Zhubni!KNIHY

Konečně se ke mě dostala tahle "bachmanovka" a musím říct, že je opět stejně čtivá jako všechna mistrova díla. Začátek je sice pomalejší a tak trošku se vleče a trvá, než čtenáře úplně vtáhne. Pak se to ale rozjede a jak postupně Billy hubne, čtenář se ne a ne odtrhnout. Psychologie sice není tak úplně propracovaná jako jindy, to ale u novrely až tak nevadí. Nechybí nějaký ten děsivý a ryze kingovský popis fyzické proměny člověka, nějaká ta dobrá hláška a zajímavý nápad. Ani jedna z postav není úplně sympatická, což mi malinko vadilo, na druhou stranu to není nikterak zásadní problém. Ginelliho pomsta byla velmi dobře promyšlená, byla ale trošku nepřehledně popsaná, což se mi u Mistra nestává. Body navíc ale získává úplný závěr, který mě odrovnal a zároveň hodně překvapil a nechal hrdinu poletovat v takové černohumorné smyčce. Za mě opět parádní počteníčko, které sice nepatří k těm kingovkám, k nimž bych se vracel, přečíst ho ale není ztrátou času. O tom svědčí i vysoké hodnocení.

80%

29.8.2012, 14:35
Kniha Zhubni
Před kupolí, za kupolí...KNIHY

King chtěl tuto knihu napsat už v roce 1976, ale když si po čtrnácti dnech psaní uvědomil, o jak obtížnou látku se jedná, tak dle svých vlastních slov "stáhl ocas jako spráskaný pes" a nechal toho. No a dobře udělal, protože doba se za těch třiatřicet let posunula, přišly nové technologie, ale - a to zejména - King nám mezitím krásně vyzrál. Pokud jsem některým jeho románům vyčítal jistou dramaturgickou nevyrovnanost (Prokletí Salemu, Svědectví), v tomto případě musím s potěšením konstatovat, že Pod kupolí je báječně vyvážené dílo, které se rozjíždí sice postupně, nicméně od začátku až do samotného konce nabírá na obrátkách a nemá hluchá místa. Nevím, zda je to schopnou Kingovou redaktorkou nebo tím, že nám mistr prostě zraje jako víno, ale je to skvělé. Český překlad si pochvalu ale nezaslouží. Nerozumím například tomu, proč překladatelka používá výraz "pacemaker" místo krásně nečeského, za to všem dobře známého výrazu "kardiostimulátor". Rozsahem si nic nezadá s TO ani se Svědectvím, nicméně co do kvality zůstává za oběma z nich (i když, v případě Svědectví je to o prsa čínské běžkyně). Pod kupolí však určitě patří do TOP 5 Kingovy tvorby.

70%

8.8.2012, 19:29
Kniha Pod kupolí
Děsivé povídkyKNIHY

Soubor čtyř povídek v mnohém připomíná starého Kinga z vrcholné formy. Třeba první povídka 1922 je naprosto super, děsivá a fyzická podobně jako nejvrcholnější díla SK. Naturalistické popisky vraždy a následná hluboká psychologická sonda byly naprosto famózní (90%). Velký řidič je trochu krok zpátky a nějak extra mě nezaujal. Ano, popis znásilnění je super, ale tak nějak tomu celkově něco chybělo a zkrátka mi to přišlo slabší (60%). Prodlužování času je výborná povídka s mrazivým poselstvím o tom, že v každém z nás je kus pěkného hajzla. Bylo to krátké, úderné, sice malinko vykrádačka Nezbytných věcí, ale to nevadilo. Druhá nejlepší povídka (80%). Dobré manželství je taktéž výborné a poměrně originální. King se tady nezapře a nechá hrdinku projít soukromým peklem a všechno to napíše efektně a úderně. Závěr se stárnoucím policistou byl naprosto úchvatný. Nemám větších výtek (80%).

80%

3.6.2012, 23:00
Kniha Černočerná tma
Špekoun vs. cikáni...KNIHY

Výživný příběh v klasickém Bachmanovském stylu. Haleck je ten typický zmetek, který díky svému postavení ze všeho vyklouzne a rozhodně ho nebudete mít rádi. Budete s ním soucítit, ale rádi ho mít nebudete. V celém příběhu není jediná kladná postava, všichni jsou tu svině, někteří jsou zfetovaní, někteří nalití a hlavně jsou to pokrytci (hojná to lidská vlasnost). Steve tu nahodil pár odkazů na sebe a možná to ho stálo pseudonym (nebo myslíte, že se ho chtěl zbavit a nechali tu drobky, které onoho pídila přivedly na stopu, myslíte, že jo?) ale jsou tu umístěné pěkně. Ginneliho promyšlená ofenzíva a skvělý konec nutí jít s hodnocením vysoko.

80%

22.5.2012, 00:18
Kniha Zhubni
RozpakyKNIHY

Možná jsem, vzhledem k délce díla, četl příliš nesoustředěně, ale s To to, podle mého názoru, nelze srovnávat ani zdaleka. Není tu v podstatě nic nového, spíš nadbytek, nepřeberné obrazy umírání, násilí páchané na dětech, ženách, starcích. Ty nejnižší lidské pudy popsané s gustem step by step. Neznáme zlo je opět nástrojem k vykreslení charakterů, ale tentokrát je herců více než je zdrávo, malých příběhů inflace, takže čtenář ztrácí přehled, tudíž nejednou postrádám hloubku charakterů, ne vždy jsou podány přesvědčivě, spíše jen načrtnuty. Silnou stránku tak vidím v odrazu současného „globalizovaného“ světa, kdy jednotlivec je nelítostně vláčen událostmi, aniž je může nějak ovlivnit, korigovat. Mikrosvěta pod kupolí (Jaký je rozdíl mezi kupolí a kopulí – co je správnější?) se zmocní bezohlednost a nelidskost, podporovaná figurkami bez zásad, které se potřebují přimknout k silným leč bezskrupulózním vůdcům, kterým ochotně slouží, jsou poslušnými vykonavateli jejich egoistických záměrů. King chtěl zřejmě ukázat bezvýchodnost řešení problémů v izolované komunitě, kdy dobro podléhá zlu, protože jeho nástroje jsou málo účinné. Nelze se proto divit tomu, že celý konflikt autor vyřeší vyhlazením téměř všeho živého, dobro se nestačí mobilizovat, sobecké zlo se vlastně samo zničí a do pekel s sebou vezme všechny. Že události „pod pokličkou“ se snadno mohou rozrůst do obludných (globálních) rozměrů? O tom nelze pochybovat. To je memento. Nicméně, trvám na názoru, že syrovosti a surovosti si v tomto případě King vychutnal do té míry, že základnímu poselství to u méně otrlých čtenářů bude na škodu.

60%

8.3.2012, 10:13
Kniha Pod kupolí