Různorodá čtveřiceKNIHY

Sbírka Různá roční období obsahuje, jak už sám titul napovídá, čtvero různých novel, jejichž společným znakem by mohlo být to, že nemají s horrorem společného v podstatě vůbec nic. Dle mého názoru obsahuje jednu z nejskvělejších věcí, které King napsal a která dopadla velmi dobře i ve filmovém provedení - mám na mysli novelu Tělo (a potažmo i poměrně nedoceněný film Stůj při mě Roba Reinera). V tom docela krátkém příběhu je snad úplně všechno - celkem slušná dávka dobrodružství, za kterou by se nestyděl ani Jaroslav Foglar, napětí, vtip (soutěž v pojídání borůvkových koláčů), řekněme i sex (Stud City), velmi zdařile vykreslená psychika hrdinů... logicky se nabízí otázka, do jaké míry napsal King příběh podle skutečných zážitků (s Kingovým životem tu totiž souhlasí řada faktů).
Nadaný žák je dnes už také "klasika" - snad jen o trošku slabší než ta prve jmenovaná, zato však o poznání víc krvavější a drsnější, s překvapivým (a vlastně svým způsobem typickým kingovským) závěrem. Asi tak na stejnou úroveň bych dal zimní novelu Dechová metoda - vlastní jádro příběhu s opět výraznou pointou by normálně dalo na několikastránkovou povídku - nebyl by ale to King, aby si tam nepřidal trochu toho svého "okecávání". Nicméně, i tak je to vydařené dílko (mimochodem pouze touto novelou se King v této sbírce otřel o "nadpřirozeno", nebo jak nazvat jev, s kterým se pravděpobodně běžně nesetkáte).
Jistým zklamáním však pro mě byla úvodní novela Rita Hayworthová a vykoupení z věznice Shawshank. Nevím, jaký je film, ale novela byla podle mě dost nudná a v podstatě o ničem. Čekal jsem asi trochu víc.
Konečné bodování není vlastně ani moc aritmetickým průměrem - Shawshanku samotnému bych dal totiž nanejvýš tak čtyři body, Nadanému žákovi a Dechové metodě devět, Tělo (- jednoznačně 10/10) se mi ovšem natolik líbí, že i celkově dávám celé sbírce devítku.

90%

6.11.2001, 19:37
Kniha Čtyři roční doby
Návrat k hororuKNIHY

Po přečtení prvních několika stran tohoto románu jsem se zaradoval. Ačkoliv předchozí dva (vlastně tři, pokud k nim připočítám ještě Dolores Claiborneovou) plus Zelená míle byly vším možným, jen ne hororem, a já začínal mít pocit, že se King k tomuto žánru už nejspíš ani nehodlá vrátit, je tu konečně zase něco, co vás ponoří do atmosféry nasycené tajemstvím (a později i skutečnou beznadějí), co vám nabízí epizody, které vás prostě samy nutí, přečíst je jedním dechem. Pravda, na druhou stranu se z hlediska námětu nabízí srovnání s romány z Kingova asi vrcholného období. Zase je tu jakési Zlo, dosud čekající v hlubinách, a nyní se dostávající na zemský povrch a shodou okolností je jedním z těch, kteří s ním - respektive proti němu bojují, je tu znovu spisovatel (to ovšem není zase tak podstatné, nakonec - kdyby psal romány dejme tomu řezník, pravděpodobně by se postava řezníka také objevila v každé jeho druhé knize). Přesto ovšem není Beznaděj žádným plytkým odvarem předchozí tvorby. A navíc alespoň pro mě znamená naznačení, že King neřekl na poli moderního hororu své poslední slovo, což je velice potěšující.

