Ostrov Duma KeyRecenze
návrat sa nekoná

No, tak táto kniha mala byť podľa viacerých recenzií návratom moderného Kinga ku starým hororovým koreňom- ale pre mňa sa tak nestalo. Dej je rozťahaný, dosť pomaly plynie, niektoré opisy úplne zbytočné a nudné a vlastne prvých 400 strán je vlastne takou prípravou na posledných 100 napínavejších strán. 3/4 knihy ma naozaj akosi neoslovilo- King tu je sice fylozofickejší, Edgara tu opíše fantasticky a snaží sa vystihnúť a vyzdvihnúť tému priateľstva ale čo z toho. Skoro žiadne úmrtia, žiadne napätie, len pár náznakov v podobe obrazov, ktoré namaloval Edgar a ktoré sa udejú aj v reálnom živote. Síce to trošku zachraňuje posledných 100 strán, ktoré vlastne vysvetlujú to velké rozuzlenie a boj s Perse, ale pripadalo mi, že King to odflákol- on má naviac. No mám rozpoluplné pocity

50%

Ján Hrušovský
31.1.2011, 20:54

Tajemná Duma

Ačkoliv jsem od knihy neočekávala, že by mohla dosahovat takových hodnot, jako některá starší díla, velice mile mě překvapila. Poslední dobou se člověk všude dočítá, že mistr hororu už nedosahuje takových kvalit jako dřív, že by to už možná měl raději zabalit, ale touto knihou jasně dokázal, že prostě nemá konkurenci. Děj začíná nenápadně a člověk, kdyby Kinga neznal, si skoro pomyslí, že tuto idylickou atmosféru nemůže nic narušit a kniha snad skončí úplně nevinně. Na Kingovi miluju (mimo jiné) to, že on z neškodného tématu dokáže udělat takový trhák. Bezruký malíř s až nadpřirozeným talentem si jen tak maluje, získá skvělé přátele, pak ta výstava, ale když jste spolu s postavou jakoby na vrcholu blaha, vše se náhle obrátí. To je možná jediná věc, kterou bych této knize vyčetla. Že King dá v určité fází jasně najevo, že tomu příjemnému životu je konec. Vadí mi hlášky typu: "A to bylo naposled, co jsem s ní promluvil." Protože čtenáři, ačkoliv to v hloubi duše ví, ale třeba si to nechce přiznat, je teď už jasné, že smrt přijde a navíc ví přesně koho. To jsou asi jediné momenty, které mě zamrzely. Jinak má kniha všechny Kingovské motivy, které ač se třeba opakují má podle mě čtenář rád. Závěrečný boj je taky výborný a do poslední kapitoly si čtenář nemůže být jist co všechno se vlastně s Perse ještě semele. Takže celkově bych dala knize tak 90% a vřele ji doporučuji:)

90%

Hanka Kyliánková
14.1.2011, 10:44

Duma Key

Tato kniha, ač obsahuje již Kingem použité prvky (např. osamělejší místo, kde je hlavní hrdina o samotě - viz Pytel kostí) či oživování mrtvých - viz Řbitov zviřátek), mně velmi příjemně překvapila, zvláště po předchozím románu Lisey a jejím příběh, který se nelíbil téměř vůbec (v rámci Kingovy tvorby). V ostrovu Duma Key děj plyne pomalu (jak je to v poslední době u Kinga zvykem) s náznaky minulých událostí, jejichž vliv na přítomnost postupně vyplave na povrch. Rovněž jsem byl schopen se ztotožnit s hlavním hrdinou, který měl mé sympatie. Závěrem - u mně velmi příjemně se čtoucí kniha!

