Reliktní knihaKNIHY

Souhlasím, že je to kniha "nekingovská", ale osobně ji nepovažuju za špatnou, dokonce ji považuju za velmi dobrou. Nečte se lehce a tak je čtenář zklamán z konfrontace očekávání a reality. Já téhle knize říkám "reliktní". Kniha vznikla v poměrně dlouhém období. King ji začal psát velmi dávno a pokračoval na ní v podstatě ve volných chvílích mezi psaním dalších románů.
Proto si myslím, že Pistolník sice není to klasické strhující kingovské čtení, ale odráží velmi dobře to, co se Kingovi honí hlavou ještě "za" romány, které píše. Připadalo mi, že každá část pistolníka je "zbytkem" (proto reliktní) odrazů myšlenek, které měl při psaní něčeho jiného. Jeho talent prostě produkoval ještě další představy, které postupně zhmotňoval v Pistolníkovi. Jistě uznáte, že scéna s obětováním chlapce je skutečně brilantním popisem rozporu mezi cílem a prostředky.
Druhý díl, to je jiné kafe, to je pravda. Bomba hned na začátku. :-) Ale Pistolník je jediný a myslím i jedinečný. Těžko King napíše něco podobného (aspoň podle mého názoru).

100%

6.11.2001, 20:13
Nebezpečí s CujemKNIHY

I když se v románu Cujo objevuje pár prvků z typického Kingova žánru, jde spíše o napínavý thriller, než o čistokrevný horor. Nijak mu to však neubírá na čtivosti nebo působivosti, spíše naopak. Pes posedlý vzteklinou je totiž reálná představa, není to žádný nadpřirozený úkaz, přestože v příběhu autor naznačuje, že vraždící bestie je vlastně převtělení mrtvého vraha Franka Dooda. Psy běžně chováme a vídáme na ulici, takže pocit nebezpečí a ohrožení získává větší autenticitu. Co mne však na knize nejvíce fascinovalo, bylo dokonalé vystižení psychologie hrdinů, a to včetně toho titulního. V tom je King skutečně KING. Nejlépe své mistrovství dokazuje v části, kdy je Donna s Tadem zavřená v autě a šílený pes na ně útočí. Přesné zachycení myšlenek zoufalé milující matky je skutečně znamenité. Naopak mi trochu vadilo rozmělnění děje do několika vedlejších linií, které nejsou až tak záživné. Ale všechny sekvence s Cujem stojí opravdu za to.

80%

Matěj Kučera
6.11.2001, 20:12
Kniha Cujo
Tajemný KingKNIHY

Tato kniha je opravdu skvělá!
Dalo mi práci přečíst všech 400stran,ale ke konci jsem přečetla asi 100 stránek za dva dny.Věřím,že pyrokineze a telekineze na světě opravdu existují ,ale King je popisuje s velkou nadsázkou a také velice tajemně-to je mu vlastní u všech knih.

100%

Jana Millierierová
6.11.2001, 20:11
Kniha Žhářka
Ve víru děje...KNIHY

Román ŽHÁŘKA je jedno z nejpovedenějších Kingových knih. Má to své napětí a spád děje, který se uprostřed knihy rozděluje do vzpomínek otce hlavní hrdinky a současnost. Je to precizní. Hned od začátku vás děj strhne s sebou do jeho víru, aby vás vyplivl na str. 400 a dopřál vám se konečně nadechnout......

90%

Jiří Harvan
6.11.2001, 20:09
Kniha Žhářka
Strhující románKNIHY

Román Žhářka připomíná Kingovu prvotinu Carrie. Oba romány jsou o dívce (i když v rozdílném věku) a obě dívky mají telekinetické schopnosti. Tím však podobnost končí. Zatímco Carrie má nadání vrozené a svou silou posléze likviduje celé město, nadání hrdinky Žhářky je výsledkem nepodařeného vládního experimentu. Carrie je konfrontována se svým dospíváním, Žhářka s vládní silou.
Hlavním znakem románu Žhářka je, na Kinga nezvyklá, absence vedlejších dějů. King je mistr vedlejších peripetií, ale ve Žhářce směřuje přímo a neochvějně k cíli. Román má drajv, jako málokterý.
Hlavní hrdinka, sedmiletá Charlie, je dcerou rodičů, kteří se jako studenti zúčastnili tajného vládního experimentu s novými drogami. Na obou rodičích zanechal experiment stopy, ale v Charlie se koncentrovaly veškeré schopnosti, které droga vyvolala. Umí zapalovat pouhými myšlenkami. Samozřejmě, oba rodiče byli vládní institucí neustále sledováni a tak jim schopnostmi malé žhářky neunikly. Otec s dcerou se stávají psanci a štvanou zvěří a vládní moc se nezastaví před ničím.
Celý román je o konfliktu občana s vládní institucí. Je o bezduché mašinérii vtahující do sebe jedince, aby je zase vyvrhla pokřivené, nebo mrtvé. Kde končí svoboda jednotlivce a kde začíná státní, vyšší zájem? Na čí straně je právo, kde je spravedlnost?
Celý román je dramatický a strhující. Snad jen postava hlavního zloducha, je trochu moc démonická, ale kdoví, jaké jsou zákoutí duše jedinců, kteří se vymkli právu občanské společnosti a existují mimo ni, s vlastními pravidly a zákony.
Celý děj je směrován tak, jako obvykle, k velkému finále. Zahyne spousta lidí. Poteče mnoho krve. Tak, jak je děj strháván k tomuto obrovskému autodafé, je jasné, že z hlavních aktérů nepřežije nikdo. A kupodivu, nakonec ano. Malá Charlie přežívá. To je jediný kaz (klad, jak chcete) na celé knize (proboha, ne abyste mě někdo obviňoval ze sadismu). Malá sice přežije, ale já jsem přesvědčen, že až na naléhání nakladatele. King nedělá happy endy jen tak, jako americké filmy. King je v mnoha ohledech realista, až do morku kostí. Nicméně, stejně jsem si na konci oddychl, že alespoň Charlie byla ušetřena tragického konce, který postihl ty, kteří vítr zaseli, ty kteří přihlíželi a ty, kteří byli nevinní.
Po grafické stránce není knize co vytknout. Obálka je standardní této řady, překlad občas trochu zaskřípe, ale dá se to snést.

80%

6.11.2001, 20:08