Second part of Dark TowerKNIHY

"Tri vyvoleni" sa znacne lisia od prveho dielu Temnej Veze. Snovost a atmosferickost "Pistolnika" bola nahradena realizmom. Hned uvod je skvely, ked ide Rolandovi doslova o zivot. Rolandove vylety cez teleportovacie dvere do nasho sveta sa mi velmi pacili. King tu rozvija zaujimave zivotne pribehy fetake Eddieho a zmrzacenej zeny Odetty ktora trpi schizofreniou. Niektore pasaze knihy ma ale vyslovene nudili (nekonecne putovanie po plazi od dveri k dveram). Najlepsi bol zaver. Ako sa asi musel citit Roland v hlave cloveka-monstra Jacka Morta?! "Tri vyvoleni" su rozsiahlou knihou o vyse 400 stranach, kde sa vsak dokopy nic prevratneho nestane-Roland si len vyberie svojich dvoch spolocnikov. Napriek tomu nelutujem, ze som si tuto knizku kupil a precital.

80%

28.8.2003, 20:21
Kniha Temná věž II: Tři vyvolení
Sui generis bookKNIHY

Prave sa skoncil pozoruhodny tyzden kroty som prezil v spolocnosti Rolanda z Gileadu-Posledneho pistolnika. Kniha ma pohltila hned po prvych stranach. Je pisana uzasnym tajomnym a atmosferickym stylom. Napriek tomu, ze je relativne kratka, nebol som schopny precitat viac ako 20 stran denne. Cita sa dost tazko. Kazda veta je dolezita a preto to ide tak pomaly. Pistolnik je skvela kniha, nikdy som nic podobneho necital, ani od Kinga, ani od nikoho ineho. Je to kniha "sui generis"- sama o sebe, vlastneho druhu. Dal by som knihe s radostou aj plny pocet bodov, ale fantasticky treti diel Temnej Veze sa mi paci predsa len viac.

90%

28.8.2003, 20:14
Díky za kompletní vydáníKNIHY

Po mnoha a mnoha letech se rozsáhlý český fandom krále hororů Stephena Kinga dočkal kompletního vydání jeho knihy „Different Seasons“. Výbor z těchto čtyř novel vyšel už česky v roce 1991 v nakl. Svoboda. Byly to novely „Nadaný žák“ a „Tělo“. A mimo jiné to byla první kniha v češtině od tohoto fenomenálního autora. Postupem času, kdy se šílenství jménem King začalo šířit i v českých zemích, bylo toto první české vydání sběratelsky stále vzácnější a žádanější. S tím rostla i cena, kterou nebozí fanoušci byli ochotni za výtisk zaplatit. Z původní ceny 40,- Kč to vzrostlo na 400,- až 600,- Kč.(Pokud neměli štěstí, a nesehnali to v antikvariátu za 30 kaček.)
Zvláštností sbírky novel „Different Seasons“ (1982) je fakt, že je to jedna z knih, které vlastně není hororová. Abych to upřesnil, autor říká, že z těchto čtyř novel je jen jedna ze světa hororů. Osobně ale můžu s klidem říct, že to není pravda. Hororové můžou být pro čtenáře všechny. King nám jen dokázal, že děsit nás může nejen svými upíry, satany a hotelovými duch, ale i tím, že nám vykreslí život takový, jaký je – krutý. Všechny povídky mají jedno společné – abyste tento krutý svět přežili, musíte být vytrvalý, nevzdávat se před problémy.