80%

Peca-n
9.4.2010, 09:53

Počteníčko

Nádherný tropický ostrov, na kterém se Edgar Freemantle zotavuje z těžké nehody - palmy, písek, přízračné západy slunce, ticho rušené jen šeptáním lastur pod domem, které přehazuje příboj.....Četl jsem tuto skvělou knihu v lednu, kdy venku zuřili třeskuté mrazy a záviděl jsem mu. Také jsem mu záviděl klid a odloučení od civilizace, kdy si spoustu volného času vyplňuje pouze malováním tajemných obrazů a klábosením s přítelem Wiremanem (dalším obyvatelem ostrova Duma Key). Pak se ale něco zvrtlo a závidět jsem mu přestal. Začali se dít podivné věci, ptáci létali břichem vzhůru a z moře začali vylézat mrtví.... Výborná kniha, která je trochu ve stylu stejně povedeného Pytle kostí. Stephen King, jak za starých časů. Všem doporučuji.

100%

Martin Černý
5.3.2010, 15:09

DUMA

Příběh určitě dost čtivý. Začíná sice dost roztahaně, ale pak se děj strhujícím tempem rozjede.Námět výborný, temný. Hrdina si prožívá svou osobní tragédii a to zdaleka netuší, že to bude ještě mnohem horší... Ne vždy vše končí jako happy end.Byl jsem trochu na vážkách pustit se do čtení Dumy, protože po posledním propadáku(Lysein příběh), jsem byl dost zklamaný. Ale nyní všem doporučuji, jděte do toho, tohle má tu pravou kingovskou atmosféru. Coach

90%

10.1.2010, 16:39

duchařina

Ostrov Duma Key rozhodně není špatná kniha, jen jí prostě něco chybí. King opět výborně vykresluje charaktery, tentokrát ale musím vytknout asi až příliš rozvláčný úvod celé knihy. Freemantle je dobrák, nejlepší postavou je ale pravděpodobně Wireman, který má výborné hlášky. S tou duchařinou si myslim, že to King tentokrát trošku přehnal,ve svých dílech je přece jen silnější, když je zlo uvěřitelnější. Při čtení jsem měl pocit, že lehce vykrádá sám sebe - vzpomněl jsem si na Mrtvou zónu (podobný osud hrdinů), na Nezbytné věci a místy i Rose Madder. Neříkám, že je to špatně, jen mi prostě v tý knize něco chybělo. Přesto hodnotím velmi vysoko. Dal bych 75, to tu není..dám tedy 80.

80%

15.10.2009, 11:00

Bomba!!!

Citace: "Jak namalovat obraz? Začněte na nějaké prázdné ploše. Nemusí to být papír nebo plátno, ale měla by být bílá. Říkáme bílá, protože potřebujeme nějaké slovo, ale to pravé slovo zní nicota. Černá je absence světla, ale bílá je absence paměti, barva neschopnosti si vzpomenout. Je potřeba stanovit horizont. Musíte tu bílou porušit. Docela jednoduchý čin, řekli byste možná, ale každý čin, který znovu tvoří svět, je hrdinský. Vezměte tuku a nakreslete přes to bílé plátno první váhavou čáru. Čáru obzoru, jistě. Ale zároveň škvíru, jíž může vproudit čerň…" Rozbor autorova stylu: Zdá se, že King je zpět a v plné síle. Duma Key je příběhem obyčejného muže, který si projde tragédií, kdy přijde o ruku. A tentýž muž vypráví celý příběh. Již od začátku tušíme, že zřejmě přežil, ale u knihy nás drží zvědavost, jak se z celé patálie, kterou ještě vlastně také neznáme, vlastně dostal. Psychologie postav je zde bravurní. Kingovi se podařilo s téměř minimem postav dosáhnout úžasného výsledku, kdy každá postava má svůj vlastní život a svůj osobitý styl. Edgar, zpočátku sebekritický a rozlícený zjišťuje, že i s jednou rukou se dá žít. Wireman, jehož častá úsloví a moudra vás mnohdykrát rozesmějí, je právník a zároveň chůva. A Edgarova manželka s dcerami, jsou ženy, které se snaží smířit s tím, že jejich nejbližší odjel na bohapustý ostrov a má pouze jednu paži. Vlastní hodnocení: Ano, opravdu to vypadá tak, že King je zpět. Ale nic se nesmí zakřiknout a tak to raději dělat nebudu. Ostrov Duma Key je silný příběh muže s jednou paží. Autor použil fakta z vlastní zkušenosti, kdy se po vlastní autonehodě musel znovu učit chodit. Tento obraz se odrazil v příběhu, avšak s takovou grácií a noblesou až dojímá. Wiremanova úsloví mne opravdu častokrát rozesmála a bláznivý chechtot dvou mužů jako bych slyšel ve vedlejším pokoji. Z počátku jsem se domníval, že půjde možná jen o jakési drama. Vždyť to vypadá jako pohádka jednorukého. Zjistíte, že jste výtečný malíř, ocitnete se na překrásném tropickém ostrově, v domě, pod nímž vám hučí lastury. Co jiného si přát? Nebylo by nádherné na takovémto ostrově zestárnout? Nejspíš bylo, pokud by se na něm nevyskytovala něco až moc tajemného, co uniká našemu chápání. Tím něčím je Perse. A tehdy to děsivé začne. Nemyslel jsem si, že někdo dokáže tak bravurně z ráje udělat peklo, ale stalo se. Do Duma Key jsem se zamiloval. Tuhle knihu jsem si koupil na Vánoce jako dárek a musím tedy v závěru uznat, že to byl správný dárek. Dárek na letní tropické počasí, kdy kolem vane suchý letní vzduch a slunce vám spaluje kůži. Z ráje se stane peklo a vy se stanete dobrodruhy v tomto nebezpečném světě.

