Kniha lepší než filmKNIHY

Už od svého dětství jsem nadšenou obdivovatelkou Kinga. Loni se mi dostalo do rukou Osvícení, které jsem doslova "zhltla" během necelých dvou dnů. Dokonce jsem zůstala vzhůru do čtyř hodin do rána, jen abych věděla, jak to skončí. Od té doby tuto knihu každému doporučuji. Určitým zklamáním pro mne ale byl film. Jack Nicholson byl skvělý, hotel vypadal úplně stejně jak v mých představách, jenže NĚCO tomu prostě chybělo. Něco, co je v knize přítomno na každé stránce. Divák, který knihu nečetl neví, proč se postavy chovají právě tak jak se chovají.V knize je rozmazána hranice reality a fantazie a my nejsme schopni rozlišit, nakolik je to, co se odehrává ve vysokohorském hotelu opravdové a nakolik jsou všechny nadpřirozené jevy výplody šíleného mozku. Kniha je podle mého názoru dokonalost sama.

100%

Jana Poláčková
21.6.2003, 18:13
Je to síce"2" ale goodKNIHY

Čierny dom - tajuplný názov, pod ktorým si môžeme predstaviť všeličo, no najpravdopodobnejšie je predstava starého zabudnutého domu uprostred "ničoho". King spolu so Straubom navodili tajuplnú atmosféru tohoto diela, príbeh sa síce na mňa až príliž dlho rozbieha a opisy v tretej osobe mi niekedy už liezli na nervy, no oplatilo sa čítať ďalej a knižka ma úplne pohltila,že som ju nedokázal odložiť skôr ako by som sa dozvedel čo bude s Jackom. S ktorým sa stretávame cca po 20rokoch, od záchrany kraľovnej z Teritórii. Musím napísať že sa im nepodarilo prekonať Talizman, o detských hrdinoch im to išlo lepšie a King tým je vlastne známy. No aj tak je knižka zaujímavá a nechýba v nej napätie a akcia,určite sa ju oplatí prečítať.
Budem rád keď sa autori opäť dajú dokopy a vytvoria dalšie dielo.

