Docela vydařený thrillerKNIHY

Film natočený podle tohoto románu jsem bohužel viděl už dříve a naneštěstí si z něj navíc stále ještě něco pamatuju. Sice úplně přesně knihu nekopíroval, ale hlavní myšlenku a některé motivy samozřejmě zachovával, takže jsem se tak nechtěně ochudil o několik momentů překvapení. Mrtvá zóna spadá do té škatulky Kingových knih, kterým asi lépe než "horor" sluší nálepka "thriller". Příběh má správně rychlý spád, na těch o trochu více než 400 stránkách není kupodivu ani tradiční spousta oblíbeného (ani ne tak mnou jako Kingem) "okecávání". Osobně mě na celé knize nejvíc vzala pasáž o Franku Doddovi. Až mě tak napadlo, jak by to asi vypadalo, kdyby King napsal nějaký kriminální román (ne že bych byl příznivcem detektivek, ale od Kinga bych si i to, myslím, přečetl). A protože mám z knihy podobné pocity jako z filmu, dávám i knize 8 bodů. "To" to zkrátka není. :-)
Ještě bych měl připomínku (která patrně stejně zůstane nevyslyšena) k českému vydání a trošku si rýpnu do nakladatelství Beta. (Ale ne zase moc, koneckonců tu v současnosti žádné další nakladatelství Kinga nevydává.) Nechci a nemůžu hodnotit úroveň překladů (osobně si ale myslím, že jejich kvalita je nadprůměrná), nelíbí se mi však jiná věc: Od románů Beznaděj a Strážci zákona se na obálkách neobjevují skvělé ilustrace Petra Bauera jako dřív, ale nějaké více nebo méně paskviloidní kresby nebo fotokoláže z originálních verzí, jako je tomu v případě Mrtvé zóny. Trochu se mi stýská po Laseru...

80%

6.11.2001, 19:23
Kniha Mrtvá zóna
Hvězda nepohasla...KNIHY

Román Pytel kostí, ač je v podstatě velmi smutný, ve mě dokázal probudit možná trochu paradoxně radost. Radost z utvrzení, že hvězda Stephena Kinga devadesátých let ani v nejmenším nepohasla. Radost ze zjištění, že King vlastně celkem nedávno dokázal napsat další vynikající horor, který si podle mě v ničem nezadá s mými dosud nejoblíbenějšími mistrovými romány jako je To a Nezbytné věci a dokonce jej mohu směle přiřadit k jejich boku. Když jsem si onehdy přečetl, že román Pytel kostí má být jakousi kombinací hororu a love-story, myslel jsem si cosi o tom, že se ten King asi musel zbláznit a že to bude po Rose Madder zřejmě další "slátanina". S potěšením ovšem konstatuji, že opak je pravdou! Stejně jako podstatnou většinou své tvorby tu King opět dokazuje, že hororový žánr nemusí být vůbec pokleslý a plný tisíckrát čtených a viděných klišé. (Možná však můžete namítnout, že pár motivů z této knihy je v těch předchozích, ale zkuste si napsat čtyřicet románů, aniž by jste se ani trochu neopakovali). Příběh je nezvykle dojemný i tajemný, má přesně tu atmosféru, kterou mám u Kinga rád a není v něm nouze o nečekané zvraty a překvapení. Pokud si už začínáte myslet, že víte co se stane v následujícím okamžiku, radši na to rychle zapomeňte - fantazie Stephena Kinga nejsou obvykle moc průhledné a tento román je toho svědectvím. Klobouk dolů i před překladem Lindy Bartoškové. (Třeba takové "Sovy pod pracovnou" musely být, myslím si, docela záludným překladatelským oříškem.) Shrnuto a podtrženo: Jasná desítka. Vám, kteří váháte s koupí Pytle kostí doporučuji: NEVÁHEJTE!

100%

5.11.2001, 23:28
Kniha Pytel kostí