80%

6.11.2001, 19:34
Kniha Beznaděj
Do třetice všeho dobréhoKNIHY

Velice rád mohu konstatovat, že s každým dalším pokračováním Temné věže, přicházím této zatím stále nedokončené sáze, na chuť.
Příběh Pustin se "rozjíždí", dá se říct, velmi zvolna. Prozradím na sebe, že první část knihy mě vlastně ani moc nenadchla a prokousával jsem se jí v porovnání se zbytkem dost dlouho. Měl jsem pocit, že třetím dílem se King zase vrátil k nemastnosti-neslanosti prvního pokračování - pár jakž takž napínavých epizodek a spousta mlhavých náznaků, ale nic, co by čtenáře nutilo k přečtení knihy za pár večerů. Tím nechci tvrdit, že by tato část v knize neměla své opodstatnění - je prostě akorát trochu nudnější.
Pak ovšem došlo k dost podstatnému zvratu. Nerad bych prozrazoval cokoliv z děje (vůči těm, kteří knihu ještě nečetli a zrovna se chystají, by to asi nebylo hezké), takže řeknu jen, že Ludské dobrodružství Rolanda a jeho skupiny je prostě úchvatné! Přiběh je velice akční, velice napínavý, má skvělou atmosféru, nechybí mu řada zvratů a momentů překvapení (například vstup Randalla Flagga, známého nejvíc z románu Svědectví, do děje). Oproti předchozím dílům se příběh zase na nějaký čas uzavírá téměř v tom nejlepším, takže teď už naprosto chápu, proč jsou další pokračování tak napjatě očekávána. Také se nemůžu dočkat, snad si Beta pospíší :-).
Překlad Lindy Bartoškové, je myslím na to, jaké překladatelské oříšky si Stephen tentokrát vymyslel (viz různé v podstatě nepřeložitelné hádanky, které opravdu vyzní asi jenom v angličtině), velmi dobrý. (Docela se mi líbí třeba přeložení brumlákova jména na poměrně přirozené "Ochu" - pro zajímavost - v originále se brumlákovi říká Oy.)
Takže snad i čtyřka neopustí stávající trend a snad i o ní budu moct psát v superlativech.

100%

6.11.2001, 19:33
Kniha Temná věž III: Pustiny
Vydařené SvědectvíKNIHY

Konečně jsem si teď, bezmála pět let po vydání českého překladu, přečetl román, o němž jsem předtím několikrát slyšel, že patří k tomu nejlepšímu, co King vytvořil. Sám autor podotýká, že Svědectví není jeho nejoblíbenější knihou a já bych se k němu směle připojil. Tím ovšem nechci tvrdit, že je to špatná kniha. Na téměř devítistech stránkách se tu rozvíjí příběh s řadou nečekaných zvratů (musím přiznat - jednou mě děj "naštval" skoro stejně jako naštvalo Annie zjištění, že Paul Sheldon nechal zemřít její milovanou Misery) , se spoustou postav a klasicky i se spoustou "okecávání", jehož množství mi tentokrát připadalo už opravdu trochu nadměrné. Samotný příběh se asi moc nehodí do škatulky hororu - což nemíním jako výtku, která by měla navíc snad ještě snižovat hodnotu románu, ale jako prosté konstatování. Na druhou stranu tu ovšem najdete i pár hororových prvků. Příběh se mi spíš zdá být hodně o mezilidských vztazích, což se dá říct nepochybně i o například románu "Nespavost" - v tomto případě je to však takové nějaké...lepší.
Tentokrát musím ještě navíc speciálně vyzvednout obálku Petra Bauera. Opravdu se mu povedla.

90%

6.11.2001, 19:29
Kniha Svědectví
ZklamáníKNIHY

Abych pravdu řekl, čekal jsem od Pistolníka asi trochu víc. Od začátku jsem sice tušil, že tvrzení z přebalu románu (... magická směs fantasy a hororu, který může být i Kingovým vrcholným dílem...) je do značné míry reklamní frází. "Vrcholné dílo" se podle mě jaksi nekoná. Příběh s nemnoha napínavými epizodami se v podstatě k ničemu nedobere. Děj se mi zdá příliš podřízen plánovanému (samotným autorem opravdu pouze asi tušenému - viz doslov knihy) budoucímu ději celé ságy o Temné věži. Aspoň, že na další díl (s nímž třeba přehodnotím svůj současný názor na Temnou věž) nebudeme muset čekat pět let.

50%

6.11.2001, 19:25
Nejnovější    419 | 420 | 421 | 422 | 423 | 424 | 425 | 426 | 427 | 428    Nejstarší /Celkem stran: 428