Nedávno jsem si tuto knihu koupil,musim říct ,že tato kniha překonala všechny moje představy.Doporučuji všem čtenářů stephena Kinga.PS:Už se těším na další knihu Temné Věžě.

90%

Wenca Krejsa
6.11.2001, 20:46
Kniha Temná věž IV: Čaroděj a sklo
Recenze na první 4 dílyKNIHY

Stephen King se nechal inspirovat Dickensem, jehož romány vycházely v magazínech na pokračování a začal psát, respektive v tuto dobu již napsal, román na pokračování – Zelená míle. Celý román má šest dílů, zatím u nás vyšly čtyři, a staly se tématem mého povídání. Každý díl vycházi měsíc po tom předchozím a každý díl má okolo 100 stránek. Výsledkem je, že koupíte díl, za večer či za dva jej přečtete a celý měsíc si okusujete nehty, jak to bude pokračovat. A King vás má tam, kde vás chtěl mít. Pokud vás totiž Zelená míle chytne, budete se ploužit kolem knihkupectví, a stánkaři z metra na vás budou zdaleka vrtět hlavou. A pak…koupíte si další díl a vše se opakuje. Bohužel, tento pocit si vychutnáte pouze jednou a to, při prvním vydání. Nyní je již samozřejmě na trhu dílo celé.
Hrdinou a vypravěčem příběhu je bývalý hlavní dozorce věznice Cold Mountain Paul Edgecombe, žijící v jakémsi domově důchodců a píšící svoje paměti z bloku E, ve kterém čekávali odsouzenci na smrt na svoji schůzku s elektrickým křeslem – Jiskřákem, který je druhým hlavním hrdinou celého románu. Dějem se tedy od začátku prolínají dvě linie, ta hlavní, z ameriky třicátých let, kdy byl Edgecombe v bloku E zaměstnán, a druhá, vedlejší, jeho život v domově pro přestárlé. Druhá linie je v prvních třech dílech potlačena a výraznější se stává až v díle čtvrtém, kdy, podle Kingova zvyku, začínají události do sebe zapadat.
Celý příběh se točí kolem usvědčeného vraha Coffeyho, který byl odsouzen na elektrické křeslo za vraždu dvou malých holčiček (odtud také poněkud naturalistický název prvního dílu, Dvě mrtvé holčičky). King postupně seznamuje čtenáře s hlavními aktéry celého příběhu a mistrně splétá jejich osudy. Navíc využívá své převahy nad čtenářem neboť, jak sám King v předmluvě prvního dílu poznamenává, čtenář se nemůže podívat, jak to dopadne. Neustále tedy dochází k vzrušování a prodlevě, což je dobrá metoda, jak vám asi potvrdí každý sexuolog. Každý díl má svoji vlastní gradaci a svoje malé, ale velmi malé rozuzlení. Dá se tušit, že vše směřuje k vzepětí do velkého finále a King, který umí postupně utahovat šroub čtenářovi představivosti za všechny meze, dává ve čtvrtém díle tušit, že závěrečná katarze bude stát za to.
Technicky jsou jednotlivé díly zpracovány velmi dobře (on je ten formát tak jednoduchý, že na něm není co zkazit) obálka je také v rámci možností povedená. Odpovědnému redaktorovi sem tam uteče drobný lapsus, ale není jich mnoho (nebo jsem to možná tak hltal, že jsem je nepostřehl). Jako překladatel je uveden Miloš Chlouba a myslím, že odvedl velmi dobrou práci. Překlad je svěží, nevyskytují se u něj žádné zásadní nedostatky. Překladatel se skutečně musel zapotit, protože překládat Stephena Kinga není žádná legrace.
Pokud můžu zhodnotit dosavadní čtyři díly, jde o dílo velmi zdařilé a forma “na pokračování” se podle mě ukazuje jako dobrý nápad, alespoň v případě románu Zelená míle. Pokud Stephana Kinga neznáte, neváhejte a Zelenou míli zakupte. Pokud jej znáte, zakupte také. Mohu jen doporučit.

