Všechno je definitivníRecenze
temné povídky

Čtrnáct hodně zajímavých povídek, na kterých se mi nejvíce líbilo to, že před (nebo po) každou z nich je krátký odstaveček o jejich vzniku. Jinak jde o sbírku příběhů, jejichž úroveň je malinko nevyrovnaná. K nejlepším řadím rozhodně Pitevní sál čtyři (nic originálního, ale funguje to báječně, sugestivně napsané), Pán v černém obleku (báječně evokuje starší romány, má výbornou atmosféru, jen možná konec mohl být malinko jiný), Sestřičky z Elurie (atraktivní a atmosférický western, který zaujme i nečtenáře Temné věže, mezi které se zatím počítám, jsou tu některé parádní momenty a scény), LT a jeho teorie domácích zvířat (zajímavý nápad a hlavně zajímavě zrealizovaný obyčejný příběh o oběti masového vraha, nechybí tu humor a tajemství, to mám rád, moc super), Silniční virus míří na sever a Oběd v Gotham Café (typické kingoviny, kde sice mistr sám sebe malinko vykrádá, ale pořád to funguje a je to neuvěřitelně napínavé a černohumorné přesně tak, jak to King umí), 1408 (taky velmi slušná povídka s otřepaným nápadem, ale hodně zajímavě a svým způsobem originálně zpracovaná, má to hezkou pointu a začátek je vynikající), Jízda na Střele (nadprůměrná povídka, typicky kingovská, přesto částečně originální a hlavně celou dobu baví). Zbytek už je takový nemastný neslaný a některé povídky jsem zřejmě nepochopil tak, jak jsem měl. Ve výsledku jde ale o hodně dobrou sbírku povídek, ke kterým se bez problému dá vracet.

70%

7.10.2013, 00:00

Všechno je definitivní

Povídková sbírka Všechno je definitivní z valné většiny obsahuje opravdu vynikající čtenářské kousky. Některé z nich již dříve publikované (Sestřičky z Elurie, Jízda na střele). Z těch méně známých za zmínku stojí např. titulní povídka "Všechno je definitivní", úvodní "Pitevní sál čtyři", "Místnost smrti", nebo také "Silniční virus míří na sever", kde na čtenáře dýchne známá atmosféra osmdesátých let- tedy doby, kdy King chrlil jeden hororový hit za druhým. Z povídek, které se Kingovi povedly méně, jmenujme "Vše, co miluješ, ztratí se v dáli", a "Ten pocit, co popsat se dá jen těmi francouzskými slovy". Zbytek je buď lehce nadprůměrný, nebo jak zmiňuji- opravdu povedený. Přestože King poslední dobou nedosahuje kvalitou na svá dřívější díla, v této povídkové sbírce dokazuje, že je mistrem ve svém oboru; a je stále připraven čtenáři přichystat výživnou knihu plnou výborných povídek. Spolu s Noční směnou se tento soubor řadí mezi nejlepší Kingovy povídkové sbírky.

80%

13.8.2011, 00:05

Všechno je definitivní

Velmi povedená sbírka povídek od pana Kinga. Na této knize se mi líbí to, že při každém příběhu je na konci nebo na začátku komentář nebo spíš informace o příběhu. Z této sbírky se mi nejvíce líbily - Pitevní sál čtyři, který vypráví o člověku, který se nemůže hýbat a doktoři ho považují za mrtvého - Pán v černém obleku dá se říct téměř skutečný příběh o chlapci který si vyšel na ryby - Sestřičky z Elurie nezávislý příběh k Temné věži - Všechno je definitivní o zvláštním způsobu práce - 1408 o záhadném hotelovém pokoji - Jízda na střele chlapec který se nechá svést stopem - ale úplně nejvíce se mi asi líbila povídka Silniční virus míří na sever. Obraz který přináší smrt. Když mám hodnotitcelou knížku tak dávám tedy devadesát.

90%

Martin Kučera
9.7.2009, 15:33

diel 1. + diel 2.