80%

20.6.2003, 12:37
Kniha Černý dům
Je to stále BEST OF...?KNIHY

Po delší době se českému čtenáři opět dostala do rukou povídková tvorba mistra hororů Stephena Kinga. Jeho romány jsou u nás vydávány poměrně rychle a často, ale u povídek to neplatí. Už v předmluvě této sbírky to vysvětluje samotný autor. Povídky pro současného čtenáře nejsou atraktivní, nejsou IN. Je to problém nejen u nás, ale vlastně celosvětový. I King si vydobyl svoji slávu především na románech, ale jak říká, nechce ztratit to umění napsat povídku, proto vznikla i tato knížka.
Patřím k lidem, fanouškům Stephena Kinga, kteří tvrdí, že jeho současná tvorba skvělá, ale už není tak originální. Je bezesporu literárně kvalitnější, stylovější, ale to, co dělalo jeho díla z 70. a 80. let tím pravým, kingovským, to dnes už není. Chytnout čtenáře, vybrat ta pravá, abych tak řekl úderná slova a věty, napnout jeho nervy a pak … prásk. Myslím, že jeho současný trend, pro mne problém, je to, že napíná nervy čtenáře stále dál, až za krajní mez, kdy tato struna praskne, a člověk ztratí zájem. Povídku, nebo příběh dočte, ale pointa, překvapivý závěrečný prvek, ten ztratí na své kvalitě. Zkráceně bych mohl říct, že je moc „ukecaný“. Utopí příběh v množství zbytečných slov.
Ve sbírce „Všechno je definitivní“ jsou povídky seřazeny podle toho, jaké padaly karty. Kingovi se to líbilo, protože nějaký bůh náhody nastolil rovnováhu mezi těmi literárnějšími kousky a drasťáky, jak píše v předmluvě. Je zajímavým úkazem, že mnozí fandové, téměř všichni, se kterými jsem mluvil, považují za nejlepší část knihy jeho úvod a následné komentáře ke každé povídce. Jsou napsány dokonale uvolněným stylem, vyřazuje z nich vypravěčský dar, kdy slova a myšlenky kloužou jedna za druhou jako po másle. O některých povídkách ze sbírky se to říct nedá. Je cítit, že na nich musel pracovat, jako by to byla zakázka, kterou musí dodělat, ať se mu to líbí, nebo ne.
Patřím mezi ty problémové lidi, co taky moc povídkové knížky nečtou. Třetina povídek je dobrá, třetina průměrná, a poslední třetina zbytečnosti, která autor vložil jen proto, aby naplnil knihu, nebo dodržel smlouvu. U některý autorů to nebylo pravidlem. A právě King k nim patřil. Tam bylo všechno buď skvělé, nebo dobré. U této sbírky už to neplatí. Některé příběhy jako třeba „Vše, co miluješ, ztratí se v dáli“, „Smrt Jacka Hamiltona“ a „Ten pocit, co popsat se dá jen těmi francouzskými slovy“ se dají charakterizovat , a teď ukradnu myšlenku čtenáře Douglase, že jsou odvyprávěny formálně bez chyb, textům nelze nic vytknout, ale chybí jim ta dravost a energie, potřeba tím krátkým příběhem čtenáře zničit. Povídka z lákavým názvem „Pitevní sál čtyři“ je dobrá, i když taky ukradená, tentokrát A. Hitchcockovi, ale dojela na množství slov. Zkrátit ji z 24 stran na polovic, rychleji dospět k pointě, pak by byla perfektní. A příběh „Čtvrťák pro štěstí“, tak ten snad patří do cyklu - King pro nakl. Harlequin.
Ale pak tu jsou skvělé kousky. Už druhá povídka „Pán v černém obleku“ je příběh, ze které jakoby vyzařovala děsivost IT, nebo Tělo. Jen bych příště prosil tvrdší konec. I titulní povídka patří k tomu nej z celé knihy. Tam nelze nic vyčíst, skvělý nápad, kingovský konec. V příběhu „Silniční virus míří na sever“ jako bych cítil Richarda Bachmana, temnější dvojče Stephena Kinga. Možná odhadnutelný závěr, ale ta atmosféra! K vrcholům celé sbírky patří bezesporu „Jízda na Střele“ (mnozí znáte z internetu), „Sestřičky z Elurie“ (taky už vyšla ve sbírce Legendy ed. R. Silverberga), „Oběd v Gotham café“ a „1408“. Temné, drsné a dobře napsané. Snaží se ukázat svět, kde nic není jak má být. Tedy svět, ve kterém každý den žijeme. Kde zlo nelze porazit, definitivně. Prostě svět hrdinů Stephena Kinga. Pro tyto příběhy stojí knihu přečíst a vlastnit.
Překlady jsou určitě skvělé, zvlášť když jako redaktor zde zapracoval Jan Vaněk jr., kterému nelze nic vytknout (ale milovat ho nemusíte.) I původní obálka je víc než dobrá. Možná jen písmo na titulu mohlo nakl. BETA udělat jiné, aby pasovalo do řady jako Pytel kostí, Srdce v Atlantidě. Ale třeba tak to je i v originálu.

