O psaní: Memoáry o řemesleRecenze
O psaní: Memoáry o řemesle

K rezencím na knihu "O psaní: Memoáry o řemesle" bychom měli přistupovat opatrně. Nehodnotíme totiž žádný román, ale učebnici tvůrčího psaní, kterou King pojal velmi odlehčeně a nenuceně. V části Curriculum vitae King píše výhradně o sobě- o důležitých okamžicích svého spisovatelského života. Kromě humorně popsaných příběhů provázejících Kingův život od dětství až k prvním vydaným románům, se autor zpovídá i z životních etap, na které není hrdý: boj s alkoholem a drogami. Největší část knihy O psaní se zaměřuje na rady, tipy a triky, týkající se samotné tvorby. O čem psát, a zejména jak psát. Ty ocení nejen začínající spisovatelé, ale i běžný člověk (např. v podobě slohových prací). Pokud se chcete s Kingem seznámit a nahlédnout pod pokličku, jak se rodily naše oblíbené romány, přečíst si, čím vším si Stephen King prošel; není lepší způsob, než tato kniha. O Psaní je příručka plná entuziasmu, a já věřím, že nejeden čtenář dostane po dočtení chuť sám usednout za stůl a něco napsat. Pokud bych měla hodnotit knihu jako učebnici, pravděpodobně je to ta nejlepší, která se mi kdy dostala do rukou.

80%

10.7.2011, 08:07

O psaní

No poďme nato trošku z inej strany. Knihu by som rozdelil na 2 celky- tzv curicculum vitae a O Psaní. Ja som človek, ktorý sa stať spisovateľom nechce a písanie ho preto nezaujíma a používa ho len ako nástroj vyjadrovania. Takže mňa táto kniha pre moju chybu a moju neznalosť, nezáujem o písanie veľmi nenadchla. Ale POZOR je to moja chyba lebo kniha sa vola O PSANÍ takže je jasne, že sa tam bude rozoberať ako treba písať, a môžem si zato sám, že ma písanie nezaujíma. Pre tých, ktorí sa písaniu venujú alebo chcú venovať je táto kniha niečo ako biblia, pretože najlepší spisovateľ Vám tu dá naozaj veľmi cenné rady ohľadom písania. Veľmi šikovne a jednoducho tu King zhrnie všetko, čo treba o písaní vedieť a ukaže Vám to aj s príkladmi, čo je veľmi praktické. Mňa osobne zaujal ten druhý celok, kde King opisuje svoj život a jeho začiatky s pisaním. Veľmi sa mi páčilo, že King tu opisuje aj jeho alkoholové a drogové časy a nebojí sa opisovať dopodrobna ani jeho vážnu nehodu- klobúk dole, že to zvládol. Naozaj som sa o Kingovi veľa dozvedel a aj pre tých, čo sú na tom s písaním ako ja túto knihu určite musia vlastniť, lebo nikde inde sa nedozviete nič viac o kráľovi a to ešte z jeho vlastných myšlienok, ktoré dal na papier. Považujem to za taký jeho životopis, ktorý bol naozaj veľmi pestrý a v niektorých momentoch aj vtipný. Táto kniha je určená tým, čo už majú nejaké Kingovky za sebou, lebo Steve tu rozoberá podrobne nejaké svoje diela, tak aby, tí čo z Kingom začínajú neboli ochudobnení. PS: písanie je mágia a kdo chce písať, musí veľa čítať...

50%

Ján Hrušovský
13.4.2010, 21:34

O psaní

Asi neni dobre rikat, ze tohle byla nejlepsi kingova kniha, kdyz uplne vybocuje z jeho zanru. Libily se mi samozrejme i ostatni, ale tahle se opravdu cetla sama a i kdyz nejsem zacinajici spisovatel ani umelec jineho druhu, velice me jeho nazory zaujaly. Ale hlavne stripky z jeho zivota. Myslim ze by mel napsat neco jako svuj zivotopis a tentokrat poradne.

100%

Rakohammas
24.6.2009, 14:40

"Tato kniha není autobiografie. Je to spíš jakési curriculum vitae - můj pokus naznačit, jak byl zformován jeden spisovatel. Ne to, jak byl jeden spisovatel stvořen, nevěřím tomu, že je vůbec možné stvořit spisovatele, ať už podmínkami nebo vlastní vůlí (i když jsem tomu kdysi věřil). Všechno potřebné vybavení už je v nás, když jsme odesláni na svět. Ale v žádném případě to není neobvyklé vybavení, jsem přesvědčen, že spousta lidí má aspoň nějaké spisovatelské či vypravěčské nadání a toto nadání je možné posílit a vybrousit. Kdybych tomu nevěřil, bylo by psaní této knihy ztrátou času." Stephen King

40%

7.4.2007, 22:07

!!!DOPORUČUJI!!!

