Jen příběh ztracené dívkyKNIHY

Jde jen o příběh dívky, která se ztratila v lese. Píšu schválně jen, protože se mi to zdá na Stephena Kinga trochu málo. Myslím si, že kdyby se ten příběh trochu pokrátil mohl by se klidně objevit v časopise Reader's Digest.
Určitě to není takový propadák jako podle mě dosud nejhorší Kingova kniha co jsem četl "Dolores Claibornová". Kniha je dobře čtivá (jako vlastně u každého románu) a po přečtení nemám pocit, že jsem peníze vyhodil zbytečně. Ale co románu určitě trochu chybí je šťáva. Tím myslím napětí, které i v jednu ráno vás donutí začít číst další a další kapitolu.
V knize je sice snaha o trochu tajemna v podobě mědvěda, kterého dívka vidí jako neznámého netvora plného vos, ale to na skvělý román určitě nestačí.
Každý den, který je dívka v lese popisuje King pořád stejně: komáři, hledání jídla, únava, Tom Gordon, pocit, že ji sleduje tajemný netvor a na konec večerní poslech walkmena.
Jak jsem již psal nejedná se o vyloženě špatný román, ale k těm dobrým a výborným má taky daleko.

50%

6.11.2001, 20:50
Hlouběji v Temné věžiKNIHY

Možná ne tak dobrý díl jako dvojka nebo výborná trojka, ale i tak jsem se ponořil ještě hloub do Temné věže. Čtyřka přináší odpovědi na nevyřčené otázky, ale v závěru se na vás nahrnou další a ještě záhadnější než ty předtím. Například objevení postavy pana Flagga je docela zajímavé.
Musím přiznat, že se ze mě stal velký fanoušek temné věže a nemůžu se už dočkat pětky.

80%

6.11.2001, 20:48
Kniha Temná věž IV: Čaroděj a sklo
Představy překonány...KNIHY

Nedávno jsem si tuto knihu koupil,musim říct ,že tato kniha překonala všechny moje představy.Doporučuji všem čtenářů stephena Kinga.PS:Už se těším na další knihu Temné Věžě.

90%

Wenca Krejsa
6.11.2001, 20:46
Kniha Temná věž IV: Čaroděj a sklo
Recenze na první 4 dílyKNIHY

Stephen King se nechal inspirovat Dickensem, jehož romány vycházely v magazínech na pokračování a začal psát, respektive v tuto dobu již napsal, román na pokračování – Zelená míle. Celý román má šest dílů, zatím u nás vyšly čtyři, a staly se tématem mého povídání. Každý díl vycházi měsíc po tom předchozím a každý díl má okolo 100 stránek. Výsledkem je, že koupíte díl, za večer či za dva jej přečtete a celý měsíc si okusujete nehty, jak to bude pokračovat. A King vás má tam, kde vás chtěl mít. Pokud vás totiž Zelená míle chytne, budete se ploužit kolem knihkupectví, a stánkaři z metra na vás budou zdaleka vrtět hlavou. A pak…koupíte si další díl a vše se opakuje. Bohužel, tento pocit si vychutnáte pouze jednou a to, při prvním vydání. Nyní je již samozřejmě na trhu dílo celé.
Hrdinou a vypravěčem příběhu je bývalý hlavní dozorce věznice Cold Mountain Paul Edgecombe, žijící v jakémsi domově důchodců a píšící svoje paměti z bloku E, ve kterém čekávali odsouzenci na smrt na svoji schůzku s elektrickým křeslem – Jiskřákem, který je druhým hlavním hrdinou celého románu. Dějem se tedy od začátku prolínají dvě linie, ta hlavní, z ameriky třicátých let, kdy byl Edgecombe v bloku E zaměstnán, a druhá, vedlejší, jeho život v domově pro přestárlé. Druhá linie je v prvních třech dílech potlačena a výraznější se stává až v díle čtvrtém, kdy, podle Kingova zvyku, začínají události do sebe zapadat.
Celý příběh se točí kolem usvědčeného vraha Coffeyho, který byl odsouzen na elektrické křeslo za vraždu dvou malých holčiček (odtud také poněkud naturalistický název prvního dílu, Dvě mrtvé holčičky). King postupně seznamuje čtenáře s hlavními aktéry celého příběhu a mistrně splétá jejich osudy. Navíc využívá své převahy nad čtenářem neboť, jak sám King v předmluvě prvního dílu poznamenává, čtenář se nemůže podívat, jak to dopadne. Neustále tedy dochází k vzrušování a prodlevě, což je dobrá metoda, jak vám asi potvrdí každý sexuolog. Každý díl má svoji vlastní gradaci a svoje malé, ale velmi malé rozuzlení. Dá se tušit, že vše směřuje k vzepětí do velkého finále a King, který umí postupně utahovat šroub čtenářovi představivosti za všechny meze, dává ve čtvrtém díle tušit, že závěrečná katarze bude stát za to.
Technicky jsou jednotlivé díly zpracovány velmi dobře (on je ten formát tak jednoduchý, že na něm není co zkazit) obálka je také v rámci možností povedená. Odpovědnému redaktorovi sem tam uteče drobný lapsus, ale není jich mnoho (nebo jsem to možná tak hltal, že jsem je nepostřehl). Jako překladatel je uveden Miloš Chlouba a myslím, že odvedl velmi dobrou práci. Překlad je svěží, nevyskytují se u něj žádné zásadní nedostatky. Překladatel se skutečně musel zapotit, protože překládat Stephena Kinga není žádná legrace.
Pokud můžu zhodnotit dosavadní čtyři díly, jde o dílo velmi zdařilé a forma “na pokračování” se podle mě ukazuje jako dobrý nápad, alespoň v případě románu Zelená míle. Pokud Stephana Kinga neznáte, neváhejte a Zelenou míli zakupte. Pokud jej znáte, zakupte také. Mohu jen doporučit.