DIEL 1. Takze, mne sa velmi pacil uz len uvod, kde pise o pisani... Super. Vydarenejsie poviedky su Pitevna cislo 4. a pacili sa mi aj Sestricky z Elurie. V pribehu "Vsetko je fatalne" som sa po Kingovom uvode velmi tesil, no troska ma to sklamalo, s tymi drobnymi sa dalo podla mna este troska viac pohrat ;) Ale inak dobra kniha. DIEL 2. V "Teorii L.T. o domacich milacikoch" je par super momentov a super myslienok. V "Cestnom viruse" sa mi pacil napad s obrazom, dlho som necital. Teraz si taky obraz zhanam :-D Obed v Gotham Café sa mi zdal zbytočne naťahovaný. "Ten pocit, ktorý sa dá opísať len po francúzsky" - pekne zamotané, ale páčilo sa mi :) 1408 - jedna z lepších poviedok o izbe v ktorej straší, čo som čítal. Jazda na strele - tú som už zvlášť hodnotil. "Štvrťdolár pre ščastie" - pre mna neuveritelne... :( Ale celkovo nadpriemer.

80%

Rocky
20.9.2008, 21:21

Nejlepší povídky-PITEVNÍ SÁL ČTYŘI,PÁN V ČERNÉM OBLEKU(úplně nejlepší),SMRT JACKA HAMILTONA,SESTŘIČKY Z ELURIE(zajímavý přídavek k Temné veěži),SILNIČNÍ VIRUS MÍŘÍ NA SEVER,JÍZDA NA STŘELE.MÍSTNOST SMRTI mě nebavila.Povídka VŠECHNO JE DEFINITIVNÍ je o ničem a povídkou 1408 jsem byl zklamán,hlavně co se týče zdlouhavého začátku rozhovoru s ředitelem hotelu.Ostatní hodnotím průměrně.Bohužel i přes pár dobrých povídek,hodnotím tuto sbírku jako mírné zklamání.

60%

29.7.2008, 18:18

Wow

Je tazke hodnotit celu zbierku, kedze je zlozena zo 14(!) poviedok. Takmer vsetky poviedky ma hned dostali, neviem ako moze jeden clovek vymysliet tolko skvelych poviedok "naraz". Najviac sa mi pacila Pitevna cislo 4. Patri k mojim oblubenym poviedam, aj pre to, ze sa skoncila uzavretym koncom a citatel si nemusel nic domyslat. Taktiez Jazda na strele, Muz v ciernom obleku alebo 1408 neboli na zahodenie. Velmi sa mi pacilo, ze SK za alebo pred kazdou poviedkou napisal nejaky ten uvod a poznamky autora, aby nam vsetko objasnil. Tkamer vsetky poviedky boli skvele. Nepacili sa mi mozno iba Sestricky z Elurie. Ja nie som prave na taketo sci-fi fantazijne pribehy. Pripadalo mi to ako strasidelny Pan prstenov. Ale aj tak to bola najlepsia zbierka poviedok, aku som citala.

100%

9.4.2007, 10:01

Napětí, okamžitá podmanivost a schopnost probouzet v nás strach jsou jen některými z atributů úžasně plodné představivosti možná nejlepšího vypravěče naší doby. Ať už píše o setkání s mrtvými či téměř mrtvými nebo o hrůzách, které na nás číhají v běžném životě, od odvykání cigaretám až po zahradní výprodeje, představuje se nám Stephen King ve všech čtrnácti temných povídkách této sbírky ve vrcholné formě. Všechno je definitivní, první sbírka povídek po Nightmares & Dreamscapes, obsahuje i Jízdu na střele, Kingovu originální e-knihu, která přilákala přes půl milionu online čtenářů a stala se nejznámější povídkou desetiletí. Jízda na střele, v této sbírce poprvé uveřejněná tiskem, vypráví příběh Alana Parkera, který se snaží dostat stopem do nemocnice, kde leží jeho matka, jenže nastoupí do auta ke špatnému řidiči. V povídce Oběd v Gotham Café promění nepříčetný vrchní schůzku rozhádaného páru v krvavý masakr. Ústřední postavou audio-povídky 1408, zde poprvé v knižní podobě, je úspěšný spisovatel, jehož specialitou jsou díla jako "Deset nocí na deseti strašidelných hřbitovech". Noc v pokoji 1408 hotelu Delfín sice přežije, ale je jisté, že o strašidlech už nikdy psát nebude... Povídky: - Pitevní sál čtyři (Autopsy Room Four) - Pán v černém obleku (The Man in the Black Suit) - Vše, co miluješ, ztratí se v dáli (All That You Love Will Be Carried Away) - Smrt Jacka Hamiltona (The Death of Jack Hamilton) - Místnost smrti (In the Deathroom) - Sestřičky z Elurie (The Little Sisters of Eluria) - Všechno je definitivní (Everything's Eventual) - L. T. a jeho teorie domácích zvířat (L.T.'s Theory of Pets) - Silniční virus míří na sever (The Road Virus Heads North) - Oběd v Gotham Café (Lunch at the Gotham Café) - Ten pocit, co popsat se dá jen těmi francouzskými slovy (That Feeling, You Can Only Say What It Is in French) - 1408 (1408) - Jízda na střele (Riding the Bullet) - Čtvrťák pro štěstí (Luckey Quarter)

