Doktor SpánekRecenze
Je to stále těžší.

Je stále těžší psát recenze a hodnotiv velkého mistra. To se týká i "Doktora spánka," kterého jsem dostal pod stromeček s "Panem Mercedesem." Zatímco psychodetektivka mě příjemně překvapila tím jak se SK umí pohybovat v žánru pro něm neobvyklém, tak Danova natahovaná sága mě zas tolik nezaujala, mnohé se opakuje, mnohé klopotně naroubovává. Autor velmi rád více či méně propojuje různé romány postavami, rád se také k prostředí svých děl vrací nebo na ně odvolává. Je jasné, že si tady udělal radost v míře vrchovaté, ale jak sám přiznává, tak nastavovaná kaše nejen ve filmu témeř pravidelně není tak chutná jako čerstvě připravená. Osvícení je bomba, což bych o Doktorovi netvrdil, King si to asi tentokrát nemyslí. Protože mě "Mercedes" nadchnul, tak tady dlouho trvalo než jsem se začetl. Tak asi od stodvacáté strany jsem se konečně chytil a docela to uprašovalo. Jenomže závěr (což je u Stephena pomalu pravidlo) to je zase změť myšlenek a obrazů, které se pokouší čtenáři imputovat cosi, co se špatně až klopotně přijímá a schroustává. Dnes jsem jsem knihu zaklapl a vložil mezi její sestřičky, a tak jsem možná příliš příkrý, kdoví jestli se k ní vrátím a pak třeba názor změním. Zatím je to ale na 60 %.

60%

5.1.2015, 23:35

Spánek a duchoví lidé

King už několik let cítil potřebu vrátit se k osudům malého Dannyho z Osvícení a letos mu to konečně klaplo. A je možná škoda, že Doktor Spánek není psán jako jeho těžký boj s následky toho, co se dělo v hotelu a alkoholismem, protože v těchto pasážích je román nesmírně silný a čte se prakticky sám. Pak se ale rozdělí do tří vesměs samostatných rovin, které se posléze protnou a to už je malinko problém. Přiznám se, že osudy "duchových lidí" mě až tak neoslovily, a ačkoli byly čtivé, nějak tomu zkrátka něco chybělo. Ona vůbec celá kniha postrádá typicky kingovský strach a hutnou atmosférou a v závěru pak už spíš než o thriller s hororovými prvky jde o fantasy, což mi tak úplně nesedí. Na druhou stranu tu máme Abru, která je sympatická a má obrovský potenciál na další román a tak nějak ji nejde nefandit. Nechybí tu také zajímavé momenty a nápady (komunita přebývající v karavanech s neomezeným zdrojem peněz, atraktivní myšlenka "páry" unikající z obdařených dětí). Je pravda, že konec by potřeboval být údernější a emočně silnější, rozhodně ale není špatný. Doktor Spánek určitě není ta nejlepší Kingova kniha za poslední roky a ten, kdo ho má načteného, určitě vypozoruje, že všechny motivy už kdysi použil jinde, pořád ale jde o slušnou jednohubku, která má svou cenu hlavně v tom, že rozvíjí osudy jedné z autorových nejznámějších postav.

70%

27.11.2014, 22:49

Dobrou noc...

Steve King je jako AC/DC, pořád hraje to samé. Což nemusí být nutně na škodu, jen už prostě tolik nepřekvapuje. Doktor Spánek jede po třech liniích. Dannyho Torrence, přeživšího Overloocku, malé Abry Stoneové a takzvaného Pravého rodu, přičemž poslední jmenovaná je jednoznačně nejslabší. Víc než upíry sající vzácné "mojo" připomínají bandu Cigánů (ze Zhubni) a jako padouši za moc nestojí. To první linie s nepřítelem jménem chlast, to je jiné kafe. Strejda Steve ví, Steve zná. Sám ochlasta byl. I proto je Danův rozjezd asi nejlepší pasáží knihy a je možná škoda, že kniha není jen o tom a klouzá do fantastična ve stylu Žhářky, když se pomalu vybarvují schopnosti malé Abry. V rámci multi vesmíru Temné věže jde jen o další příběh o bořitelích s návazností na jeden z Kingových nejúspěšnějších hororů. Pořád je to ale skvělé počtení.

80%

10.5.2014, 12:02