Pod kupolíRecenze
Před kupolí, za kupolí...

King chtěl tuto knihu napsat už v roce 1976, ale když si po čtrnácti dnech psaní uvědomil, o jak obtížnou látku se jedná, tak dle svých vlastních slov "stáhl ocas jako spráskaný pes" a nechal toho. No a dobře udělal, protože doba se za těch třiatřicet let posunula, přišly nové technologie, ale - a to zejména - King nám mezitím krásně vyzrál. Pokud jsem některým jeho románům vyčítal jistou dramaturgickou nevyrovnanost (Prokletí Salemu, Svědectví), v tomto případě musím s potěšením konstatovat, že Pod kupolí je báječně vyvážené dílo, které se rozjíždí sice postupně, nicméně od začátku až do samotného konce nabírá na obrátkách a nemá hluchá místa. Nevím, zda je to schopnou Kingovou redaktorkou nebo tím, že nám mistr prostě zraje jako víno, ale je to skvělé. Český překlad si pochvalu ale nezaslouží. Nerozumím například tomu, proč překladatelka používá výraz "pacemaker" místo krásně nečeského, za to všem dobře známého výrazu "kardiostimulátor". Rozsahem si nic nezadá s TO ani se Svědectvím, nicméně co do kvality zůstává za oběma z nich (i když, v případě Svědectví je to o prsa čínské běžkyně). Pod kupolí však určitě patří do TOP 5 Kingovy tvorby.

70%

8.8.2012, 19:29

Rozpaky

Možná jsem, vzhledem k délce díla, četl příliš nesoustředěně, ale s To to, podle mého názoru, nelze srovnávat ani zdaleka. Není tu v podstatě nic nového, spíš nadbytek, nepřeberné obrazy umírání, násilí páchané na dětech, ženách, starcích. Ty nejnižší lidské pudy popsané s gustem step by step. Neznáme zlo je opět nástrojem k vykreslení charakterů, ale tentokrát je herců více než je zdrávo, malých příběhů inflace, takže čtenář ztrácí přehled, tudíž nejednou postrádám hloubku charakterů, ne vždy jsou podány přesvědčivě, spíše jen načrtnuty. Silnou stránku tak vidím v odrazu současného „globalizovaného“ světa, kdy jednotlivec je nelítostně vláčen událostmi, aniž je může nějak ovlivnit, korigovat. Mikrosvěta pod kupolí (Jaký je rozdíl mezi kupolí a kopulí – co je správnější?) se zmocní bezohlednost a nelidskost, podporovaná figurkami bez zásad, které se potřebují přimknout k silným leč bezskrupulózním vůdcům, kterým ochotně slouží, jsou poslušnými vykonavateli jejich egoistických záměrů. King chtěl zřejmě ukázat bezvýchodnost řešení problémů v izolované komunitě, kdy dobro podléhá zlu, protože jeho nástroje jsou málo účinné. Nelze se proto divit tomu, že celý konflikt autor vyřeší vyhlazením téměř všeho živého, dobro se nestačí mobilizovat, sobecké zlo se vlastně samo zničí a do pekel s sebou vezme všechny. Že události „pod pokličkou“ se snadno mohou rozrůst do obludných (globálních) rozměrů? O tom nelze pochybovat. To je memento. Nicméně, trvám na názoru, že syrovosti a surovosti si v tomto případě King vychutnal do té míry, že základnímu poselství to u méně otrlých čtenářů bude na škodu.

60%

8.3.2012, 10:13

jako za starých časů

Pod kupolí je román z nové doby, který připomíná starého dobrého Kinga. Strhující, s úžasně slizkými záporaky a propracovanými postavami a charaktery. Měl jsem u toho opravdu pocit jako u těch nejlepších mistrových románů - nechtělo se mi číst, ale zároveň jsem potřeboval vědět, jak všichni dopadnou. V druhém plánu je to skvělá sonda do psychologie skupiny, která je nějakým způsobem uzavřená a odtržená od světa. Možná mohl lépe vyřešit existenci té kupole a celkový závěr, ale jinak vynikající kniha, kterou dopuručuju všema deseti.

90%

20.2.2012, 23:12

BOŽÍ BOJOVNÍK

Spolu s Temnou věží jde o nejlepší Kingovu věc z období "po nehodě". Pod Kupolí je téměř tisíci stránkový macek nacpaný vynikajícími postavami (Šéf, Sanders, plukovník Barbie, Strašák Joe), napínavým příběhem a pro Steva typickým sarkastickým humorem. Vyřešení celé záhady je typicky Kingovské, nenápadné a ve své prostotě i velmi chytré. Jinak já osobně jsem si nejvíce užíval pasáže kolem metamfetaminové továrny, jejíž význam je v závěru vskutku gigantický.

100%

24.12.2011, 14:38

4 recenzí