90%

6.11.2001, 20:44
Kniha Zelená míle
Další román o ženáchKNIHY

Román Rose Madder je z rodu románů o ženách. Vypráví příběh Rosie, která byla šestnáct let vdaná za policistu se sadistickými sklony. Jednoho dne se rozhodne od něj utéct. Vydává se autobusem co nejdále a v úplně cizím městě začíná za pomoci spolku Dcery a Sestry nový život. Její manžel Norman však naprosto nemá v úmyslu nechat jí být. Vydává se jí hledat. A protože je policista, nečiní mu to nijak velké problémy.
Když zhodnotíte námět, přidáte sadistické sklony Normana a přičtete k tomu Kingovu zálibu v dramatickém vyprávění, vyjde vám šance na velmi kvalitní čtení. Nebyl by to ale King, aby nevylepšil svůj příběh špetkou tajemna a mystična. Rosie navštíví antikvariát, kde jednak potká svého příštího vyvoleného a jednak zakoupí obraz, který se stane ústředním bodem rozuzlení celé knihy. Nemohu se ale zbavit dojmu, že King ten mystický obraz použije možná z důvodu, že mu nic jiného nezbývá. Tak, jak na začátku rozdá karty a jak je manžel Norman s každou další stránkou démoničtější a sadističtější, převálcoval by Rosii a jejího přítele jako buldozer. Do cesty se mu sice postaví statečná Gerta ze spolku Dcer a Sester, ale protože na Normana nemůže stačit, sehraje obraz posléze úlohu Deus ex machina, pro kterou je stejně od začátku knihy určen. Nicméně vzhledem k tomu, že u pera je mistr King, ani si jistého násilného řešení nepovšimnete.
King opět dokazuje, že vavříny nejlépe placeného spisovatele mu nepatří náhodou. Kniha má spád od samého začátku a jediné, co vás zachrání od jejího spolknutí za jeden večer je, že je delší než se dá za večer zvládnout. Vydechnout vás nechá jen na chviličku a hned se zase vrhne do víru dalšího děje. Některé scény jsou poměrně brutální a nejsou určeny nezletilým čtenářům. Kupříkladu výslech homosexuála Normanem, nebo některé scény z manželství Rosie a Normana.
Musím říci, že mužské plemeno zde King vykresluje poněkud nelichotivě, a i když se nápadník Rosie Bill snaží mužskou reputaci zachránit, stejně jej King nenechá udělat něco zásadního. Oslňuje pouze něžnou duší, útlými boky a silnou motorkou. Když jde do tuhého, uklidí ho autor pěkně stranou a nakonec ho radši nechá na všechno zapomenout. Jednají ženy. Ty skutečné i ty neskutečné. Prostě, hrdiny této knihy jsou ženy, ženy podvedené, znásilňované, bité, mučené, opovrhované. Ale zároveň ženy silné, cílevědomé, schopné (vybavuje se mi Irving a jeho Svět podle Garpa). A King se netají sympatiemi k nim.
Celý příběh dopadne poměrně dobře. Nicméně, zejména konec obsahuje okamžiky, které dělají z Kingových příběhů to, co jsou. Nekončí se totiž happy endem. Například Rosiiny nenadálé záchvaty vzteku dodávají konci knihy příchuť nezodpovězeného a nutí čtenáře přemýšlet, jak to ten autor vlastně myslel.
Překlad knihy je velmi kvalitní a i redaktor odvedl podle mého názoru velmi dobrou práci. Obálka je standardní, ve stejném duchu, jako jsou ostatní kingovky nakladatelství Beta - Dobrovský Ševčík. Zajímavé je, že ač to není první Kingův román vydaný tímto nakladatelstvím, překládal jej opět jiný překladatel, v tomto případě překladatelka. Čekal bych, že takové romány budou mít již jednoho překladatele. Ale na kvalitě překladu tato skutečnost poznat není.

70%

6.11.2001, 20:43
Kniha Rose Madder