NázorKNIHY

Myslím, že to Stephen napsal cíleně. Jako varování nějaké malé holčičce. Přitom si uvědomil, že to, co můžou prožít v lese malí kluci, holčička prožít nemůže. Kluci dokážou projít horrorem, ale uděláte-li to jako autor holcičce, buď sklouznete do sentimentu nebo do opravdovýho hnusu. Malý holky jsou prostě jiný. Musíme je chránit. Kdybyste se Stephena zeptali, jestli u tohoto tématu je něco mezi tím sentimentem a hnusem, třeba napětí, odvaha, strach a bolest, odpoví vám, že ne. Proto text působí slaběji, ale je v něm docela jiná síla, víc obrácená do čtenáře než k hlavnímu hrdinovi... si myslím.

100%

Jarda Kuták
6.11.2001, 20:54
Takové "normální" čteníKNIHY

Na Kingovy poměry nezvykle útlá Holčička... není v porovnání s např. výborným Pytlem kostí opravdu nic moc. Bezmála do poloviny byla kniha alespoň pro mě vcelku nudným a v podstatě "normálním" čtením. Samotnému Kingovi by ale bylo patrně trochu trapné, aby napsal jen úplně obyčejný příběh, jak vystřižený třeba z nějakého článku černé kroniky, takže i tady najdeme momenty jeho pověstných výletů k hranicím reality. (Ačkoliv můžeme klidně pochybovat, zda je možné aby devítiletá dívenka dokázala přežít všechny ty nástrahy, které jí byly během jejího nechtěného dobrodružství postaveny do cesty, můžeme s tím i nesouhlasit, ale to je jediné, co proti tomu můžeme dělat). Je to ovšem také všechno, co dělá tuto knihu zajímavou. Možná by to mohla být vcelku dobrá povídka nebo novela, ale pro román mi zápletka připadá prostě trochu málo. Jeden z několika opravdu výborných okamžiků je, když se Trisha probudí uprostřed vyrytého kruhu - skvělý hororový moment - bohužel jich ovšem není zdaleka tolik, kolik by jste od pana Kinga čekali. Takže Stephene - snad to příště bude zase lepší!

60%

6.11.2001, 20:53
Trochu nereálný konecKNIHY

Příběh devítileté Trish, holčičky , která měla ráda Toma Gordona, nadhazovače z baseballového týmu Red Sox, je svou základní osnovou podoben Mistrově novele „Tělo“ ze sbírky Nadaný žák. Jde zde taky o děti, které samy prožívají dobrodružství v rozlehlém lese. Ale na rozdíl od hrdinů „Těla“, malá Trish v tričku Red Sox to neprožívá dobrovolně. Trish prožívá velké trauma z rozvodu svých rodičů, který se ale nejvíce odráží ve vztahu jejího staršího bratra (obdivující svého otce) k matce , která je po rozvodu dostala do opatrovnictví. A na jednom ze „ zábavných a naučných“ výletů se Trish ztratí v temné lese státu Maine.
Odskočí si stranou a už nenajde cestu zpátky na lesní cestu. Postupně propadá většímu a většímu zoufalství, protože v hloubi duše ví, že se ji v lese může stát něco zlého, něco strašného, třeba „smrt“. Její jedinou spojnicí se světem lidí je její walkman s rádiem, na kterém poslouchá sportovní přenosy z utkání Red Sox. A jak jí postupně dochází potrava, ale i fyzické a duševní síly, propadá stále větší depresi a vytváří si svého snového průvodce, kterým se stává její oblíbenec Thomas Gordon.
Ale kromě postavy Toma se jí zjevuje i postava strašnější, postava Boha ztracených, nebo Pána Vos, ci Neslyšného. A ona se stále více utvrzuje, že on ji nikdy nepustí ze své „říše“ a jednou ji zabije. A k tomu použjle netvora, jehož stopy Trish stále nachází na své strastiplné pouti lesem (roztrhaná těla zvířat, či rozervané stromy). Tento netvor ji vždy večer sleduje a malá Trish si najednou uvědomí, že svět kolem ní ztichl a cítí na sobě vražedný pohled temného netvora, který se určitě rozhoduje kdy ji roztrhá jako ostatní zvěř. A právě tyto pasáže považuji za nejdokonalejší , které z knihy dělají to pravé hororové, jak to umí jedině King.
Ale na druhou stranu musím podotknout, že i podle mně to Mistr s některýma věcma přehnal. Všechna zranění, která si Trish způsobí by ji musela zabít dřív než jakýkoliv netvor, ale osobně nejvíce mně Mistr zklamal v jedné věci, za což mu musím strhnout bod z hodnocení, a tím je konec knihy. Kinga miluji pro jeho reálné konce, které fungují ve skutečném světě, což znamená, že všechno končí špatně ať děláte co děláte. A tím, že Trish přežila bez jakékoliv újmy na těle, po všech těch strastech, a netvor zemře, mně Mistr ranil.

90%

6.11.2001, 20:52
Jen příběh ztracené dívkyKNIHY

Jde jen o příběh dívky, která se ztratila v lese. Píšu schválně jen, protože se mi to zdá na Stephena Kinga trochu málo. Myslím si, že kdyby se ten příběh trochu pokrátil mohl by se klidně objevit v časopise Reader's Digest.
Určitě to není takový propadák jako podle mě dosud nejhorší Kingova kniha co jsem četl "Dolores Claibornová". Kniha je dobře čtivá (jako vlastně u každého románu) a po přečtení nemám pocit, že jsem peníze vyhodil zbytečně. Ale co románu určitě trochu chybí je šťáva. Tím myslím napětí, které i v jednu ráno vás donutí začít číst další a další kapitolu.
V knize je sice snaha o trochu tajemna v podobě mědvěda, kterého dívka vidí jako neznámého netvora plného vos, ale to na skvělý román určitě nestačí.
Každý den, který je dívka v lese popisuje King pořád stejně: komáři, hledání jídla, únava, Tom Gordon, pocit, že ji sleduje tajemný netvor a na konec večerní poslech walkmena.
Jak jsem již psal nejedná se o vyloženě špatný román, ale k těm dobrým a výborným má taky daleko.

50%

6.11.2001, 20:50
Hlouběji v Temné věžiKNIHY

Možná ne tak dobrý díl jako dvojka nebo výborná trojka, ale i tak jsem se ponořil ještě hloub do Temné věže. Čtyřka přináší odpovědi na nevyřčené otázky, ale v závěru se na vás nahrnou další a ještě záhadnější než ty předtím. Například objevení postavy pana Flagga je docela zajímavé.
Musím přiznat, že se ze mě stal velký fanoušek temné věže a nemůžu se už dočkat pětky.

80%

6.11.2001, 20:48