Recenze novely TěloKNIHY

Pozdní horké léto v Maine, slunce spaluje všechno kolem a v upocených hlavách čtyř kamarádů se zrodí bláznivý, ale neodolatelný nápad jít se podívat do temného lesa na mrtvolu malého, ztraceného kluka, který se už nikdy z borůvek nevrátí. To je asi tak základní námět pozoruhodné novely Mistra Kinga, spolu s novelou Nadaný žák první Kingovo dílo v češtině. Příběh čtyř kamarádů – Tedda , poloslepého bláznivého syna šíleného otce vojáka, Verna, hloupého kluka z hloupé rodiny, Chrise, městského grázla, který nechce prožít jinými předepsaný životní osud, a Gordiho, pseudopostavy samotného autora z dětství – začíná v posledních dnech letních prázdnin, kdy se Vern tajně dozví od svého staršího bratra místo “odpočinku” chlapce, který se před nedávnem ztratil v lese na borůvkách. Touha po poznání Smrti je neodolatelná a všichni čtyři se vydají mrtvolu objevit a pak se vrátit jako chrabří hrdinové objevitelé malého nebožáka. Cesta je ale záludná a místy i životu nebezpečná, např. setkání s obávaným “trhačem” psem Chopperem nebo útěk přes most před vlakem. Nakonec mrtvolu najdou, ale už jim to nepřináší ten pocit hrdinství a dobrodružství, ale jen pocit něčeho konečného a nezvratného. Děj knihy není podle mne to primární, pouze jakási kulisa. To hlavní v knize je zamyšlení nad hodnotami života, jeho předurčitostí a nespravedlnosti, ale i krutými životními pravdami které si nechceme připouštět, např. že přátelé jsou proto člověka potencionální nebezpečí, neboť tě mohou stáhnou na dno , nebo že všechno krásné jednou MUSÍ skončit. Knihu jsem už četl asi 6x krát a vím, že kdykoliv ji otevřu, znova ji propadnu. Mimo jiné obsahuje dvě skvělé povídky “Čuňas” a “Stud City”.

100%

6.11.2001, 21:01
Kniha Čtyři roční doby
Nový pohledKNIHY

Zdá se, že skutečnou a nefalšovanou tragedií tohoto díla je především fakt, připomínající nám stále přetrvávající slabiny jednoho z komerčně nejžádanějších světových beletristů 20. století. Tímto faktem je Kingova (na jeho vůli nezávislá) uzavřenost v jím zvoleném žánru, žánru, jehož pravidla a strukturální vzorce jsou natolik přísné a nekompromisní, že ve spojení s tzv. "kultem tvůrce" přinášejí řadě čtenářů zklamání kdykoliv se "jejich autor" pokusí ze svého literárního vězení osvobodit. Soubor novel z roku 1999 je toho zřejmou připomínkou. Nic nepomáhá, že příběhy samy jsou nesporným dokladem spisovatelova talentu, křehkým a přesto pozoruhodně jasným obrazem amerického snu transcendovaného v noční můru, úžasným kaleidoskopem hovorové narace zachycené v těch nejjemnějších odstínech, přehlídkou živoucích, takřka intimně promlouvajících postav-odvážných i zbabělých, trpících, milujících, váhavých, pronásledovaných vlastní minulostí a pocity viny, zvrácených, chybujících a nalézajících své vlastní místo ve světě, který ztratil svoji nevinost; ovšem též zajímavou, přestože značně subjektivní, výpovědí o jednom z dějinných traumat v němž nebylo vítězů, jen poražených. Kniha nebyla doposud ve Spojených státech řádně literárně-kriticky hodnocena, snad až na několik seminářů vedených Tony Magistralem. Již nyní je však zřejmé, že jedině autor, který dokáže překročit hranice žánru a překlenout propast dělící ho od mainstreamové literatury se stává, pokud to následně potvrdí čas, nesmrtelným nejen v rámci tohoto žánru, ale i v rámci dějin literatury jako takové. Nyní je třeba konečně začít vnímat ony výše zmiňované hodnoty, oprostit se od iracionální zahleděnosti do žánrové čistoty a přijmout nový pohled na tvůrce jehož příběhy se snaží o zobrazení univerzálně sdílených mytologických a společenských fenoménů současné západní civilizace.

