Quo vadis, King?KNIHY

Quo vadis, King? To je asi po přečtení jeho knihy Srdce v Atlantidě příhodná otázka. A možná mnoho jeho fanoušků se bude ptát: “Neztrácí už přece jen King dech?” Toto dílo je na přebalu prezentováno jako nový román, ale jde vlastně o 5 povídek, které mají společné časovou postoupnost a hrdiny, kteří se míjí ve svých životech.
Jaké jsou povídky? Jsou velmi autobiografické a musím říct, nejsou to vůbec klasické horrorové příběhy. Jde o jeho styl, který bych sám nazval “temné stíny všedního života”. Jako většina jeho díla je i toto poznamenané traumatem jeho dětství, které prožil pouze s matkou bez otce. První povídka Ničemní muži ve žlutých pláštích je vlastně samostatný příběh z románového cyklu “Temná věž” s podtitulem “…a tak to všechno pěkně začalo.” Je asi jediná z celé knihy, která je trochu hororová. Druhý příběh “Srdce v Atlantidě” se odehrává na vysoké škole, kde studoval King a jde o jeho soukromý příběh, který je o jediném tématu – dnes v teple na universitě, zítra v údolí Dong Han s mozkem v rýžovišti, paráda! Jak si mladí měli hledat v této době životní hodnoty , když celý svět kolem se naprosto zbláznil? Zbylé povídky jsou vlastně pouze důsledky předešlých, ve kterých se snaží hrdinové zjistit odpověď na otázku: “Proč se to všechno tak posralo!”
První reakce od mého čtenáře, který si to přečetl, byla: “..je to ale pěkná hov…., to snad King nemyslí vážně!”. Mně osobně se Srdce v Atlantídě líbí, neříkám, že je to jeho vrcholné dílo, to ne, ale mám prostě rád ty jeho vzpomínky z mládí, které nebylo nejšťastnější. Jak se autor na konci vyjádřil, šlo mu vlastně o to vypovídat se ze svých vzpomínek na 60 léta, která změnila obraz “amerického snu”. Na stupnici kvality horrorů bych Srdci přiřadil 6/10 (ale i to bude pro většinu čtenářů vypadat dost nadsazené). Moje soukromé hodnocení knihy jako romá-nu je 99%. Je jedinečným důkazem Kingova tvrzení, že pro nic na světě nemá cenu umírat, ani zabíjet. Pro nic na světě nemá cenu ŽÍT!

60%

6.11.2001, 20:57
Kniha Srdce v Atlantidě
Kouzelná knihaKNIHY

Po přečtění některých recenzí mi nedalo, abych také nenapsala svůj názor. Kniha mě opravdu uchvátila a zhltla jsem ji za jedno odpoledne. Myslím si, že právě tím, jak je kniha jednoduchá (příliš složitý a krvavý děj), tím je kouzelná. Jediný pro mě trochu rušivý element byl počátek knihy, kdy holčička uvažuje na svůj věk poněkud moc vyspěle, ale to je možná jen můj osobní pocit (já jsem taková nebyla :-)) Knížku můžu jedině doporučit.

90%

Markéta Hladíková
6.11.2001, 20:55
NázorKNIHY

Myslím, že to Stephen napsal cíleně. Jako varování nějaké malé holčičce. Přitom si uvědomil, že to, co můžou prožít v lese malí kluci, holčička prožít nemůže. Kluci dokážou projít horrorem, ale uděláte-li to jako autor holcičce, buď sklouznete do sentimentu nebo do opravdovýho hnusu. Malý holky jsou prostě jiný. Musíme je chránit. Kdybyste se Stephena zeptali, jestli u tohoto tématu je něco mezi tím sentimentem a hnusem, třeba napětí, odvaha, strach a bolest, odpoví vám, že ne. Proto text působí slaběji, ale je v něm docela jiná síla, víc obrácená do čtenáře než k hlavnímu hrdinovi... si myslím.