60%

12.6.2003, 12:03
Kniha Všechno je definitivní
KOnec jedné etapy KingaKNIHY

Tak jako patří Rayi Bradburymu planeta Mars díky jeho „Marťanské kronice“, tak městečko Castle Rock je lokální synonymum pro Stephena Kinga a jeho příběhy. Odehrávají se zde příběhy jako CUJO, Temná polovina, úžasný novela Tělo aj. Toto městečko ve státě Maine vytvořil jako ukázkový vzorek života v USA. Proto mnohé čtenáře a fandy na začátku 90. minulého století zdrtila Kingova informace, že píše poslední román z Castle Rocku – Nezbytné věci (Needful things). Naznačil, že v tomto příběhu jeho oblíbené městečko ukončí svoji existenci. Ale jak se říká, když pohřeb, tak se vší parádou. Kniha vyšla v roce 1991 a hned se stala velkým bestsellerem, tak jako u většiny tvorby krále hororů. U nás vyšla už v roce 1993 v Melantrichu a v roce 1999 v druhém vydání v nakl. Beta. Není se čemu divit, kniha je jedním z vrcholů autorovy tvorby. Příběh je založený na znalosti psychiky obyvatelstva amerického maloměsta, na přesné časové postoupnosti a logice. Někdy si říkám, jestli při psaní neměl King nakreslený plánek města a po něm pohyboval figurkami hrdinů, aby se nezapletl a byl stále v obraze, kde kdo má být a co dělá. Hlavní myšlenkou příběhu je neoblomná touha člověk vlastnit věc, kterou nezbytně potřebuje, nezbytně pro svou osobní, skrytou potřebu. Takové touhy má každý člověk, a nemusí se jednat jen o věci. A právě obchodováním s nezbytnými věcmi se živí hrdina příběhu Leland Gaunt, nikdo menší než samotný ďábel. Pomalu a v tichosti si otevře v Castle Rocku obchod Nezbytné věci jako starší usazený muž, který má pro každého pochopení. Žádná velká reklama, ale on ví, že právě trocha tajemství a záhadnosti v takovém městečku udělá víc než velkoplošné reklamy v celém okresu. Zabílená výloha se stává přímo lákadlem pro místní obyvatele. Pod maskou lhostejnosti jim zvědavostí běží mysl o sto šest. Co to tam může být? Co je to za divný název „Nezbytné věci“? Obchodník ví své, ví jak funguje lidské myšlení. Pozoruje ho už tisíce let. Pronikne až do vaši mysli, zjistí po čem ve skrytu duše opravdu, přímo nezbytně toužíte a pak vám to nabídne. Za cenu, které se nedá odolat. K této slevě chce jen malou službičku, nic děsivého. A právě v té malé službičce je skrytá celá hrůznost příběhu. „Poškrábej mu trochu lak na autě. Zaházej jí prostěradla blátem, chlapče. Uvidíš, že se ti to bude ještě líbit. Ona to pak vypere, chlapečku. A stejně, nezaslouží si to?“ Přesně podle pravidla : „Pojď, ukážu ti něco fakt skvělého, to musíš vidět. A pak za rohem - PRÁSK do hlavy“.Tak krok po kroku propadávají jednotlivý obyvatelé to tenat Lelanda Gaunta. Krok po kroku se blíží Castle Rock ke svému apokalyptickému konci. Nikdo si nic neuvědomuje, nevidí věci vcelku. Až na šerifa Alana Pangborna. Ale jakou má možnost obyčejný smrtelník proti ďáblu?
Každý z nás má skryté hříšky, svá osobní tajemství. A pro jejich uchování jsme schopni udělat i věci, které nám nepřipadají právě správné. Proto si Gaunt s lidmi může dělat co se mu zlíbí. Čtenář může sledovat jednotlivé stupně šílenství a hrůzy, která na hrdiny padají. King se ani nevyhýbá krvavému násilí. Nejsilnějším dojmem ale působí případ malého kluka Briana Ruska, kterým to vlastně všechno začalo. King je známý tím, že chápe, že pravý strach a utrpení dokáží prožít pouze děti. A dokonale to dovede převést do psané verze.
Román „Nezbytné věci“ je odlišný v tom, že vlastně nemá žádného kladného a záporného hrdinu. Jako čtenář nevíte, komu vlastně fandit (pokud nejste tak zvrhlý, abyste fandil Lelandu Gauntovi.) Autor vlastně poukazuje, že zlo je v každém z nás. Není to jen záležitost sociálních deviantů. Jak jsem se někde dočetl, právě tato absence kladného a záporného hrdiny byla důvodem, proč někteří knihu moc nepřijali. To je možná důvod, proč jsem jako čtenář nelitoval městečka Castle Rock, vždyť to vlastně bylo jen semeniště zla a nenávisti. V čem se ale kniha od ostatní jeho tvorby neodlišuje, je Kingovo heslo, že zlo je věčné a nezničitelné. To skvěle dokazuje shodnou první a poslední kapitolou, ze které je jasné, že nemáme šanci. Stejný princip použil i třeba v knize „Svědectví“, kde Temný muž se opět objeví a začíná znovu svůj nekonečný boj.
Co se týče překladu, nevím, naznám originál. Ale při četbě jsem na nic překrouceného nenarazil. Překlad Gabriela Gössela není asi špatný, když ho i v druhém vydání použilo nakl. BETA. Ale co se týče grafické a knihařské stránky, nedá se vydání nakl. BETA s Melantrichem srovnat. To vám určitě potvrdí mnoho čtenářů a fanoušků SK, že knihy vydané v Melantrichu jsou po grafické a knihařské stránce nepřekonatelné.

90%

12.6.2003, 12:02
Kniha Nezbytné věci