Pan MercedesRecenze
Tlusťoch vs. terorista

V závěru neskutečně strhující jízda. King ladně vplul do detektivních románů (hororu tu najdete jen drobet) a znovu zabodoval. Pan Mercedes není jako klasická Kingovka, zůstalo poutavé vyprávění, ale popis "vyšetřování" a soustředěnost na detaily je neobvyklá. Počítačové čáry jsou zvládnutné poměrně slušně. Kermit Hodges je skvělá postava (do jeho bot by parádně zapadl bohužel již zesnulý Philip Seymour Hoffman) a jsem rád, že se s ním ještě sejdeme. Holly se pak v závěru musí zalíbit každému a doufám, že ji v dalším díle uvidíme také (očividná USA verze Lisbeth Salander). No a samotný mercedesový vrah byl hnusný, nesympatický zmetek, což je u Kinga netradiční velmi. Jeho záporáci patřili ke skvělým postavám, tenhle je tu prostě jen zlý... snad na tomhle detailu do příště zapracuje.

80%

28.10.2015, 09:53

Mercedes jede

S každou další knihou King dokazuje, jak moc talentovaný je a že opravdu dovede napsat jakýkoli žánr. V Panu Mercedesovi se pustil do detektivních vod a popral se s nimi na výbornou. Nejde tedy v té klasické linii, kdy odhalujeme pachatele spolu s detektivem, ale soustředí se, pro sebe typicky, na psychologickou rovinu, kdy střihovou formou sleduje střídavě vyšinutého mladíka plánujícího velký zločin a policistu v důchodu, který cítí šanci dokončit jeden velký rest. Tento způsob je dost strhující a je zajímavé sledovat pochody jednotlivých postav a skládání souvislostí dohromady. Oba hlavní hrdinové jsou dost silní a zajímaví na to, aby "utáhli" celou knihu, takže není problém s tempem ani samotným velmi silným příběhem, který je až mrazivě reálný. Potěší také dva netradiční pomocníci detektiva ve výslužbě, kterým nelze nefandit, i když jsou každý jiný, mají svých starostí dost a je mezi nimi velký věkový rozdíl. Na druhou stranu tu takřka úplně chybí typické Kingovy minispoilery, které vysloveně nutí číst dál a až na poslední třetinu románu také větší napětí. Je ovšem pravda, že závěr to částečně vykompenzuje, protože je napínavý dost a dost. Pro ty, kteří nemají Kinga tolik načteného, jde jednoznačně o vynikající román, pro jeho fanoušky sice taky, ti ale vědí, že King napsal i lepší díla, a ačkoli Panu Mercedesovi objektivně není co zásadního vytknout, nemá tu atmosféru, kterou mají starší Kingova díla. Je ale možné, že ho plně doceníme až po přečtení celé trilogie, která je v plánu. 70%

70%

16.1.2015, 21:53

2 recenzí