Účel byl splněnFILMY

Řekněme si to upřímně, Christine je vcelku složitá kniha, King si pohrává s tématikou mrtvých a záhrobí v průběhu rozsáhlého děje v míře více než dostatečné, a když si román představujete při čtení v mysli, jde o velice plnohodnotný zážitek, závislý na vaši fantazii. Jenže jak by asi vypadal "doslovný" přepis ve filmovém zpracování? Nechci se nijak zaobírat zprofanovanou problematikou "áček" a "béček", ale ta první skupina má jisté meze, kam až může tvůrce dojít, aby se stále jednalo o plnohodnotné filmové dílo. Takže stejně jako Rob Reiner v Misery nezobrazil Anniino mučení Paula Sheldona tak, jak bylo popsáno v knize, neboť by to prostě nevypadalo dobře a snímek by ztratil mnohé ze své atmosféry a působivosti, i John Carpenter z románu vyňal jen základní dějovou kostru, kteroužto zpracoval s profesionalitou sobě vlastní. Carpenter buduje napětí nikoli z ukázek záhrobních příšer, ale z neznáma. Zvláštní a tísnivá atmosféra panuje již od prvních minut, kdy vlastně divák ani nemůže tušit o co jde a o co půjde. Carpenter přistupuje k snímku opatrně a za pomocí náznaků a neobvyklých kamerových úhlů, z nichž je Plymouth zabírán, graduje naraci. Arnie se mění postupně, ne nějak naráz a divák tu změnu cítí, stejně jako cítí blížící se nebezpečí u zdánlivě nevýznamných záběrů v předchozích Carpenterových filmech jako Mlha či Halloween.
Nebudu vám přesně popisovat narativní linii snímku, neboť tento je právě založen na překvapivých momentech a pomalu přidávaných detailech, budující jistou schyzofrenii Arnieho postavy a jeho vztah k nenápadnému automobilu. Narozdíl od mnoha jiných zpracování Kingových románů, kteréžto budují především charaktery a psychologii postav, což jsou body, jež se filmovým jazykem těžce vyprávějí a méně zruční režiséři se snaží nedostatek talentu nahradit zoufalým vzepětím, které se propadá do již zmíněné "béčkové" kategorie, končí Christine dobře gradovaným závěrem, kdy většina diváků zatíná prsty do sedadel nervozitou. Christine asi nebude nejlepším filmovým zpracování Kingových románů, neboť jisté znaky "béčkovosti" se v něm objevují, ale jelikož bych prozradil příliš mnoho, raději o nich pomlčím. Nicméně snímek je to bezpochyby zábavný a svůj účel splní. Nervozity, napětí a šimrání v zátylku si divák užije v dostatečné míře, a že není dostatečně umělecky na výši jako již zmíněná Misery? Ale prosím vás, nikdo přece nechce, aby soutěžil v Cannes...

80%

Miroslav Ender
2.6.2002, 00:25
Film Christina
Příjemné překvapeníFILMY

Docela jsem byl mile potěšen tímto filmem. Knihou jsem byl zklamán, takže jsem od něho nečekal nějaký zázrak, ale můžu prohlásit, že se jedná o jeden z mála dobře zpracovaných kingových románů. Výborná kamera, solidní hudba a opravdu opět skvělý herecký výkon Kathy Bates. Nejedná se sice o žádný horor nebo nějaký strhující příběch, ale i tak film musí zaujmout. Možná trochu scéna se studnou byla zanedbaná, ale i to nekazí můj dobrý dojem z tohoto filmu.

