Tek jako krize víryKNIHY

Tek. Nevím, jak to má King s vírou, každopádně z celé knihy jsem získal dojem, že procházel obdobím jakési krize osobnosti a možná i víry, proto měl potřebu napsat něco podobného. Desperation je výborná kniha plná silných momentů a rozhodně není jen o víře, nicméně chápu ty, kteří ji odsoudí kvůli nadměrným dialogům o Bohu a o tom, jaký je. Je pravda, že jich je tu zbytečně moc a některé proměny postav jsou laciné, King chtěl ale zřejmě ukázat, že ať věříme, nebo ne, vždy si musíme vlastně pomoci sami, i když třeba cítíme, že je to Boží vůle. První polovina je mnohem vydařenější než ta druhá, protože scény, kdy policista chytá nic netušící cestující, jsou fantastické a napínavé. Celé to má navíc skvělou atmosféru odlehlé pouště a osamělost hlavních hrdinů je znát z každé stránky. Duchařský motiv ke Kingovi tak nějak patří, tady je navíc dobře vysvětlen, takže není nač si stěžovat. S blížícím se koncem tempo malinko upadá a závěr nemá asi takovou sílu, jakou by měl mít a úplně tu chybí chvíle, kdy by lezl mráz po zádech a měli bychom větší strach o postavy. Jako celek je ale Desperation velmi dobré čtení a řekl bych, že je o úroveň výš než rozpačití Strážci zákona. Tek en leh.

80%

16.1.2015, 21:33
Kniha Beznaděj
Je to stále těžší.KNIHY

Je stále těžší psát recenze a hodnotiv velkého mistra. To se týká i "Doktora spánka," kterého jsem dostal pod stromeček s "Panem Mercedesem." Zatímco psychodetektivka mě příjemně překvapila tím jak se SK umí pohybovat v žánru pro něm neobvyklém, tak Danova natahovaná sága mě zas tolik nezaujala, mnohé se opakuje, mnohé klopotně naroubovává. Autor velmi rád více či méně propojuje různé romány postavami, rád se také k prostředí svých děl vrací nebo na ně odvolává. Je jasné, že si tady udělal radost v míře vrchovaté, ale jak sám přiznává, tak nastavovaná kaše nejen ve filmu témeř pravidelně není tak chutná jako čerstvě připravená. Osvícení je bomba, což bych o Doktorovi netvrdil, King si to asi tentokrát nemyslí. Protože mě "Mercedes" nadchnul, tak tady dlouho trvalo než jsem se začetl. Tak asi od stodvacáté strany jsem se konečně chytil a docela to uprašovalo. Jenomže závěr (což je u Stephena pomalu pravidlo) to je zase změť myšlenek a obrazů, které se pokouší čtenáři imputovat cosi, co se špatně až klopotně přijímá a schroustává. Dnes jsem jsem knihu zaklapl a vložil mezi její sestřičky, a tak jsem možná příliš příkrý, kdoví jestli se k ní vrátím a pak třeba názor změním. Zatím je to ale na 60 %.

60%

5.1.2015, 23:35
Kniha Doktor Spánek
Spánek a duchoví lidéKNIHY

King už několik let cítil potřebu vrátit se k osudům malého Dannyho z Osvícení a letos mu to konečně klaplo. A je možná škoda, že Doktor Spánek není psán jako jeho těžký boj s následky toho, co se dělo v hotelu a alkoholismem, protože v těchto pasážích je román nesmírně silný a čte se prakticky sám. Pak se ale rozdělí do tří vesměs samostatných rovin, které se posléze protnou a to už je malinko problém. Přiznám se, že osudy "duchových lidí" mě až tak neoslovily, a ačkoli byly čtivé, nějak tomu zkrátka něco chybělo. Ona vůbec celá kniha postrádá typicky kingovský strach a hutnou atmosférou a v závěru pak už spíš než o thriller s hororovými prvky jde o fantasy, což mi tak úplně nesedí. Na druhou stranu tu máme Abru, která je sympatická a má obrovský potenciál na další román a tak nějak ji nejde nefandit. Nechybí tu také zajímavé momenty a nápady (komunita přebývající v karavanech s neomezeným zdrojem peněz, atraktivní myšlenka "páry" unikající z obdařených dětí). Je pravda, že konec by potřeboval být údernější a emočně silnější, rozhodně ale není špatný. Doktor Spánek určitě není ta nejlepší Kingova kniha za poslední roky a ten, kdo ho má načteného, určitě vypozoruje, že všechny motivy už kdysi použil jinde, pořád ale jde o slušnou jednohubku, která má svou cenu hlavně v tom, že rozvíjí osudy jedné z autorových nejznámějších postav.

70%

27.11.2014, 22:49
Kniha Doktor Spánek
Skvělá oddechovka!KNIHY

Reakce na této stránce mě od knihy dlouho odrazovaly, protože podle hodnocení je zde zařazena mezi nejhorší Kingova díla. Jsem rád, že jsem po knize po nějaké době nakonec sáhl. Není to sice nějaké veledílo (díky rozsahu ani být nemůže), ale rozhodně je to skvělá kniha! Celkově mi trochu připomíná třeba Dlouhý pochod, který patří mezi moje nejoblíbenější od Kinga. Je to skvělá oddechovka, kterou za chvíli slupnete, a na konci (i když předvídatelném) vás dojme. Rozhodně by si "Holčička, která měla ráda Toma Gordona" zasloužila lepší postavení ve zdejším hodnocení. Nenechte se jím proto zmást a pusťte se do knihy!

80%

Michael Tománek
21.10.2014, 18:29
Strážci a pocta PeckinpahoviKNIHY

Přiznám se, že Strážci zákona patří k tomu nejhoršímu, co jsem od Kinga (Bachmana) v poslední době četl. Námět je strašlivě zajímavý, o čemž svědčí i první stránky, které navnadí na to, co se bude vlastně dít, nechybí tu typicky kingovské minispoilery a hutná atmosféra. Často je tu znát, že kniha má být jakousi poctou Samu Peckinpahovi a jeho filmům, které svou brutalitou a líčením některých scén Strážce skutečně připomínají. Bohužel postupem času se čtenář začne ztrácet ve velkém množství postav, které jsou více než z poloviny zbytečné, nemají dostatečně rozvinuté osudy a vlastně jsou na Kinga až překvapivě nezajímavé. To, že knihu vydal pod pseudonymem, naprosto chápu, protože jde o román brutální, násilný a bezvýchodný, což je typickým znakem Bachmana. K nejlepším momentům knihy určitě patří osudy tety a autistického chlapce a překvapivě prakticky všechny doplňky klasických kapitol v podobě různých dopisů a deníkových záznamů (výborná pasáž o cestě do opuštěné šachty), kterým nechybí napětí a jsou výborně a výstižně napsány. Jen ty udrží úroveň ve čtivé a nadprůměrné rovině. Nápad s oživením seriálových postav je rozhodně velmi dobrý, jen lehce nevyužitý.

70%

18.10.2014, 23:19
Kniha Strážci zákona