Temné vizeRecenze
Temné vize

Temné vize je soubor povídek autorů Stephena Kinga, George R.R.Martina a Dana Simmonse. King měl být určitě tahákem číslo jedna, bohužel ze všech tří autorů působí nejslabším dojmem. První povídka Přemístění je naprosto otřesná a ani konečná scéna s bankovkami čtenářův zmatek nenapraví. Paralelní dimenze zabodovala pouze 2/10. Kecky, v pořadí druhá povídka si vede o něco lépe. Jedná se o průměrnou povídku se záchodovým přízrakem. Bohužel s odporným překladem. Opravdu nechápu, jak někdo může z Johna Tella udělat Jendu Vrbu- 4/10. Hodnocení zachraňuje poslední povídka Věnování, která má dobrý nápad a slušné provedení. Příběh pokojské plný magie je tady Kingovou TOP povídkou- 8/10. Další z autorů Dan Simmons se také představí se třemi (vesměs průměrnými) příběhy. Za zmínku stojí povídka Metastáza, kde se autor zaobírá myšlenkou existencí rakovinových upírů. George R. R. Martin ukončuje seskupení autorů svou novelou Proměna kůže a odchází z tohoto pomyslného souboje jako vítěz. Příběh si udržuje čtenářovo napětí a končí zajímavým rozuzlením. Netuším, zda pánové měli při výběru svobodnou ruku nebo rozhodovalo nakladatelství, ale výběr povídek se u Stephena Kinga nevydařil. Kdybych měla hodnotit samotného autora, bylo by to 40%. Soubor celkově 60%.

50%

5.1.2011, 13:34

Stephen King je komerčně nejúspěšnější americký autor thrillerů a hororů, kritikou označovaný za následníka Dickensova; jeho realistický styl, jímž ztvárňuje hrůzostrašné a mnohdy značně morbidní scény, má kořeny ve fantastické literatuře 19. století. V úvodní trojici povídek tohoto svazku se vrací ke svým sci-fi začátkům a lehce načrtává variaci na průnik alternativního světa, pohrává si s duchařským příběhem, jenž je rámcově vymezen především zvláštním strašidelným místem, a konečně třetí, nejkontroverznější prózou, zabruslí i do hájemství černé magie a prapodivných čarodějných praktik. Povídky: - Přemístění (The Reploids) - Kecky (Sneakers) - Věnování (Dedication) Dan Simmons je americký spisovatel, nositel cen World Fantasy za román Píseň Kálí a Huga za Hyperion, bývá srovnáván s mistrem "gotického" hororu Clivem Barkerem. Jeho doménou jsou především povídky - v této sbírce je zastoupen depresivní vizí rakovinových upírů, satirickou scénkou čerpající z Dantovy Božské komedie a parodující praktiky náboženských televizních programů, do třetice pak makabrózním příběhem o padlých vojácích Konfederace, kteří nedošli klidu na bitevním poli u Gettysburgu. Povídky: - Metastáza (Metastasis) - Vanni Fucci v pekle strádá, osudu se nepoddává (Vanni Fucci is Alive and Well and Living in Hell) - Iversonovy jámy (Iverson's Pits) George R. R. Martin je též americký spisovatel, který ve druhé polovině sedmdesátých let proslul sci-fi povídkami mnohokrát oceněnými Hugem i Nebulou - mezi nejslavnější patří Píseň pro Lyu a Písečníci. Od osmdesátých let zřetelněji inklinuje ke strašidelným příběhů, v nichž nově zpracovává klasická témata a nadpřirozená monstra. Brilantní novela obsažená v tomto souboru je dokladem jeho spisovatelského mistrovství, jímž se i žánru hororu zařadil mezi přední světové autory. Se smyslem pro napětí a živé dialogy kombinuje drsnou americkou detektivní školu, v níž není nouze o tratoliště krve, s evropskou tradicí vlkodlaků, v níž zas nechybí krásné a neohrožené dívky ocitající se v nebezpečí. Novela: - Proměna kůže (The Skin Trade

100%

7.4.2007, 21:53

Pochybná čest

Titulek se tentokrát nevztahuje na Kingovo dílo, ale spíše na to, že jsem shodou okolností první, kdo se odhodlal napsat na tuto knihu recenzi. Předně - King v této knize buď vůbec neměl být, nebo měl být prezentován něčím podstatně hodnotnějším a reprezentativnějším. Pokud ovšem nebylo záměrem sestavovatelů sbírky, dát vyniknout Simmonsově skvělé Metastáze a Martinově novele, která je naprosto nedostižná. Je to horror par excelence, při kterém si lze užít hrůzy a zároveň i překvapení a po přečtení jen žasnout nad do detailů promyšleným, logickým a brilantním příběhem. Stephen King zde má tři věci, ale žádná z nich nestojí v kontextu jeho povídkové tvorby za větší pozornost. Dokonce se tu dočkáme (zvláště v povídce Kecky) i nudy a to je věc u Kinga dost na pováženou. Jinak je přitom sbírka více než skvělá, jen není tak docela o Kingovi. Takže hodnocení je rozpačité - z hlediska horroru a knihy jako celku je to 9,5 * - jinak je to jen průměr...

60%

15.3.2004, 01:39