Kniha obsahuje čtyři novely : „Nadaný žák“ (Apt Pupil), „Tělo“ (The Body), „Rita Hayworthová a vykoupení z věznice Shawshank“ (Rita Hayworth and Shawshank Redemption) a „Dýchací metoda“ (The Breathing Method). Český fanoušek mohl už z dřívějška znát děj prvních tří novel. „Nadaný žák“ a „Tělo“ z prvního knižního vydání, „Rita Hayworthová a vykoupení z věznice Shawshank“ díky oscarovému filmu. Jedinou neznámou byla novela „Dýchací metoda“, ta jediná, o které si myslím, že autor označuje za hororovou. Kvalita všech novel je vysoká, ale jestli můžu hodnotit, tak nejvyšší příčku přidělím „Tělu“, pak „Nadanému žáku“ , třetí „Ritě Hayworthové a vykoupení z věznice Shawshank a dost za nimi je „Dýchací metoda“.

„Tělo“
Pozdní horké léto v Maine, slunce spaluje všechno kolem, a v upocených hlavách čtyř kamarádu se zrodí bláznivý, ale neodolatelný nápad, jít se podívat do temného lesa na mrtvolu malého, ztraceného kluka, který se už nikdy z borůvek nevrátí. To je asi tak základní námět. Příběh čtyř kamarádu – Tedda , poloslepého bláznivého syna šíleného otce vojáka, Verna, hloupého kluka z hloupé rodiny, Chrise, městského grázla, který nechce prožít jinými předepsaný životní osud, a Gordiho, pseudopostavy samotného autora z dětství – začíná v posledních dnech letních prázdnin, kdy se Vern tajně dozví od svého staršího bratra místo „odpočinku” chlapce, který se před nedávnem ztratil v lese na borůvkách. Touha po poznání smrti je neodolatelná a všichni čtyři se vydají mrtvolu objevit, a pak se vrátit jako chrabří hrdinové-objevitelé malého nebožáka. Cesta je ale záludná a místy i životu nebezpečná, např. setkání s obávaným „trhačem” psem Chopperem, nebo útěk přes most před vlakem. Nakonec mrtvolu najdou, ale už jim to nepřináší ten pocit hrdinství a dobrodružství, ale jen pocit něčeho konečného a nezvratného. Děj není podle mne to primární, pouze jakási kulisa. To hlavní v příběhu je zamyšlení nad hodnotami života, jeho předurčeností a nespravedlností, ale i krutými životními pravdami, které si nechceme připouštět, např. že přátelé jsou pro člověka potencionální nebezpečí, neboť tě mohou stáhnou na dno , nebo že všechno krásné jednou musí skončit. Novelu jsem už četl asi 6x , a vím, že kdykoliv ji otevřu, znova ji propadnu. Mimo jiné obsahuje dvě skvělé povídky „Čuňas” a „Stud City”.
Nelze to nazvat jinak, než opravdu vrchol autorova literárního umění.

„Nadaný žák“
Todd je svědomitý žák, příklad amerického žáka, který všechno dělá dobře, vypadá dobře a rodiče mají z něj jen radost. Jednoho dne objeví v garáži kamaráda časopisy věnující se tématu, který objeví jako svůj celoživotní koníček – koncentračním táborům SS. Je výkonností a systémem táborů fascinován. Štěstí ho je mu nakloněno, a objeví v jednom starém, zchátralém starci v jeho městě bývalého velitele tábora v Patinu, „řezníka“ Kurta Dussandera, žijící ho v USA pod falešným jménem Arthur Denker. Tím začíná jeho cesta objevování krásy absolutní nadvlády nad člověkem, jehož život má ve vlastních rukou. Nutí ho k vyprávění na téma, která už Kurt dávno pohřbil v paměti. I přes svůj vzájemný odpor u nich vrůstá jistá sympatie ke společnému „koníčku“. S rostoucím sbližování se ale role začínají měnit. Z vládce se stává otrok a naopak. Jsou spolu spojeni více než je jim vhodné. Toddova záliba v panu „Arthurovi“ se mu vymyká z rukou. Jeho svět, ve kterém hraje vzor amerického studenta začíná mít povážné praskliny, které se snaží zalepit prostředky nevhodnými příkladného studenta-Američana. Začíná propadat zoufalství, protože jeho život mu uniká mezi prsty, jeho touha po praktické ukázce moci na podlidmi ho přivedou ke katastrofě. Konec příběhu patří k mému nejoblíbenějšímu, tak typickému pro celý princip tvorby S. Kinga. Poslední stránka je jedinečná.

