lepších povídek.

50%

jdk
2.12.2003, 16:10

Nemastné neslané

Novelu Jízda na střele jsem si stáhl co nejdříve to šlo na tomto webu. Později se objevila v nejnovější sbírce Kingovek Všechno je definitivní.
Je to příběh studenta, který se stopem vydává z koleje za svou nemocnou matkou.
Vezme záhadného stopaře a nastává dilema.
Musí si vybrat mezi svým životem a životem své matky.
Dílo je to dobře napsané, ale nic moc se v něm neděje a vše se blíží k rychlému konci.
Nemastné, neslané - ale dobře napsané.

70%

13.10.2003, 14:39

Elektronická Jízda

Riding the Bullet. Novela, o kterou byl v době jejího vydání dokonce i v českých masmédiích nezvyklý zájem. Bohužel to bylo prakticky jenom kvůli formě elektronické knihy, v níž vyšla ještě před tištěnou podobou, což má být prý u slavného spisovatele jev dosud nevídaný. (A já doufám, že i zůstane). Počet prodaných "výtisků" dosáhl po několika dnech ohromujících čísel a některá internetová knihkupectví (mezi nimi i slavný Amazon) začala elektronickou knihu nabízet zadarmo místo původních 2,50 dolarů. Nedělají to však samozřejmě jen tak z hřejivého pocitu u srdce, protože pokud si chcete novelu přečíst, musíte nejprve stáhnout prohlížeč Glassbook Reader (uživatelé PC) nebo Acrobat Reader (uživatelé Macintoshů - ale funguje i pro PC, jak jsem zjistil, jelikož Glassbook se mi z nějakého záhadného důvodu nepodařilo spustit.)
Jak už jsem se trochu zmínil, doufám, že elektronické knihy budou vycházet pouze jako alternativa k těm papírovým. Věřte - není to nic moc pro oči, pročítat něco přes šedesát stránek z monitoru počítače. (zdarma nabízená verze pro Acrobat má mimochodem zablokovaná práva na tisk souboru). Že tu také trochu utrpí ta správná atmosféra, kterou při čtení obvykle musím mít, není snad ani třeba zmiňovat.
Příběh novely není špatný (a mám dokonce pocit, že bychom se brzy mohli dočkat filmové adaptace). Má všechny atributy, které čekáte od dobrého (dejme tomu hororového) Kinga. Napětí, relativně rychlý spád a děj zasazený do naprostro běžného prostředí. Zdá se mi však, že novele chybí výraznější pointa. Pořád jsem čekal, že přijde něco, co čtenáře opravdu "nakopne", ale bohužel. Až si tak začínám myslet, že King buď dopisoval Riding the Bullet ve spěchu, a nebo ho prostě vážně nic lepšího nenapadlo. Novela tak trochu zvláštně graduje někde ve své polovině. Nicméně za její přečtení nic nedáte. Tentokrát to může platit doslova.

70%

6.11.2001, 19:40

18 recenzí