Tato kniha se pro čtenáře, jenž touží dozvědět se něco víc o Kingovi, stane doslova biblí. Najde tam jeho veselé příhody z dětství (jak si třeba vytřel zadek škumpou jedovatou), tak jeho strasti a radosti života. Ovšem najdete tam něco mnohem cennějšího, poklad. Kingův návod, poučku jak kvalitně psát. Čemu se máte vyhnout, co naopak vyzdvihnout a jak se stát v tomoto oboru mistrem. Určitě si říkáte, nuda, blbost, ale věřte mi, Kingovo jedinečné podání způsobí, že tuto knihu přelousknete ras, dva a pokud ještě navštěvujete školu, vaše slohové a seminární práce se stanou skvostem třídy. Věřte mi, stalo se mi to. A na závěr přichystal autor bonbónek v podobě nepříliš šťastného období, kdy ho přímo na kraji silnice srazilo auto. Doporučuji!!!

100%

Ondřej Bezouška
15.12.2006, 08:03

jak se stát spisovatelem

no tak tahle knížka vás bude hoooodně lákat...a věřím, že i spoustu z vás naláká. píšu doma taky takové moje malé "šuplíkové" povídky...které tam prostě jsou a jen málokdo o nich víc...i když říkají, ať je někam dám...no jo...chybí odvaha...ale tahle knížka mi tenkrát dala velmi mnoho...jak napsat, čemu se vyvarovat...nenaučí vás být Kingem....možná ani spisovatelem...to chce talent...ale dodá vám tu potřebnou odvahu a fakt poradí "jak na věc".

100%

16.10.2006, 16:15

Stephen King: O psaní

Ukázka: „Při psaní nejde o vydělávání peněz, o slávu, o randění, o sex ani o navazování přátelství. Nakonec jde vždycky o to, abyste obohatili život těch, kdo budou vaše dílo číst, a stejně tak i svůj vlastní. Jde při něm o vstávání, o uzdravování, o překonávání něčeho. O radost, že? O radost. Psaní je magie, stejně jako kterékoli jiné umění je to živá voda. A voda je zadarmo. Tak pijte. Pijte, co hrdlo ráčí.“ Stephen King Tím je vlastně řečeno vše. Výstižně a uhlazeně jsem touhle autorovou ukázkou nastavil laťku tak vysoko, že ji já sám nedokážu ani shodit, natož přeskočit. O psaní toho v poslední době bylo napsáno opravdu mnoho. Pan King je však podle mého názoru jedním z těch, kteří k tomuhle tématu jistě mají hodně co říci. Chcete-li psát a být v tom dobří, pak Vám Stehen King radí držet se standartu 2000 slov denně, 7 dní v týdnu, 52 týdnů v roce. Psaní je dřina, psaní je nádeničina na plný úvazek, které musíte věnovat veškerý svůj čas. Pak z Vás možná za pár let bude možná slušný spisovatel. Možná. Ale povězme si něco málo o knize. Její první část věnuje autor svým vzpomínkám na dětství. Tápe v nich a hledá v klikatých smyčkách osudu momenty smutné i veselé, které ho přivedly na cestu spisovatele. Dozvídáme se hodně o jeho osobním životě a rodině z doby, kdy jeho jméno nikdo neznal a spíše než uznávaným autorem byl sběratelem zamítavých dopisů rozličných nakladatelů. Další část knihy už míří ostře k jádru věci. King v ní odhaluje všechno, co je potřeba mít, když chcete psát. Spisovatelskou připravenost přirovnává King jednoduše ke skříňce s nářadím. Projde pečlivě všechny nástroje, bez kterých se psát prostě nedá a přihodí navrch několik tipů, jak se psát nejen dá, ale jak píše on sám, nebo jiní (nejenom jím) oblíbení autoři. Dozvíte se o důležitosti zavřených a otevřených dveří, „psacích“ rituálech, múzách, korektorech a dalších důležitých věcech. Získáte jedinečnou příležitost nakouknout pod tajemnou pokličku do hrnce, ve kterém pan King sám uvařil takové věci jako Misery, It, Carrie, The Green Mile a mnohé, mnohé další. A že se v tomhle hrnci vaří zatraceně dobrá polívčička, o tom snad nemusím přesvědčovat nikoho, komu se do ruky dostala některá z jeho knih. Tuhle zajímavou knihu, knihu O Psaní, memoáry o řemesle bych doporučil nejen všem, kteří se snaží psát a tak nějak cítí, že to pořád není ono, ale i těm, kteří se třeba jen chtějí dozvědět něco víc o Stephenu Kingovi. Přestože je svým tématem velmi atypická, má jednu společnou věc se všemi ostatními – čte se jedním dechem. V závěru bych ještě pochválil za nás všechny věčně mírně pokročilé angličtináře pana Davida Petrů. Díky Vám za vydařený překlad. Měl jsem tu možnost nahlédnout do Kingova originálu a rovněž do nepříliš povedeného překladu Ivy Pekárkové. Tento páně Petrův se mi velmi líbil, takže díky. O psaní, memoáry o řemesle (On Writing: A Memoir of the Craft) Stephen King (knihu přeložil David Petrů) Nakladatel: Beta-Dobrovský ISBN: 80-7306-188-0, Originál: On Writing: A Memoir of the Craft, Překlad: David Petrů Formát: 222 stran, 20,5x14,5cm, česky, vázaná vazba, 400gr. Rok vydání: 2005 (2. vydání) Milan Březina