100%

7.4.2007, 22:03

Je to nejlepší sbírka

Nesouhlasím s tím, že by pro mě byla třeba jen jedna povídka z této sbírky zklamaním.Všechy jsou "definitivní" (pochopíte, proč používám toto slovo až si to přečtete), napínavé a mistrně napsané.King má pravdu, když v úvodu říká, že v této knize vznikla dokonalá harmonie mezi "krváky" a psychologickými kousky.Tato kniha není vůbec ztráta peněz a hodnotit ji pod 90 procent mi připadá až odporné.Já se přikláním k nejlepšímu hodnocení pro nejlepší sbírku povídek Stephena Kinga!

100%

Jakub Musil
18.1.2006, 19:51

Všechno je.....

Sestřičky z Elurie,Silniční virus míří na sever,1408 a Jízda na střele. To jsou opravdu velmi dobré povídky z tohoto cyklu.Pohříchu však musím konstatovat,že většina ostatních pro mne byla naprostým zklamáním.Není to první povídková kniha od Kinga co jsem přečetl např. Noční směna,Pátá čtvrtina či Dolanův Cadillac, ale tato se mi celkově zdála ze všech nejslabší.Tím samozřejmě nechci nikoho odrazovat,aby ji nečetl, je pouze můj osobní názor.COACH

50%

6.10.2005, 20:56

Kvalitní sbírka

Dle mého názoru povedeně sestavená sbírka velmi dobrých i průměrných povídek. Čte se jedním dechem, vřele doporučuji! Hlavně kuřákům!:) Své si zde najdou i milovníci Rolanda. Na pitevní sál nezapomenete!

90%

17.4.2005, 16:46

ujde

je to velmi zajímavá sbírka povídek, radím vám, abyste si ji přečetli. Nenechte se hned na začátku otrávit a nějaké příběhy vás opravdu odradit mohou, jáj jsem si myslela, že to vůbec nedočtu do konce a že některé příběhy vynechám, ale mile mě nakonec překvapily. A souhlasim že BJORGA AFRICKÁ bYl dobrý nápad.

70%

28.1.2005, 17:34

Vcelku pěkné povídky

Přestože se zde podle mě nenacházejí žádné "vyložené drasťáky",jak tvrdí autor na předsádce,nalézají se zde VELMI zajímavé,překvapivé i provokativní povídky,plné sarkasmu,cinysmu a občas i morbidity.Ale přestože jsou fakt pěkné,na víc jak 60% to u mě nemá.Ale doporučuji,když už nic jiného,tak alespoň půjčit z knihovny.Mimochodem,ten nápad se skoromrtvým chlapíkem(a bojgou AFRICKOU :-) je vážně COOL!!!

60%

Martin Plachý
30.12.2004, 17:36

Všetko je možná

Je to naozaj rozmanitá zbierka poviedok. Od tých na ktoré rýchlo zabudnete a tých ktoré si budete dlho po prečítaní pamätať. A ktoré to budú to radšej nechám na Vás. Inak celkom vydarený počin.