„Rita Hayworthová a vykoupení z věznice Shawshank“
Příběh z věznice Shawshank má jeden společný prvek jako neméně slavná „Zelená míle“. Oba hrdinové-odsouzenci jsou nevinni. Rozdíl je ale v závěru, v pointě. Pro Coffeyho to nekončí slavně, pro Andyho Dufresna naopak ano. Ale ani v jednom případě nevyhraje spravedlnost. Protože každý je strůjcem štěstí svého. Svět je zlé místo, obzvlášť pak vězení. Andy ví o své nevinně, ale je už natolik zkušený , že nebojuje proti nespravedlnosti, ale sám si udělá svoji vlastní. Rok po roku na tom pracuje, zatím co je zamčen v cele. Jako bankéř dovede věci, které buranští dozorci mohou využít, a tak si získává privilegia tolik potřebná ke své cestě na svobodu. Příběh je nezvyklý v tom, že je to vyprávění jiného vězně, který nám líčí pro něj i okolí záhadnou existenci jménem Andy Dufresne.

„Dýchací metoda“
Tato poslední novela bohužel nějak nezapadá do celkového rámce sbírky. Ani ne tak tématem, jako spíše kvalitou. Příběh muže, který celý život dělá v advokátní společnosti, a je si jistý, že nikdy asi nedosáhne na titul společníka se změní během jednoho dne, kdy je pozván šéfem do jeho gentlemanského klubu. A není to zvyklý pánský klub, jako z příběhů D. Dickense. Nikdo se tam neregistruje, nikdo neví, kolik je asi zrovna členů, neplatí se poplatky, ale je tam stewart, sluha, který ví snad naprosto všechno, vždy poblíž v momentě, kdy potřebujete novou skleničku whisky atd. Celý tento klub se vždy těší na jedinou věc – na vyprávění příběhů. A vrcholně nejlepší se schovává na Vánoce. Tou je i příběh o dýchací metodě, používané dnes v porodnictví.

Na rozdíl od dobré, ve většině případech vynikající práce autora, je prach mizerná práce redakční. V textu je mnoho chyb, což mne velmi překvapuje především u znovu vydaných novel Tělo a Nadaný žák. Chybí slova, jsou překlepy, a nejvíce zarážející je fakt, že v prvním vydání tyto chyby nebyly. No neumí normálně přenést text? I některé další věci, jako že upozorňují čtenáře, že Nadaný žák a Rita Haywoth … jsou už druhé vydání, revidované, a přitom podruhé vyšlo Tělo. I informace, že první vydání vyšlo v nakl. Práce je divné, protože v tiráži prvního vydání nikde není uvedeno nakl. Práce, ale nakl. Svoboda. Jak řekli někteří čtenáři už na netu, co můžeme chtít, je to BETA.
Ale i přes tyto drobnosti je to stále vynikající kniha. I když musím přiznat, že ne jen já považuji za nejlepší už vydané povídky „Tělo“ a „Nadaný žák“. Možná to má něco společného s tím, že to čtenář zná, že je to geniální, možná jakýsi sentimentální slabost pro první kingovku v Čechách.

100%

25.8.2003, 10:00
Kniha Čtyři roční doby
prvničkaKNIHY

Talisman byl první knihou, která se mi dostala do ruky. Byl jsem z ní naprosto unesen.

100%

21.8.2003, 03:45
Kniha Talisman
PorovnáníFILMY

Nejprve jsem samozřejmě viděl film.Arnold, hvězda, snímek se mi docela líbil. Teprve po čase, když jsem se stal "Kingologem", jsem si přečetl knihu a byl jsem rozčarován. Film má s knihou společné akorát to, že se v něm pořádá závod

40%

21.8.2003, 03:40
Film Běžící muž