90%

Milan Březina
19.7.2006, 09:25

lepší,než jsem čekala

Když jsem O psaní uviděla v naší městské knihovně, měla jsem trochu strach, že to bude prostě učebnice pro začínající spisovatele. S potěšením musím komstatovat, že je to mnohem víc. První část knihy je o Kingově dětství a moc se mi líbiloa. Zvlášť část, kde King popisuje, jak si utřel zadek škumpou. V další části knihy King radí začínajícím spisovatelům, čeho se vyvarovat, nebo naopak čím příběh ozvláštnit. I když se zatím nechystám na kariéru spisovatelky, některé rady, které jsem si zapamatovala mi pomohly i při psaní poviných školních slohových prací a naše češtinářka prohlásila, že by se to nebála publikovat. Takže kdo ví, možná mě právě toto Kingovo dílo přivede k profesionálnímu psaní. Ještě nakonec jedna věc. Asi úplně nejvíc se mi z knížky libilo to, že příběhy se nevymýšlí, ale už někde jsou a spisovateké je pouze hledají a po částech odhalují. Možná i Vy budete po přečtení této knihy vědět kde hledat.

100%

27.4.2006, 14:29

Knihu O psaní doporučují pouze těm, kteří četli alspoň 15 románů od SK.se v knize dozvíte o stručném obsahu děl, které by jste si eventuálně chtěli někdy přečíst, ale už nebudete moc, protože se dozvíte jak začátek tak konec.
Asi nejlepší na této knize byl začátek a konec, který vypráví o Kingově dětsví což je velice zajímavé. Konec popisuje Kingovu nehodu, která se stala na silnici v Maine.

70%

David Ptáček
26.7.2005, 14:35

Zkrátka... O psaní

Tak nevím jestli se konečně Stephenu Kingovi povedlo dosáhnout opravdu stručného díla, i když se sám domnívá, že tomu tak je, no dobrá nebudeme se tím zabývat, snad někdy jindy. Dnes jsem tu od toho, abych řekl svůj názor, a tak to udělám.
O psaní je poctivá a zcela vážná věc, která Kingovi opravdu vyšla přímo ze SKLADIŠTĚ jeho minulého, nynějšího a snad i "budoucího života"- který jak se zdá bude zase jen O psaní.
Jeho mládi bylo těžké, a práce, kterou dobrovolně i nedobrovlně podstupoval, ho zaubírala k jednomu, co máme oba, On i Já, společné a to Psaní. Ale není stoprocentní pravdou, že tato kniha je jenom pro spisovatele , to bych se neodvažoval tvrdit, já se domnívám, že je určena všem, kteří Stephena Kinga opravdu pochopili.
Starý Harvey

100%

JARA
16.6.2004, 19:16

Nikdy bych to neřek

Kniha je rozdělena do mnoha částí. Některé jsou vtipné, ostatní hrůzostrašné - někdy jsem si připadal, že čtu nějakou jeho fikci než memoáry. Pokud se chce někdo stát spisovatelem nebo by se rád "živil" psaním, jistě je přečtení této knihy dobrý poučením...

70%

16.5.2004, 21:20

O psaní

O psaní je velice čtivá a (především když SK popisuje své dětsví) vtipná kniha, která každého donutí zamyslet se nad napsáním nějaké povídky...King je velice objektivní a sebekritický, také vtipný a v závěru i dojemný. Naprosto s ním soucítíte v každé situaci jeho života. Navíc se dovíte, jak správně psát. Neexistuje na to návod, přesto nám ho Stephen King řekne...A překlad není nijak tragický, naopak, přišel mi velice dobrý...