70%

Zeke
11.11.2004, 21:06

Sbírka

Sbírka povídek Všechno je definitivní mě velmi zaujala, svůj podíl na tom také má rozložení povídek-střídají se ty skvělé s těmi co mě až tak nezaujaly. Podle mě mezi nejzdažilejší patří Pitevní sál čtyři, Jízda na střele, Silniční virus míří na sever a další. Pitevní sál číslo čtyři u mě ale vítězí na plný čáře-velmi mě zaujal nápad(skuste si představit že do vás někdo chce řezat přestože stále žijete), prostě nešlo knížku odložit aniž bych tu povídku dočetla a takovou povahu by podle mě měly mít všechny povídky. Žádná z povídek není vyloženě špatná, jen mě nezaujala, ale sem si jistá, že se najdou lidi, kteří na ni nedají dopustit. Každý sme prostě originál.

80%

**Merykara**
21.9.2004, 22:22

Všechno je definitivní

Nevim, jak bych měl ohodnotit sbírku povídek, tak jsem si jednotlivé povídky tak nějak sprůměroval (a vyšlo mi 8/10). Sbírka obsahuje povídky-jak pro mě nazáživný (L.T., Vše co miluješ..., Smrt J.H.) - tak povídky naprosto úžasný (Pitevní sál 4, Jízda na střele, Obět v Gotham Café).

80%

2.6.2004, 20:57

Docela drastické metody!

Brr, přečetla jsem si povídku Nekuřáci, a.s. a Kingovy metody ně dostaly. Je pravda, že bych měla přestat kouřit, je to dost ošklivý zlozvyk, ale tomuto "lehce" donucovacímu způsobu jsem opravdu nepřišla na chuť :-)
Mimochodem tuhle povídku jsem našla v knize Zločin od J. Deavera. Vřele doporučuju!

80%

Koťátko
15.4.2004, 10:25

Všechno je definitivní

Patřím mezi lidi, který velice rádi čtou povídky Stephena Kinga a proto mě tato kniha velice potěšila. V této sbírce se nachází jak velice dobré povídky tak i průměrné, i když u Kinga říct průměrné je u většiny jiných autorů, říct skvělé. Ze skvělých povídek by měl člověk jmenovat hlavně Jízda na střele, která vypráví o cestě chlapce z vysoké školy za svou nemocnou matkou. Po cestě stopuje a stopne si mrtvého muže, který se zabil v autě. Ten mu dá vybrat mezi jeho životem a životem jeho matky. Další z výborných povídej je Oběd v Gotham cafe. Muž se před rozvodem sejde se svou ženou v restauraci, kde se zblázní číšník a začne vraždit hosty. Silniční virus míří na sever je o muži, který v garážovém prodeji koupí obraz, na kterém je automobil, který se k němu přibližuje, až ho i zabije. To je jen výběr ze sbírky těchto povídek. Osobně se mi tato sbírky velice líbila

90%

2.3.2004, 07:50

Čítavé poviedky

Najnovšia Kingova zbierka poviedok je rôznorodou zmesou hororových a nehororových poviedok a nájdeme tu dokonca aj jedno zatúlané fantasy. Najviac sa mi zo zbierky páčia "Sestričky z Elúrie", ktoré už ale vyšli v inej zbierke fantasy poviedok rôznych autorov. Ako vynikajúce hodnotím aj poviedky "Izba č. 1408", "Cestný vírus smeruje na Sever" a "Muž v čiernom obleku". Kniha obsahuje aj raritu, poviedku "Jazda na strele", prvú poviedku na svete vydanú len prostredníctvom internetu, ktorá je ale bohužiaľ skutočne viac zaujímavá spôsobom vydania ako svojou kvalitou. Za podpriemerné považujem "Všetko je fatálne", "Teória L.T." a najmä "Štvrťdolár pre ščastie". Posledne menovanú vec, by som radšej spálil a nie uverejnil. Zbytok posádky sú celkom zaujímavé a dobre čítavé poviedky pri ktorých nezívate od nudy. Potešili ma Kingove úvodné komentáre, ako dostával inšpiráciu a akým spôsobom poviedky písal.