100%

30.5.2009, 17:45

Super

Stephen King to zase nandal všem kdo ho neustále kritizují,že to co píše už není ono,že to není horor,že nám po nehodě vypadl ze cviku.Takový názory jsou k smíchu.Tohle skvělé dílo to jen dokazuje.Napínavý příběh se skvělými postavami např.Witerman který má nezapomenutelné hlášky.Dokonalé popisy obrazu,strhující děj a hruzu nahánějící PERSE.I když byl PYTEL KOSTÍ super na DUMA KEY NEMÁ.vVerdikt je jasný STEPHENEJEN TAK DÁLE.

100%

25.1.2009, 07:12

Florida

DUMA KEY je duchařina ne nepodobná PYTLI KOSTÍ, jen je podle mého názoru o chlup lepší. Možná to bylo Floridskou atmosférou a lodí duchů pohupující se na vlnách ve Freemantelových obrazech, či prostě jen stylem vyprávění. Nevím, ty obrazy mě prostě pohltily. Kingovi se také do děje podařilo zakomponovat příběh o přátelství, u kterého si vzpomenete na jiné dva parťáky co si museli odkroutit svůj trest ve věznici jménem Shawshank.

100%

14.12.2008, 17:45

Duma Key

Po nehode na stavbe, kdy prijde o ruku i o zenu, se Edgar Freemantle odstehuje z Minesoty na Floridu, aby zde podstoupil neco, co psychologove popisuji jako "zemepisnou lecbu". Znovu nalezne vasen k malovani a zjistuje, ze je v tom velmi dobry, ale zaroven, ze jeho obrazy maji jaksi neco navic. Na Duma Key take nachzi nove pratelstvi s Wiremanem, spriznenou dusi, hledajici zde utociste jako spravce domu pani Elizabeth Eastlake. Elizabetina minulost take zahrnuje bolestive vzpominky, ktere se znovu probouzeji a spojuji tyto hrdiny, aby spolecne celili dabelske bytosti jmenem Perse. Tato knizka mne pohltila od prvnich stranek a i kdyz se nazory na jeji konec rozchazeji, mne se libila takova, jaka je. Zaujala mne o to vic, ze na mne i pres zucastnenou nadpozemskou silu pusobila nadmerne ralisticky.

100%

12.8.2008, 14:53

10 recenzí