100%

23.4.2004, 17:13

O psaní

Skvělé! King háže jednu perlu za druhou. Tato kniha změnila (nejen) můj pohled na psaní. Myslím, že po jejím přečtení dostane každý chuť vzít do ruky pero a minimálně se pokusit něco zplodit. K tomu ještě pár "špeků" z mistrova života... Nezbývá než hodnotit jen pozitivně. (Nechápu ten humbuk kolem překladu. Nemám k němu žádné výhrady.)

90%

Vašek Brachtl
19.4.2004, 10:19

...psát a číst

...to je skoro vše co prý potřebujeme:)A jeste talent jako SK.Knihu prave docitam a jsem ji nadsen,prolinacka rad a pak zas lehce naneseny zivotopis,proste bašta.Ja si do textu i čmářu a myslím že pár rad už mi pomohlo.A nejen pro psaní, například budu dávat pozor, čím si v lese vytřu zadek:)))

90%

marfushak
5.4.2004, 21:49

O psaní

Tato kniha mě velice překvapila a můžu říct, že jen příjemně. Je rozdělena prakticky do dvou částí, kdy v první King vypráví o tom, co ho přivedlo k psaní a i částečně svojí autobiografii. V druhé části poskytuje rady začínajícím spisovatelům, co je dobré dávat do příběhů a co naopak vynechávat. Myslím, že u této knihy se pobaví jak člověk, který má zájem začít psát, protože mu poskytne nezbytné rady, ale i člověk, který má zájem se jen dozvědět se o Kingově životě i jeho názorech na psaní a i celkově na život. Dle mého názoru velice dobrá kniha

80%

23.3.2004, 07:40

Pre pisálkov aj nepisálkov

Priznám sa, že knihu "O psaní" som bral do rúk s obavami. King je bezpochyby skvelý rozprávač napínavých príbehov, ale vykladať o gramatike, slohu a písaní?! To by nemuselo dobre skončiť.
Ale pochybnosti zo mňa opadli už po prvých stránkach. Veľmi oceňujem autorovu úprímnosť s akou opisuje svoj život a hlavne problémy s alkoholom a drogami. Musím povedať, že ho veľmi obdivujem za to ako zvládol týchto démonov ktorí už mnohých iných priviedli do pekla.
Veľmi pútavý bolo aj rozprávanie o tragických udalostiach leta 1999, kedy Stephena prešiel bláznivý Bryan Smith na dodávke. Aj túto ťažkú skúšku King nakoniec prekonal, aj vďaka podpore svojej vernej manželky Tabithy. Len dúfam, že Steve po tejto príhode nezanevrel na prechádzky.
Aj časť o písaní, slohu, gramatike a rozprávaní je podaná živým a pútavým jazykom. Musím sa priznať, že mnohé z Kingových rád ohľadom písania som už prevzal za svoje a budem sa nimi riadiť.
Podčiarknuté, spočítané, "O psaní" je vynikajúca kombinácia majstrovho životopisu-autobiografie a zaujímavých postrehov zo sveta písania, vhodná pre spisovateľov i nespisovateľov. Najviac si na nej cením autorovu úprimnosť a humor, ktoré sa vinú celou knihou.

80%

1.2.2004, 20:48

Půl na půl

Chci se na tuto knihu podívat z pohledu někoho, kdo ambici psát zrovna nemá. První část knihy, je absolutně perfektní a zasloužila si větší rozsah. Dověděl jsem se nejen o dětství Stephena Kinga, ale občas jsem se smál tak, že jsem musel knihu odložit (třeba pasáž, ve které figuruje škumpa jedovatá a kingova prdel). No, ale druhá část nic než zklamání. Pro mě, jakožto nepsavce, absolutně nudná a zdlouhavá. Radši bych si přečetl něco víc o genezi jednotlivých děl než se učit, jakým způsobem používat citoslovce. Nechci, aby to vypadalo, že je to kniha špatná (to bych si nedovolil), ale asi není pro každého. Možná měla vyjít jako dvě samostatná díla a potom bych dal 10/10.

70%

Jaroslav Keprt
8.1.2004, 11:55

Pro psavce :-)

Kniha jsem si precetl mimo jine proto, ze se take snazim psat nejake horurky. V prvni casti nas autor seznami s tim, co jej privedlo ke psani, aby nam pak ve druhe casti knihy dal nekolik dobrych tipu ke psani jako takovemu (a nemusi jit jen o beletrii typu King). Myslim, ze se tato pro Kinga netradicni kniha velmi povedla a doporuvcil bych ji vsem, kdo se chteji pustit do vlastni tvorby.

Ale nemyslete si, ze po precteni knihy se z vas stane opravdovy spisovatel. Spise tam naleznete par rad a navodu na kterou cesticku v temnem lese se dat.

70%

25.11.2003, 09:14