70%

24.11.2003, 20:25

Působivé kousky pana Kinga

Povídky Stephena Kinga jsou v našich zemích bohužel trochu opomíjeny a tak doufám, že sbírka "Všechno je definitivní" bude v Betě pověstnou první vlaštovkou a že záhy dojde i na dvě starší. Recenzovaná sbírka je poměrně čerstvým výtvorem pana Kinga, vyšla v roce 2002, ale z jiného hlediska zase tak čerstvým dílem není. Ze čtrnácti povídek se totiž nejméně polovina objevila v různých publikacích již dříve a některé povídky jsou dlouho známy dokonce i českému čtenáři.
Sbírka obsahuje povídky výborné, průměrné, ale bohužel, dle mého názoru také podprůměrné. Sám King v úvodu upřímně konstatuje, že se bavil pouze při psaní dvou povídek - "L. T. a jeho teorie domácích zvířat" a titulní povídky, což je na výsledku znát. Obě povídky překvapí svou originalitou, samozřejmostí je u Kinga tradiční lehkost podání v kombinaci s humorem - obě si tedy získaly i mojí oblibu. Na stejnou úroveň bych zařadil i další výbornou a drsnou povídku "Oběd v Gotham Café" či "Silniční virus míří na sever" - byť druhá zmíněná trochu ztrácí co do originálnosti, ale je prostě bezvadně strašidelná.
"Pitevní sál čtyři" je jak vystřižený z příběhů Alfreda Hitchcocka, takže pointou patrně nepřekvapí, zato však pobaví. "Pán v černém obleku" se mi jeví jakýmsi nedotaženým dojmem - o pointě se v tomto případě dá jen těžko mluvit, určitá nedotaženost mi vadila i v případě "Místnosti smrti" - což je dobrá povídka, ale napnutý čtenář by myslím neopovrhl rozvinutějším líčením útěku hrdiny, které je vlastně v nejlepším utnuto. "Sestřičky z Elurie" zaujmou myslím nejen fanoušky Temné věže - ten příběh stojí velmi dobře sám o sobě, uvážíme-li, že King byl při jeho psaní v podstatě dost svázán, aby nějakým způsobem nenarušil linii románové série.
Zmínil jsem, že sbírka obsahuje i podprůměrné momenty - třeba taková "Smrt Jack Hamiltona" na mě absolutně nezapůsobila, "1408", ač atraktivní motiv strašidelného hotelového pokoje, podle mého názoru se rovněž míjí účínkem - je příliš přeumělkovaná (údajně se má filmovat - divím se, že filmoví producenti nesáhnou po některé kvalitnější povídce, ale trh si patrně žádá takovéto produkty).
Velmi zajímavé jsou úvody, respektive doslovy, kde King vysvětluje okolnosti vzniku každého příběhu a které jenom potvrzují známou pravdu - ten chlap má jednoduše obrovskou fantazii a dokáže i s neoriginálním materiálem - ne-li přímo divy, tak alespoň působivé kousky.

70%

4.8.2003, 03:44

Je to stále BEST OF...?