100%

Michal Svěrák
6.11.2001, 20:59
Kniha Srdce v Atlantidě
Zajímavá knihaKNIHY

V poslední době král hororů nepíše jenom děsivé příběhy, ale také příběhy o obyčejných lidech, kde horor a mystično je jen v náznaku. To se týká i knihy "Srdce v Atlantidě". Kniha je rozdělena do čtyř hlavních částí (nepovažuju je za samostatné povídky), jsou časově rozděleny, každá část má jiného hlavního představitele, ale navzájem jsou spojeny stejnými postavami.
První z nich "Ničemní muži ve žlutých pláštích" se odehrává v roce 1960. Hlavní postavou vyprávění je jedenáctiletý Bobby Garfield, který se seznámí se záhadným starým mužem Tedem, který je ještě záhadněji spojen s několika dílným románem "Temná věž". Díky tomuto spojení s Temnou věží se jedná o jedinou část, kde je náznak mystična.
Druhá část nazvaná stejně jako celá kniha "Srdce v Atlantidě", popisuje osudy vysokoškoláka Peta Rileyho a jeho boj s hrou v karty zvané Srdce. King zde taky popisuje situaci na škole, v době začínajícího konfliktu ve Vietnamu.
Třetí část se odehrává v roce 1983 a je nazvaná "Slepý Willie". Je o muži, na kterém vietnamská válka nechala hlavně psychické stopy. Žije svůj podivný život jako úředník, topenář a žebrák v jedné osobě.
Poslední část se jmenuje "Proč jsme byli ve Vietnamu", a King zde popisuje to, co se děje v hlavě jednomu veteránovi z války.
Kdybych měl vybrat jednu část, která se mi líbila nejvíc, vybral bych asi tu první. Je docela zajímavé jak King propojil tento příběch s Temnou věží. Jsem zvědav, jestli v dalších dílech Temné věže bude nějaké vysvětlení. Dejte mi informaci.
Zajímavá kniha, určitě stojí za přečtení, ale přece jenom mám raději, prokleté hotely, krvelačné klauny a vraždící auta.

60%

6.11.2001, 20:58
Kniha Srdce v Atlantidě
Quo vadis, King?KNIHY

Quo vadis, King? To je asi po přečtení jeho knihy Srdce v Atlantidě příhodná otázka. A možná mnoho jeho fanoušků se bude ptát: “Neztrácí už přece jen King dech?” Toto dílo je na přebalu prezentováno jako nový román, ale jde vlastně o 5 povídek, které mají společné časovou postoupnost a hrdiny, kteří se míjí ve svých životech.
Jaké jsou povídky? Jsou velmi autobiografické a musím říct, nejsou to vůbec klasické horrorové příběhy. Jde o jeho styl, který bych sám nazval “temné stíny všedního života”. Jako většina jeho díla je i toto poznamenané traumatem jeho dětství, které prožil pouze s matkou bez otce. První povídka Ničemní muži ve žlutých pláštích je vlastně samostatný příběh z románového cyklu “Temná věž” s podtitulem “…a tak to všechno pěkně začalo.” Je asi jediná z celé knihy, která je trochu hororová. Druhý příběh “Srdce v Atlantidě” se odehrává na vysoké škole, kde studoval King a jde o jeho soukromý příběh, který je o jediném tématu – dnes v teple na universitě, zítra v údolí Dong Han s mozkem v rýžovišti, paráda! Jak si mladí měli hledat v této době životní hodnoty , když celý svět kolem se naprosto zbláznil? Zbylé povídky jsou vlastně pouze důsledky předešlých, ve kterých se snaží hrdinové zjistit odpověď na otázku: “Proč se to všechno tak posralo!”
První reakce od mého čtenáře, který si to přečetl, byla: “..je to ale pěkná hov…., to snad King nemyslí vážně!”. Mně osobně se Srdce v Atlantídě líbí, neříkám, že je to jeho vrcholné dílo, to ne, ale mám prostě rád ty jeho vzpomínky z mládí, které nebylo nejšťastnější. Jak se autor na konci vyjádřil, šlo mu vlastně o to vypovídat se ze svých vzpomínek na 60 léta, která změnila obraz “amerického snu”. Na stupnici kvality horrorů bych Srdci přiřadil 6/10 (ale i to bude pro většinu čtenářů vypadat dost nadsazené). Moje soukromé hodnocení knihy jako romá-nu je 99%. Je jedinečným důkazem Kingova tvrzení, že pro nic na světě nemá cenu umírat, ani zabíjet. Pro nic na světě nemá cenu ŽÍT!

60%

6.11.2001, 20:57
Kniha Srdce v Atlantidě
Kouzelná knihaKNIHY

Po přečtění některých recenzí mi nedalo, abych také nenapsala svůj názor. Kniha mě opravdu uchvátila a zhltla jsem ji za jedno odpoledne. Myslím si, že právě tím, jak je kniha jednoduchá (příliš složitý a krvavý děj), tím je kouzelná. Jediný pro mě trochu rušivý element byl počátek knihy, kdy holčička uvažuje na svůj věk poněkud moc vyspěle, ale to je možná jen můj osobní pocit (já jsem taková nebyla :-)) Knížku můžu jedině doporučit.

90%

Markéta Hladíková
6.11.2001, 20:55