90%

6.11.2001, 20:44
Kniha Zelená míle
Další román o ženáchKNIHY

Román Rose Madder je z rodu románů o ženách. Vypráví příběh Rosie, která byla šestnáct let vdaná za policistu se sadistickými sklony. Jednoho dne se rozhodne od něj utéct. Vydává se autobusem co nejdále a v úplně cizím městě začíná za pomoci spolku Dcery a Sestry nový život. Její manžel Norman však naprosto nemá v úmyslu nechat jí být. Vydává se jí hledat. A protože je policista, nečiní mu to nijak velké problémy.
Když zhodnotíte námět, přidáte sadistické sklony Normana a přičtete k tomu Kingovu zálibu v dramatickém vyprávění, vyjde vám šance na velmi kvalitní čtení. Nebyl by to ale King, aby nevylepšil svůj příběh špetkou tajemna a mystična. Rosie navštíví antikvariát, kde jednak potká svého příštího vyvoleného a jednak zakoupí obraz, který se stane ústředním bodem rozuzlení celé knihy. Nemohu se ale zbavit dojmu, že King ten mystický obraz použije možná z důvodu, že mu nic jiného nezbývá. Tak, jak na začátku rozdá karty a jak je manžel Norman s každou další stránkou démoničtější a sadističtější, převálcoval by Rosii a jejího přítele jako buldozer. Do cesty se mu sice postaví statečná Gerta ze spolku Dcer a Sester, ale protože na Normana nemůže stačit, sehraje obraz posléze úlohu Deus ex machina, pro kterou je stejně od začátku knihy určen. Nicméně vzhledem k tomu, že u pera je mistr King, ani si jistého násilného řešení nepovšimnete.
King opět dokazuje, že vavříny nejlépe placeného spisovatele mu nepatří náhodou. Kniha má spád od samého začátku a jediné, co vás zachrání od jejího spolknutí za jeden večer je, že je delší než se dá za večer zvládnout. Vydechnout vás nechá jen na chviličku a hned se zase vrhne do víru dalšího děje. Některé scény jsou poměrně brutální a nejsou určeny nezletilým čtenářům. Kupříkladu výslech homosexuála Normanem, nebo některé scény z manželství Rosie a Normana.
Musím říci, že mužské plemeno zde King vykresluje poněkud nelichotivě, a i když se nápadník Rosie Bill snaží mužskou reputaci zachránit, stejně jej King nenechá udělat něco zásadního. Oslňuje pouze něžnou duší, útlými boky a silnou motorkou. Když jde do tuhého, uklidí ho autor pěkně stranou a nakonec ho radši nechá na všechno zapomenout. Jednají ženy. Ty skutečné i ty neskutečné. Prostě, hrdiny této knihy jsou ženy, ženy podvedené, znásilňované, bité, mučené, opovrhované. Ale zároveň ženy silné, cílevědomé, schopné (vybavuje se mi Irving a jeho Svět podle Garpa). A King se netají sympatiemi k nim.
Celý příběh dopadne poměrně dobře. Nicméně, zejména konec obsahuje okamžiky, které dělají z Kingových příběhů to, co jsou. Nekončí se totiž happy endem. Například Rosiiny nenadálé záchvaty vzteku dodávají konci knihy příchuť nezodpovězeného a nutí čtenáře přemýšlet, jak to ten autor vlastně myslel.
Překlad knihy je velmi kvalitní a i redaktor odvedl podle mého názoru velmi dobrou práci. Obálka je standardní, ve stejném duchu, jako jsou ostatní kingovky nakladatelství Beta - Dobrovský Ševčík. Zajímavé je, že ač to není první Kingův román vydaný tímto nakladatelstvím, překládal jej opět jiný překladatel, v tomto případě překladatelka. Čekal bych, že takové romány budou mít již jednoho překladatele. Ale na kvalitě překladu tato skutečnost poznat není.