80%

2.6.2002, 00:13
Film Dolores Claibornová
Návrat do 80. let se nekonáKNIHY

Před vydáním této knihy autor prohlásil, že se románem „Pavučina snů“ vrací ke stylu starého dobrého Kinga jak ho známe z 80. let. A už z upoutávky na přebalu tomu vše nasvědčuje. Děj se má odehrávat v Kingově městečku Derry (který fanda SK by nechtěl vidět Derry nebo Castle Rock a zemřít), je tu parta čtyř lidí, kterou spojují temné stránky dětství a paranormální vlastnosti, a něco hrůzného z vesmíru, co nemá přátelské úmysly (TO je zpátky mezi námi, nebo aspoň jeho varianta). Všechno souhlasí, až na místo děje. Derry to tedy není. I když se něco v něm přece jen odehrává.
Děj knihy můžeme rozdělit na tři proudy. První, symbióza Jonesy s vesmírným tvorem panem Šedým, je úzce propojena s druhou linii, osudy zbývajících tří přátel z dětství. Třetí dějovou zápletkou, kterou osobně považuji za nejzdařilejší, je příběh z pohledu vojáků speciálních oddílů US Army, kteří mají za úkol „vyřešit vesmírný problém“ i s jeho důsledky ke všeobecné spokojenosti vlády USA. King v knize vychází z faktu, že Roswell, Oblast 51 a jiné akta X opravdu existují. Všechny dějové proudy se nakonec setkávají jako nitě pavučiny v jednom bodě. Je tady cítit, že konfrontaci člověk - mimozemšťan King převzal ze slavného románu TO a svoji vizi vojáků z neméně populárního Svědectví.
Čtveřice hlavních hrdinů - Jonesy, Bobr, Henry a Pete - jsou dávní spolužáci ze školy v Derry. Osud je sice rozvál po všech koutech USA, ale každoročně se na podzim setkávají na lovecké chatě v maineských lesích. Aby je King mohl použít ve svém příběhu, nesmí jít o zcela spokojené a normální jedince. Každý z nich má svoji černou skvrnu na duši. Proto už v první kapitole se nám je King snaží přiblížit i s jejich problémy. Co zaujme každé skalního čtenáře SK, je neuvěřitelná podobnost mezi příhodou Jonesy a nehodou Stephena Kinga v roce 1999. Zajímavé je taky např. srovnání tohoto díla a jeho o málo starší knihy „O psaní“. Čtenář, který je obě četl, si určitě všimne, že si tak trochu King protiřečí. Jeho teze o minimálním používání příslovcí, držení se hlavního děje a snahy se oprostit od emociálních výlevů v románu Pavučina snů ne vždy platí. První třetina knihy proto místy připomíná špatně jedoucí auto, které se často zasekává. Teprve až se na bojišti objeví US Army a začne řešit „problém“, začíná mít kniha spád a mezi řádky na Vás začne vykukovat klasický Stephen King, tak jak ho mají čtenáři rádi.
Problémem knihy je časté filozofování o smyslu života, jeho hodnotě. Příčinou toho všeho je hlavně neblahá autorova nehoda, která ho jakoby přiměla zamyslet se na cenou života a to ovlivňuje jeho psaní. Mnohdy se zdá, že první odstavec kapitoly s tímto filozofováním autor v trochu pozměněné podobě použije i na konci kapitoly. Hlavním námět knihy - invaze mimozemské civilizace na Zemi - je v konečném sledu pouze sekundárním příběhem. Primární je nevraživost mezi jednotlivými postavami, jejich snaha po prosazení vlastní vůle.
Kniha v hodnocení amerických čtenářů dopadla jako lepší průměr. Z mého okolí zatím jeho fandové nad knihou zklamaně kroutí hlavou. Jak nás onehdy napadlo, kdyby teoreticky existoval jakýsi MS WORD Writer press, a „Pavučna snů“ by z něj vyšla v polovičním rozsahu, byl by to zaručeně trhák. Jde o dobrou knihu, která určitě nezklame, ale prostě King už nebude takový jako býval.

70%

2.6.2002, 00:00
Kniha Pavučina snů
Skvělé pokračováníKNIHY

Četla jsem všechny dosud vydané knihy Temná věž a musím říct že jsou opravdu skvělé.I tady mě autor příjemně překvapil.Temná věž IV je neméně dobrá než všechny tři díli před ní.Zde máme důkaz že Roland má srdce i když se to někdy opravdu nezdá.Už se velmi těším na další díl.

90%

Michaela Horáková
1.6.2002, 23:53
Kniha Temná věž IV: Čaroděj a sklo
Otvorena seriaKNIHY

Pred "Carodejom" som necital ziadny predchadzajuci diel Temnej veze a tak bohuzial nemam s cim porovnavat. Uvod bol typicky fantasy stresteny, ale hadanky v rychlovlaku Velkeho Blaina a jeho "smrt" sa mi pacili. Zaujal ma aj prichod do Topeky. Tu sa dej prelina s inou Kingovou knihou "The Stand". I tu vyhubila ludi superchripka. Moje nadsenie sa vystupnovalo, ked Rolandova druzina zbadala v dialke pred sebou skleneny palac. Tu ich urcite cakaju uzasne dobrodruzstva! No tu sa dej knihy "sekne" a Roland rozprava pribeh zo svojej mladosti ktory zabera skoro cely zbytok knihy. Najprv ma rozpravanie o krasnej Susan, Rolandovych vernych druhoch a tajomnou spiknuti v Hambry nudil ale neskor ma to strasne chytilo. Koniec je velmi smutny a "neferovy" ked je Rolandova tehotna Susan upalena na hranici. To mi umoznilo pochopit Rolandovu vnutornu prazdnotu a rozorvanost, kedy po strate milovanej Susan je mu uz len Temna veze zmyslom zivota. Koniec ma strasne sklamal, pretoze v sklenenom palaci sa dokopy nic prevratne nestane a vsetko je opat otvorene. ALE TAKA JE UZ SERIA "TEMNA VEZA"

80%

1.6.2002, 23:49
Kniha Temná věž IV: Čaroděj a sklo