Po delší době se českému čtenáři opět dostala do rukou povídková tvorba mistra hororů Stephena Kinga. Jeho romány jsou u nás vydávány poměrně rychle a často, ale u povídek to neplatí. Už v předmluvě této sbírky to vysvětluje samotný autor. Povídky pro současného čtenáře nejsou atraktivní, nejsou IN. Je to problém nejen u nás, ale vlastně celosvětový. I King si vydobyl svoji slávu především na románech, ale jak říká, nechce ztratit to umění napsat povídku, proto vznikla i tato knížka.
Patřím k lidem, fanouškům Stephena Kinga, kteří tvrdí, že jeho současná tvorba skvělá, ale už není tak originální. Je bezesporu literárně kvalitnější, stylovější, ale to, co dělalo jeho díla z 70. a 80. let tím pravým, kingovským, to dnes už není. Chytnout čtenáře, vybrat ta pravá, abych tak řekl úderná slova a věty, napnout jeho nervy a pak … prásk. Myslím, že jeho současný trend, pro mne problém, je to, že napíná nervy čtenáře stále dál, až za krajní mez, kdy tato struna praskne, a člověk ztratí zájem. Povídku, nebo příběh dočte, ale pointa, překvapivý závěrečný prvek, ten ztratí na své kvalitě. Zkráceně bych mohl říct, že je moc „ukecaný“. Utopí příběh v množství zbytečných slov.
Ve sbírce „Všechno je definitivní“ jsou povídky seřazeny podle toho, jaké padaly karty. Kingovi se to líbilo, protože nějaký bůh náhody nastolil rovnováhu mezi těmi literárnějšími kousky a drasťáky, jak píše v předmluvě. Je zajímavým úkazem, že mnozí fandové, téměř všichni, se kterými jsem mluvil, považují za nejlepší část knihy jeho úvod a následné komentáře ke každé povídce. Jsou napsány dokonale uvolněným stylem, vyřazuje z nich vypravěčský dar, kdy slova a myšlenky kloužou jedna za druhou jako po másle. O některých povídkách ze sbírky se to říct nedá. Je cítit, že na nich musel pracovat, jako by to byla zakázka, kterou musí dodělat, ať se mu to líbí, nebo ne.
Patřím mezi ty problémové lidi, co taky moc povídkové knížky nečtou. Třetina povídek je dobrá, třetina průměrná, a poslední třetina zbytečnosti, která autor vložil jen proto, aby naplnil knihu, nebo dodržel smlouvu. U některý autorů to nebylo pravidlem. A právě King k nim patřil. Tam bylo všechno buď skvělé, nebo dobré. U této sbírky už to neplatí. Některé příběhy jako třeba „Vše, co miluješ, ztratí se v dáli“, „Smrt Jacka Hamiltona“ a „Ten pocit, co popsat se dá jen těmi francouzskými slovy“ se dají charakterizovat , a teď ukradnu myšlenku čtenáře Douglase, že jsou odvyprávěny formálně bez chyb, textům nelze nic vytknout, ale chybí jim ta dravost a energie, potřeba tím krátkým příběhem čtenáře zničit. Povídka z lákavým názvem „Pitevní sál čtyři“ je dobrá, i když taky ukradená, tentokrát A. Hitchcockovi, ale dojela na množství slov. Zkrátit ji z 24 stran na polovic, rychleji dospět k pointě, pak by byla perfektní. A příběh „Čtvrťák pro štěstí“, tak ten snad patří do cyklu - King pro nakl. Harlequin.
Ale pak tu jsou skvělé kousky. Už druhá povídka „Pán v černém obleku“ je příběh, ze které jakoby vyzařovala děsivost IT, nebo Tělo. Jen bych příště prosil tvrdší konec. I titulní povídka patří k tomu nej z celé knihy. Tam nelze nic vyčíst, skvělý nápad, kingovský konec. V příběhu „Silniční virus míří na sever“ jako bych cítil Richarda Bachmana, temnější dvojče Stephena Kinga. Možná odhadnutelný závěr, ale ta atmosféra! K vrcholům celé sbírky patří bezesporu „Jízda na Střele“ (mnozí znáte z internetu), „Sestřičky z Elurie“ (taky už vyšla ve sbírce Legendy ed. R. Silverberga), „Oběd v Gotham café“ a „1408“. Temné, drsné a dobře napsané. Snaží se ukázat svět, kde nic není jak má být. Tedy svět, ve kterém každý den žijeme. Kde zlo nelze porazit, definitivně. Prostě svět hrdinů Stephena Kinga. Pro tyto příběhy stojí knihu přečíst a vlastnit.
Překlady jsou určitě skvělé, zvlášť když jako redaktor zde zapracoval Jan Vaněk jr., kterému nelze nic vytknout (ale milovat ho nemusíte.) I původní obálka je víc než dobrá. Možná jen písmo na titulu mohlo nakl. BETA udělat jiné, aby pasovalo do řady jako Pytel kostí, Srdce v Atlantidě. Ale třeba tak to je i v originálu.

60%

12.6.2003, 12:03

20 recenzí