100%

Jarda Kuták
6.11.2001, 20:54
Takové "normální" čteníKNIHY

Na Kingovy poměry nezvykle útlá Holčička... není v porovnání s např. výborným Pytlem kostí opravdu nic moc. Bezmála do poloviny byla kniha alespoň pro mě vcelku nudným a v podstatě "normálním" čtením. Samotnému Kingovi by ale bylo patrně trochu trapné, aby napsal jen úplně obyčejný příběh, jak vystřižený třeba z nějakého článku černé kroniky, takže i tady najdeme momenty jeho pověstných výletů k hranicím reality. (Ačkoliv můžeme klidně pochybovat, zda je možné aby devítiletá dívenka dokázala přežít všechny ty nástrahy, které jí byly během jejího nechtěného dobrodružství postaveny do cesty, můžeme s tím i nesouhlasit, ale to je jediné, co proti tomu můžeme dělat). Je to ovšem také všechno, co dělá tuto knihu zajímavou. Možná by to mohla být vcelku dobrá povídka nebo novela, ale pro román mi zápletka připadá prostě trochu málo. Jeden z několika opravdu výborných okamžiků je, když se Trisha probudí uprostřed vyrytého kruhu - skvělý hororový moment - bohužel jich ovšem není zdaleka tolik, kolik by jste od pana Kinga čekali. Takže Stephene - snad to příště bude zase lepší!

60%

6.11.2001, 20:53
Trochu nereálný konecKNIHY

Příběh devítileté Trish, holčičky , která měla ráda Toma Gordona, nadhazovače z baseballového týmu Red Sox, je svou základní osnovou podoben Mistrově novele „Tělo“ ze sbírky Nadaný žák. Jde zde taky o děti, které samy prožívají dobrodružství v rozlehlém lese. Ale na rozdíl od hrdinů „Těla“, malá Trish v tričku Red Sox to neprožívá dobrovolně. Trish prožívá velké trauma z rozvodu svých rodičů, který se ale nejvíce odráží ve vztahu jejího staršího bratra (obdivující svého otce) k matce , která je po rozvodu dostala do opatrovnictví. A na jednom ze „ zábavných a naučných“ výletů se Trish ztratí v temné lese státu Maine.
Odskočí si stranou a už nenajde cestu zpátky na lesní cestu. Postupně propadá většímu a většímu zoufalství, protože v hloubi duše ví, že se ji v lese může stát něco zlého, něco strašného, třeba „smrt“. Její jedinou spojnicí se světem lidí je její walkman s rádiem, na kterém poslouchá sportovní přenosy z utkání Red Sox. A jak jí postupně dochází potrava, ale i fyzické a duševní síly, propadá stále větší depresi a vytváří si svého snového průvodce, kterým se stává její oblíbenec Thomas Gordon.
Ale kromě postavy Toma se jí zjevuje i postava strašnější, postava Boha ztracených, nebo Pána Vos, ci Neslyšného. A ona se stále více utvrzuje, že on ji nikdy nepustí ze své „říše“ a jednou ji zabije. A k tomu použjle netvora, jehož stopy Trish stále nachází na své strastiplné pouti lesem (roztrhaná těla zvířat, či rozervané stromy). Tento netvor ji vždy večer sleduje a malá Trish si najednou uvědomí, že svět kolem ní ztichl a cítí na sobě vražedný pohled temného netvora, který se určitě rozhoduje kdy ji roztrhá jako ostatní zvěř. A právě tyto pasáže považuji za nejdokonalejší , které z knihy dělají to pravé hororové, jak to umí jedině King.
Ale na druhou stranu musím podotknout, že i podle mně to Mistr s některýma věcma přehnal. Všechna zranění, která si Trish způsobí by ji musela zabít dřív než jakýkoliv netvor, ale osobně nejvíce mně Mistr zklamal v jedné věci, za což mu musím strhnout bod z hodnocení, a tím je konec knihy. Kinga miluji pro jeho reálné konce, které fungují ve skutečném světě, což znamená, že všechno končí špatně ať děláte co děláte. A tím, že Trish přežila bez jakékoliv újmy na těle, po všech těch strastech, a netvor zemře, mně Mistr ranil.

90%

6.11.2001, 20:52
Nejnovější    410 | 411 | 412 | 413 | 414 | 415 | 416 | 417 | 418 | 419    Nejstarší /Celkem stran: 428