70%

6.11.2001, 20:43
Kniha Rose Madder
Povedená knihaKNIHY

Geraldova hra je opravdu povedená Kingova kniha. Hodně působí na psychiku člověka, samozřejmě, že na mou zapůsobila také. Když je člověk připoutaný, přemýšlí o mnoha věcech, o kterých by jinak nepřemýšlel. Jessie se zamýšlí nad svým dětstvím, což pro ni musí být velmi těžké. Na začátku mě vůbec nenapadlo, že Gerald hned na začátku zemře, spíše jsem čekala, že tam bude Jessie trápit. Na tuto knihu mě nalákal titulek "za sado-masochistickými" choutkami, klidně se k tomu přiznám, bez mučení..:-). Opět to není typický Kingův horror, ale na této knize mi to vůbec nevadilo. Část, kdy se v rohu krčí ta postava, byla docela strašidelná, to se musím přiznat. Ale nejenom strašidelné části jsou v této knize, několikrát se mi zvedl žaludek a to při částech, kdy si Jessie řezala ruce. Naposledy musím zopakovat, že toto je velmi povedená kniha, ale 10 bodů bych jí nedala, podle mně si kniha zaslouží 8/10.

80%

Veronika Peterová
6.11.2001, 20:41
Kniha Geraldova hra
Víc než jen obyčejný thrillerKNIHY

Jedním z charkteristických prvků autorovy tvorby je jeho představa ženy – trpitelky. V jeho dílech většinou ženy vystupují jako objekty mužské nadřazenosti a násilí. Člověk nemusí být žádný Freud, aby pochopil, odkud tyto představy King bere. Jde o typický příklad prolínání osobních zkušeností s fiktivním světem v jeho knihách. Do této kategorie zapadá i jeho Dolores Claibornová. Jde o knihu vyjimečnu jak obsahem, tak i stylem. Na rozdíl od většiny žen-trpitelek z jeho děl, D.Claibornová není žádná slabošská chudinka, která v tichosti bere svůj úděl jako nevyvratitelný osud ženy. Jak se v knize říká “Když jde o děti, je každá matka mrcha”. Dolores vyrůstá na malém ostrově u pobřeží Maine (kde jinde). Hned po střední škole se musela vdát a pak už jen rodila děti, dřela od rána do noci a nechala se týrat svým manželem alkoholikem. Pak přišly do jejího života dva významné zvraty. Zaprvé začala pracovat pro pedantskou, ale v nitru správnou Veru Donovanovou, bohatou paničku, která jezdila na ostrov na své letní sídlo. Vera měla na manželství docela svérazné názory. Za druhé zjistila, proč se její dospívající dcera Selena začíná duševně hroutit. V této chvíli se Dolores rozhodne vzít osud do svých rukou a radikálně ho změnit. Něco se dá řešit pouze tím nejbestiálnějším řešením.
King z příběhu udělal něco víc než jen obyčejný thriller. Vytáhl to nejodpornější bahno z lidské duše a přivede hrdiny z knihy i Vás na pokraj šílenství. A jen těžko lze říct, kdo je je zde záporný a kladný hrdina. Protože i v reálném světě musí člověk pro dobrou věc často napáchat spoustu zla. Zajímavý a na Kinga nezvyklý je i styl zpracování románu. Jde o tzv. já-formu. Celá kniha je vlastně dialogem Dolores během policejního vyšetřování, kdy ale autor vynechal otázky a odpovědi ostatních účastníku vyšetřování. Jde o jednolité vypravování bez kapitol jako je tomu zvykem u knih Bohumila Hrabala. Kniha mezi čtenáři sklidila spíše vlažný ohlas. Pro mnoho fanoušků S.Kinga to byla málo fantastické a hrůzostrašné. podle mne ale kniha ukazuje, že King dovede člověk napnout i v tak obehraném dějovém schámatu, jako je násilí na ženách. I přesto že tam chybí něco monstrózního, nejedná se v žádnémpřípadě o pro-feministické čtení jako třeb av Rose Madder, ale o příběh při kterém Vás mrazí.

80%

6.11.2001, 20:40
Kniha Dolores Claibornová